Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moderne motor in Volvo 144
#1
Hallo allemaal,

Voor mijn gevoel begint mijn B20F motor (met ± 430.000 km)hij verbruikt veel olie, dus ben ik gaan googlen, en kwam ik op de pagina van Tinustechniek.

Met een artikel over motorswaps: http://www.tinustechniek.nl/1-div-ohc.html

Iemand ervaring met een motorswap naar een B23 in een volvo 140 serie.

Want die modernere motoren zijn goedkoper qua aanschaf dan een B20

Zoals ik het lees, kan er een B23 en dan de originele versnellingsbak (automaat) zonder al te veel aanpassen, verder wil hem voorzien van een standaard inlaatspruitstuk met carburateur, en standaard uitlaat

Iemand tips of adviezen

Alvast bedankt

mvg
Frans
Antwoord
#2
fvz144 schreef:Hallo allemaal,

Voor mijn gevoel begint mijn B20F motor (met ± 430.000 km)hij verbruikt veel olie, dus ben ik gaan googlen, en kwam ik op de pagina van Tinustechniek.

Met een artikel over motorswaps: http://www.tinustechniek.nl/1-div-ohc.html

Iemand ervaring met een motorswap naar een B23 in een volvo 140 serie.

Want die modernere motoren zijn goedkoper qua aanschaf dan een B20

Zoals ik het lees, kan er een B23 en dan de originele versnellingsbak (automaat) zonder al te veel aanpassen, verder wil hem voorzien van een standaard inlaatspruitstuk met carburateur, en standaard uitlaat

Iemand tips of adviezen

Alvast bedankt

mvg
Frans

Lees het hele verhaal van Tinus maar eens.
- vermoedelijk met 4 traps automaat zal de tunnelbak ook nog eens verbreed moeten worden.
- Ik vind het het mooist om de motor recht op te hebben. Maar vergt wel veel meer tijd ivm aangepaste in-uitlaatdelen.

Ik vraag me overigens af of het allemaal opweegt tegen het vinden van een betere B20. Maar indien je zeer ruim in je vrije tijd zit en twee rechterhanden heb zou het zeker een serieuze overweging zijn.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Ik heb daar wel wat ervaring mee ik heb namelijk een B230 in een 142. Zie mijn project;
http://volvolvo.nl/threads/16556-Volvo-142-B230-Turbo

Met turbo/injectie/lpi is het heel wat meer werk, maar ook met een carburateur is het geen eenvoudige klus.

Als je meer info wil pb me even!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 144 1970 grandluxe ovlov2 70 57.902 18 July 2019, 22:50
Laatste bericht: ovlov2
  Vlotte motor voor 144 lukastp 34 37.707 14 February 2016, 01:19
Laatste bericht: Jambon
  Gezocht; passende remklauwen voor rem upgrade volvo 144 paulenschede 2 6.158 14 January 2016, 23:30
Laatste bericht: Boele
  Startproblemen nadat de motor warm is gedraaid Margot144 10 12.964 8 May 2015, 16:16
Laatste bericht: Margot144
  1e Volvo 145 Kadettgek 3 4.617 29 December 2014, 09:07
Laatste bericht: Jambon
  Kachelvraag Volvo 144 uit 74 fvz144 17 12.410 28 October 2014, 02:14
Laatste bericht: fvz144
  145 met B20 motor, neemt veel olie op "overrun" ? -wj- 16 30.144 6 July 2014, 23:52
Laatste bericht: Dopski
  Onderhoud Volvo 164 Dirk342 2 4.471 30 March 2014, 15:12
Laatste bericht: Dirk342
  Volvo 140 commercial TheSaint77 2 4.381 25 January 2014, 11:31
Laatste bericht: jos evers
  Volvo onderdeelnummer gezocht "sierraamlijst" jos evers 15 9.840 24 January 2014, 14:54
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)