2 March 2015, 01:05
MarkFranken,Ik ben wel erg benieuwd hoe je de voorpoten verlengd hebt... Is niet te zien in Link
Max maat velgen en banden onder een 245 ?
|
2 March 2015, 01:05
MarkFranken,Ik ben wel erg benieuwd hoe je de voorpoten verlengd hebt... Is niet te zien in Link
2 March 2015, 08:10
jero schreef:MarkFranken,Ik ben wel erg benieuwd hoe je de voorpoten verlengd hebt... Is niet te zien in Linkeen bladzijde terug is dat te zien: http://volvolvo.nl/threads/3707-Markfran...20F/page20
2 March 2015, 11:22
Jaaa! Gezien. Ben altijd wat aan het zoeken met tekst, vandaar. Maar, wát een klus zeg.. Heb je het probleem met het camber opgelost en hoe rijd het nou ?
Overigens.. Bestaat deze auto nog, lijkt veel op een rood gevaarte dat in onderdelen verkocht werd een tijdje geleden.
2 March 2015, 16:02
De auto bestaat nog, ik heb hem 3 weken geleden nog voor het laatst gezien.
Dit is een andere auto dan die laatst verkocht werd, ik heb hem ook zien staan. Probleem met de camber is opgelost, ik heb hem wat lager gemaakt dmv verlagingsveren. De klus viel opzicht wel mee, ik heb de rest ook aangepakt, de afgelopen jaren.
2 March 2015, 21:48
Dus houdt je uiteindelijk alleen de verhoging van 6 centimeter van je veerpoten over. Wat ik mij afvraag; waarom de veerpoten doorzagen ? Het zou toch ook kunnen door het kogelgewricht onder de poot te demonteren en daar een vulstuk in te zetten ? Scheelt veel werk en is eenvoudig weer terug te zetten..lijkt mij, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Om terug te komen op de velgen en banden... Zonder verhoging..stalen velgen. Vat ik het juist samen als de stalen velgen van de Volvo 740 met bandenmaat 185/80 R15 de maximale diameter is met nog gunstige rijeigenschappen ? De bredere maat 205/80 R15 wordt in dit topic nergens genoemd, nvt bij de 740 ?
2 March 2015, 21:55
Ik dat je op jou manier alleen de auto verlaagd, en/of de draagarm in een onnatuurlijke hoek zet.
Oja.. Denkfoutje, de verkeerde kant.
Beter bovenop de veerpoot. Rest mijn -terug naar het topic- vraag..
Rijeigenschappen van hoge banden zijn op zich prima, als je de 185/80r14 banden gewend bent. De hele /80 serie is wat beperkt voor personenauto's, lage banden zijn al decennia in de mode. Kijk eens op bandensites, naar de load index van banden uit de 80 serie, 91 is wat Volvo nodig vindt. Alles met een load index hoger dan 100 en termen als 6PR en 8PR zijn lichte vrachtwagenbanden, en dat is best wel hard en hoekig.
Het profiel en rubber van dat soort banden zijn ook gemaakt voor belading, met je lege 245 ga je toch wat minder grip ondervinden. De vooruitstrevende merken zijn ook allang gestopt met de /80 banden voor de personenauto zodat je blijft zitten met de LingLong, Goodride en andere makers van hard rubber. Ook geen probleem als je er rekening mee houdt natuurlijk. Kweenie of je fatsoenlijke 185/80r15 gaat vinden in Nederland. Ik zou eens kijken naar gebruikte winterbanden uit Scandinavie, die kwamen nogal eens mee met de import 240's en zijn ouderwets lekker groot en hebben weinig zon gezien. Ik heb een setje stokoude M+S Michelin banden in 185/80r14 die gaan nog best.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
3 March 2015, 14:28
Ja, dat is precies mijn punt, Marc. Hoewel van alle 240's mijn 245 Transfer met 2 gastanks achterin het meest op een vrachtwaggel lijkt, weet ik uit ervaring hoeveel beter moderne personenautobanden van een A-merk zijn.
Ik heb er nu winterbanden op zitten, maar die zijn 185/65/14, dus ligt de auto veel te laag, en raakt de eerste uitlaatdemper steeds stoepjes e.d. Ik heb nu een setje 15 inchers van de 142 op het oog. Dat past toch, he? 142 en 240 hebben toch dezelfde maten? Daar zit 195/65/15 om, en in die maat kan je gewoon terecht bij de Goodyears, Conti's en Michelins van deze wereld.
Ja dat kan maar 140 velgen zijn meest 4,5 inch breed en dat is een erg smalle basis voor een 195 band (origineel zit er 165/80r15 omheen, ook een fijne hoge band zekers). Hij gaat dan lekker rollen over de wangen, ziet er ook niet erg strak uit, en je verliest zelfs hoogte omdat de band in elkaar zakt.
Volvo 7/9 serie staal met 205/65r15 is een hele goede benadering van de 185/80r14, past aan alle kanten, iedereen verkoopt ze en 740 wielen zijn er zat op dees aard (en in allerlei lichte metaal en retro varianten ook nog). De 4,5 zijn de velgen met ovaalachtige luchtgaten, ergens in 71-72 komen er 5 inch velgen onder de meeste modellen, die hebben vierkantachtige gaten. Die zouden nog kunnen. Dit zijn de 'brede' velgen, nog met stoere banden erop ook: http://link.marktplaats.nl/m897978392 tis dat ik ze al heb anders zou ik ze gaan halen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|