Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Ola,
Ben mn huiswerk aan het doen voor het opbouwen van de B230FK. Ik kom een aantal keren verschillende meningen tegen over het wel en wee van het controleren van de oliepomp en het vervangen van robber/pakking. Blok hangt toch in de standaard, dus misschien net zo slim om de pomp te checken en dat afsluitrubbertje te vervangen, wat is jullie ervaring?
Op TB lees ik verhalen over het vervangen door een Melling M181. Al lijkt me dat niet nodig als het blok gewoon zn oliedruk geeft.
Hoor graag jullie ideeën
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb drie of vier oliepompen van stokoude en afgebeulde B18 en B20 s uit elkaar gehaald, die mankeerden eigenlijk niks. Ze zaten allen net boven de norm qua tandwielspeling, enige puntje van zorg zouden de krassen op de bodem van de tandwielen kunnen zijn.
Dan nog, ze geven zoveel druk teveel ik kan me niet voorstellen dat ze minder dan 1 miljoen km meegaan. Het rubber is een geval apart, maar ik denk dat-ie blijft zitten zoals ie zit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.414
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:Ik heb drie of vier oliepompen van stokoude en afgebeulde B18 en B20 s uit elkaar gehaald, die mankeerden eigenlijk niks. Ze zaten allen net boven de norm qua tandwielspeling, enige puntje van zorg zouden de krassen op de bodem van de tandwielen kunnen zijn.
Dan nog, ze geven zoveel druk teveel ik kan me niet voorstellen dat ze minder dan 1 miljoen km meegaan. Het rubber is een geval apart, maar ik denk dat-ie blijft zitten zoals ie zit.
Waarom wordt er bij revisie van de B20 altijd gesproken van sterkere opvoerpomp en zover als ik begreep wordt er slechts een zwaardere veer in de pomp gezet!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Geen idee. Aanhangers van 'Als een beetje helpt, helpt veel beter' filosofie? Dat een nieuwe originele pomp in een revisieblok stopt kan ik nog wel begrijpen als 'verzekering', en het staat leuk op de rekening. Maar waarom zou je een hogere oliedruk willen?
Meten is weten. Hier iemand die de 'tooth flank clearance' te groot vond, dan stop je er een nieuwe in:
http://volvo-122s.blogspot.nl/2012/09/fi...-gear.html
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969