Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2015
Rij sinds een maand of zeven een XC70. Automaat. Bij warme motor en remmen blijven de achterremmen even hangen als ik vanuit stilstand weg wil rijden. Soms ook 'blokken' de achterwielen kort voor stilstand, alsof de achteras net even eerder tot stilstand wil komen dan de rest van de auto. Denk wel eens dat het minder is als ik de DTSC uitschakel maar omdat het niet altijd voorkomt lijkt die waarneming onbetrouwbaar. Wel is duidelijk dat het probleem alleen voorkomt bij warme remmen en lage snelheid, dus bij rijden in de stad. Remolie is gedeeltelijk ververst. De auto heeft, als het boekje mag geloven, altijd goed onderhoud gehad.
Ik vermoed dat er ergens in het remsysteem vervuiling zit waardoor de remdruk niet goed geregeld wordt. Bij hete remolie zou het probleem dan groter kunnen worden. Zit ik op de goede weg met deze gedachte? Iemand ervaring hiermee?
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Van rijden in de stad worden remmen niet warm, dat gebeurt pas als je met een caravan erachter de Col du Galibier afdaalt.
Ik ben niet zo bekend met de XC70 (achterwielaandrijving is genoeg voor mij) maar in dit soort gevallen zou ik beginnen met alle remvloeistof door te spoelen, en alle remblokken een rondje masseren/schoonmaken en de glijvlakken en pennen licht insmeren met kopervet oid.
Auto's met afkortingen, kan je die niet beter bij de garage brengen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Auto's met afkortingen zijn heel duur bij de garage Marc.
Welk jaar xc70 is dit? De laatste modellen zijn wat minder sleutelvriendelijk op de achterremmen zonder laptop met het juiste kabeltje namelijk.
Je storing klinkt me overigens erg vreemd in de oren. Zit er misschien lucht in het systeem? Dan zouden ze ook wat sponzig aan voelen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2015
Bedankt al voor het meedenken. Bouwjaar 2005, remmen voelen gewoon goed hard aan en ook ABS lijkt normaal te werken (kon even gemakkelijk uitproberen met de sneeuw afgelopen weekend).
Ik bedoelde overigens ook niet dat de remmen zelf warm zijn, het verschijnsel doet zich echter niet voor als de auto koud is. Misschien heeft het er niets mee van doen maar ik meld het toch maar: als de auto koud is schakelt hij ook een stuk plezieriger dan met een normaal warme motor waarbij ook het schakelen hakeriger wordt tijdens een rit in de stad. En dat in combinatie met die rem die net even blijft haken (althans, zo voelt het), mis ik de soepelheid van de 960 die ik hiervoor reed. En ook vreemd: om thuis te parkeren moet ik altijd even achteruit rijden. Als ik dan van R naar D schakel en ik geef geen gas duurt het negen van de tien keer een een seconde dat de auto stapvoets rijdt. Bij koude motor dezelfde truc rijdt hij direct stapvoets weg.
Bij dit soort onbegrijpelijke zaken denk ik ook zelf direct aan sensors die hun werk niet meer goed doen waardoor de auto 'anders denkt', maar kan het toch niet gewoon de remdrukverdeler zijn?
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Die bak klinkt alsof ie een keer geflushed moet worden.
Vwb je andere probleem kan ik me slecht voorstellen dat je remmen zomaar blokkeren. Zou het je Haldex kunnen zijn? Probeer anders even op
http://www.volvov70forum.nl. Daar zitten meer kenners van afkortingen dan hier :-).
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Met deze beschrijving zou ik denken dat t zeker niet je remmen zijn, maar iets in je aandrijving. Je remmen blokkeren niet zomaar en als ze verder niet extreem heet zijn, dan lijkt t me bijna onmogelijk dat ze op deze wijze blokkeren.
Veel logischer lijkt t idd dat er iets in je aandrijflijn niet ok is, waarbij t idd je automaatbak zou kunnen zijn. De haldex van dit model levert vlgs mij weinig problemen op, maar de automaat bak kent meer problemen en wordt relatief vaak vervangen / gereviseerd. Dus of flushen gaat helpen weet ik niet, maar ik zou niet te lang wachten voor je er maar laat kijken door een specialist. Wellicht een idee om naar een automaat revisie bedrijf te gaan, of iig iemand met veel verstand van deze Volvo aandrijflijn.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 336
Topics: 10
Lid sinds: Sep 2010
Handremmechanisme blijft hangen ! Is een veel voorkomend kwaaltje bij deze types, vooral als er niet op de juiste manier mee om word gegaan door de 'garage' (die het systeem niet snappen !)
Bak flushen is geen overbodige luxe zo te lezen !
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983
Berichten: 3
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2015
Allen dank. Zaterdag staat de XC70 op de brug bij mijn garagist, kijken wat we eventueel kunnen vinden. Offerte-aanvraag voor bakspoelen is ook de deur uit. Toch maar doen. Heb daar natuurlijk al jarenlang veel verhalen over gelezen, begreep ze echter nooit want de automaat van mijn 960 schakelde van zijn 425.000 km in ieder geval de laatste 255.000 km altijd soepel. Qua wegligging en nog meer gevoel van veiligheid verlang ik niet terug, maar Ohhhh wat deed die auto gewoon goed wat-ie moest doen.