vannacht op de terugweg van Groningen naar Arnhem (had een optreden met mn band) midden in de nacht, had ik de LPG tank (volvo 245 '76 B21A) leeg gereden en dus even naar benzine overgezet.
Dit was niet echt geen succes!
Rijdend (op snelweg bijv) gaat t redelijk goed, maar zodra ik afremde/koppeling indrukte vielen ineens de toeren weg zodat ik met gebruik van de choke kunstmatig de boel ik leven moest houden. ook met de choke helemaal open schudde de motor als een gek. op Lpg liep hij prima.
ik rij nog regelmatig stukjes op benzine, en de benzine was niet oud (1 maand geleden nog in belgie volgetankt).
probleem doet zich voor het eerst voor.
wel net een gare benzineslag (zaten scheurtjes in) vervangen, hoopte dat dat het euvel was, maar helaas.
Spelen met de luchtschoef/stationairschoef hielp niet en na 2 minuten hakkelend lopen met de choke open had ik een mooie zwarte pannenkoek op de parkeerplaats achter de uitlaatpijp gecreëerd.
nu zou ik (met veel moeite) naar een tankstation kunnen hakkelen om lpg te tanken, want ik verwacht dat lpg nog gewoon goed werkt, maar liever fix ik dit probleem eerst...
17 January 2015, 15:50 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 January 2015, 16:00 door Marc1970.)
De choke is niet bedoeld om een warme motor beter te laten lopen. Het tegendeel, een warme motor gaat erg rijk (zwarte rook) en beroerd lopen (en carburateurs van LPg motoren zijn meestal toch al wat uitgesleten waardoor ze rijk lopen). Dus eerst eens kijken hoe hij loopt zonder choke.
Welke carb is dit? Eentje met 4 schroeven bovenop (Stromberg CD) of met een grote koepel (SU)?
De Stromberg heeft een membraan onder de 4 schroeven, als daar een scheurtje inzit gaat-ie ook rijk lopen, dat kan je makkelijk nakijken. Maak foto's voor je van alles loshaalt.
17 January 2015, 16:13 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 January 2015, 16:16 door Marc1970.)
Tegen uitvallen helpt het gaspedaal wat ingedrukt houden tijdens schakelen en stationair echt beter.
Een Pierburg met een geel dopje uit het midden? Die zou dan van een B23(0)A komen, dat kan op zich prima, misschien was je motor eerst met injectie en hebben ze er voor het LPg gemak een carb opgezet. Maar ik ben niet zo bekend met de eigenaardigheden vd Pierburg.
Klopt ja, met geel dopje. Ik zal gas ipv choke gebruiken vanaf nu!
toch maar proberen t tankstation te halen voor lpg en m dan in de warme parkeer garage zetten waar ik wat beter kan prutsen. Hij start overigens meteen maar mar nauwelijks toeren met de schuddende motor..
De Pierburg zag ik net, heeft ook een membraan. Haal de top eraf (3 schroeven) dan zie je hem, plaatje: http://volvolvo.nl/threads/2791-Carburat...post190168 . Je kan het hele membraan eruit halen om het rondom te bekijken, een ronde zuiger en de gasnaald komen dan mee omhoog maar dat hoort.
245GLE1981 schreef:ik zal t membraan nog even bekijken.
kan het trouwens wel dat de motor met een eventuele slechte membraan wel goed loopt op LPG en niet op benzine??
Ja klopt, want het membraam heeft m.i. invloed op de werking van je sproeiernaald. Bij het rijden op LPG maak je alleen gebruik van je gasklep, niet van je sproeiernaald.
Er moet trouwens een klein scheutje ATF-olie op het membraam zitten. Na het controleren van het membraam moet je dat weer aanvullen via het dopje bovenop.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[ATTACH=CONFIG]3988[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]3989[/ATTACH] ik heb mn carb even losgeschoeft maar kon het membraan zo snel niet vinden. moet ik verder in de carb zijn?
245GLE1981 schreef:[ATTACH=CONFIG]3988[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]3989[/ATTACH] ik heb mn carb even losgeschoeft maar kon het membraan zo snel niet vinden. moet ik verder in de carb zijn?
Die rode vloeistof is de ATF-olie. Daaronder zit het membraam dacht ik. Ik ken de Pierburg niet echt.
anyone else?
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012