Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230FK Krukas poelie als soort van underdive poelie.
#1
Jongelui even een vraagje,

wie weet of je een snaar kunt leggen over de krukaspoelie > dynamo > ac compressor.
Ik heb nu namelijk een 3 groeven poelie waarbij er een snaar loopt over de voorste groef en naar de ac compressor.
Wil namelijk de voorste groef er af laten draaien en ook de binnenkant verder uitdraaien cq veel materiaal weghalen.

Dat gekke ding weegt 3.2 kilo en dat is heeeeel veel, kan dus beter.
Op het zicht zou het met wat stelwerk moeten kunnen die snaar maar wie ben ik.

Kan ook een dure lichtgewicht underdrive poelie kopen maar zit dan ook met een andere diameter (duhuh)
en eventueel te langzaam draaiende dynamo bij stationair etc.
Wie heeft dit al eens gedaan over poelie > dynamo > compressor?

Al vast bedankt...

P.s. mijn vrouw wil de ac niet ditchen ha ha
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Antwoord
#2
Die poelie is tevens een trillingsdemper voor de krukas, vandaar het gewicht. Zoek 'Harmonic balancer'. Volgens mij vervalt de garantie als je er stukken afzaagt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Die poelie is tevens een trillingsdemper voor de krukas, vandaar het gewicht. Zoek 'Harmonic balancer'. Volgens mij vervalt de garantie als je er stukken afzaagt.

Klopt, ik ga er ook geen stukken afzagen maar laat het er af draaien op de draaibank.
De rubber ring blijft dus gewoon in tact anders zou je waarschijnlijk je krukas opblazen.
Het gaat mij puur om het gewicht, scheelt maar zo een aantal pk's en je accellereert sneller,
m.a.w. hij klimt sneller in toeren. Maar vraag mij dus alleen af of er een snaar om de 3 draaiende delen kan.
En ach... na 17 jaar zit er toch geen garantie meer op denk ik ;-)

In ieder geeval bedankt voor het meedenken.
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Antwoord
#4
Maar als er een groef vanaf gaat dient er in ieder geval een snaar over 4 pulleys te gaan.
Voor de dynamo zou ik bij 2 snaren blijven. Deze piept zo snel dat ik geen goede hoop heb met een snaar. Voor de stuurbekrachtiging voldoet vlgs mij elke (slappe) snaar dus dat zal het probleem niet worden.

Het zou een overweging zijn om te kijken of de oulley van de 740/940 dynamo iets groter is. Des te groter des te minder strak de snaar moet.

Verder geen verkeerd plan om deze pulley te verlichten. Hoewel je jezelf af moet vragen of zo'n klos ijzer een enorme massatraagheid veroorzaakt op die kleine diameter.

Hoe ons maar op de hoogte. Ben zelf ook meer voor deze low budget oplossingen ipv een alu pulley....
Antwoord
#5
skidje schreef:Maar als er een groef vanaf gaat dient er in ieder geval een snaar over 4 pulleys te gaan.
Voor de dynamo zou ik bij 2 snaren blijven. Deze piept zo snel dat ik geen goede hoop heb met een snaar. Voor de stuurbekrachtiging voldoet vlgs mij elke (slappe) snaar dus dat zal het probleem niet worden.

Het zou een overweging zijn om te kijken of de oulley van de 740/940 dynamo iets groter is. Des te groter des te minder strak de snaar moet.

Verder geen verkeerd plan om deze pulley te verlichten. Hoewel je jezelf af moet vragen of zo'n klos ijzer een enorme massatraagheid veroorzaakt op die kleine diameter.

Hoe ons maar op de hoogte. Ben zelf ook meer voor deze low budget oplossingen ipv een alu pulley....

O.k. skidje bedankt voor je antwoord, je begrijpt mijn vraag niet helemaal. Heb n.l. al een 940 (zie onderschrift) ;-) waar van de voorste groef van de 3 groeven mijn ac compressor aandrijft. Als ik de voorste groef wil ditchen kan ik dat alleen oplossen door dan de middelste groef die nu alleen mijn dynamo aandrijft ook te gaan gebruiken voor de ac, dus... snaar over de middelste poelie groef dan over de dynamo en dan over de ac weer terug naar de poelie. Zo'n lange snaar moet wel aan te komen zijn, het uitlijnen kan net denk ik en aan de overbrenging veranderd m.i. dan niets toch, of heb ik dat verkeerd?

Zodoende kan ik de voorste groef er af laten draaien te samen met nog wat materiaal en heb dan nog steeds een goed "counter weight" met rubber demping. Dat is namelijk mijn bezwaar van een echte underdrive pulley, verandering van toeren voor alles wat er aan hangt plus geen dempend materiaal. Je leest o.a. op TB heel veel over uitgeplopte vriespluggen en in tegenstelling tot wat men daar schrijft dat dit komt van de druk in het blok etc. geloof ik daar helemaal niets van. Volgens mij komt het door het torderen of "warpen" van het blok bij hoge toeren, spreek dan wel over 7000 en meer, in combinatie met een "harde" poelie zonder demping klapt alles er dan uit op den duur volgens mij.

Om je een voorstelling te maken onderstaand 3 foto's het uitlijnen als je van bovenaf kijkt moet wel gaan lukken m.i:

[Afbeelding: poelie_3.jpg]


[Afbeelding: poelie_1.jpg]

[Afbeelding: poelie_2.jpg]
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Antwoord
#6
V snaren en hun poelies zijn ontworpen om een bepaald vermogen over te brengen. Het zou best kunnen dat 1 snaar voor A-C en dynamo het niet redt, ook omdat de contacthoeken kleiner zijn in een driehoek dan 1 op 1, en je alleen maar gejank en slip krijgt zodra de A-C aangaat.
Maar je kan het makkelijk uitproberen lijkt me, snaren zijn alle lengtes te koop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Marc1970 schreef:Zoek 'Harmonic balancer'.

Zojuist gedaan en weer wat bij geleerd dat dit een doordacht stuk ijzer is.
Toch zijn duizenden redblocks zonder dit ding geleverd en blijft de boel toch heel.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#8
De eerste generatie had dit niet, de B200/230 wel, die hadden een andere krukas en lagering, misschien dat Volvo dacht laten we eens het zekere voor het onzekere nemen en er een trillingsdemper opzetten.
Ik zie ook de gaten voorin, dat ding is waarschijnlijk gebalanceerd op de krukas.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Marc1970 schreef:Ik zie ook de gaten voorin, dat ding is waarschijnlijk gebalanceerd op de krukas.

Klopt ook maar ze worden los gebalanceerd, ik heb er ook eentje liggen daar zitten wel 10 gaten in ha ha, beetje "loose" gegoten, nee serieus komt natuurlijk door de rubber laag er tussen. Maar ik ga het gewoon eens proberen, denk dat er minimaal een kilo af kan, en je weet... een kilo met 5000 toeren in de rondte slingeren kost heeeeel veel kracht en pk's dussss.

@Marc1970: Opmerking over de contacthoeken is een goeie ja, had ik zo nog niet bekeken. bedankt voor alle input mannen, ik zal afbeeldingen posten als hij afgedraaid is.
==================================
Volvo 945 - Blue Pearl*- LPT Polar 2.3 Limited Edition
B230-FK Turbo - 90+ ported*- 15G Ported - Airintake
Erland Cox Regrind - Blabla Chips - 3 inch exhaust
MBC on 0.95 - Wasted Spark - Sponsored by my wife
==================================
Antwoord
#10
Ik heb geen airco, maar wel een underdrive pulley. Mijn dynamo heeft totaal geen problemen met bijladen stationair.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulp gezocht ivm ombouw kabelboom b230fk (in 240) 240fun 15 16.177 8 May 2014, 17:01
Laatste bericht: 240fun

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)