Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2013
Beste mede Volvo rijders,
Een klein probleem met mijn heerlijke 240.
Sinds kort brand het lampje van de lambda sonde. En sinds kort trekt mijn Volvo soms wat haperend in de 1e en 2e versnelling.
Wanneer ik gewoon rijd in de bebouwde kom en de snelweg gaat alles perfect en heb ik nergens last van.
De brandstofpomp is onlangs vervangen, maar de nieuwe Bosch pomp maakt nog steeds veel geluid.
Rijden kan ik er zeker nog mee, maar het gaat allemaal wat minder soepel.
Wie o wie kan me helpen met deze kenmerken. Wat zou het probleem kunnen zijn.
Alvast bedankt
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Brandstof druk meten? En ecu uitlezen.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 677
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
uitlezen waarschijnlijk luchtmassameter
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
De brandstofpomp is onlangs vervangen, maar de nieuwe Bosch pomp maakt nog steeds veel geluid
Werkt de intankpomp wel?
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
- Brandstof druk meten? En ecu uitlezen. Dat zeker, en kijk ook of er benzine uit het toetertje voorop de brandstofrail komt. Dit toetertje
http://www.vlvautoparts.com/fuel-pressur...i_672.html
Voorste tuutje zit een vacuumslangetje op, daar mag geen benzine inzitten. Deze toeter regelt de benzinedruk, en als-ie stuk is pompt de pomp altijd op volle kracht. Waardoor deze teveel herrie maakt en de motor teveel benzine krijggt (=lambda lampje, ECU alarmeert dat-ie het allemaal niet meer bijgeregeld krijgt). En de vacuumslangetjes nakijken, allemaal, op scheurtjes.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2013
Dank voor jullie reacties en ik ga het met mijn monteur uitzoeken. Het uitlezen gaat gebeuren, maar mijn monteur kan dat niet zelf omdat de auto te oud is haha!!
Ze gaan veel te lang mee, die Volvo's
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
28 November 2014, 15:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 November 2014, 15:57 door Marc1970.)
Wat is dat voor een Playmobil garage? Ze kunnen alles opzoeken tot aan de T Ford. Het uitlezen van de ECU kan je zelf, laat die monteurs lekker stumperen met hun diagnosestekkers.
OBD Fault Code Retrieval:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOB...sticCodesi, Diagnostic Test Mode 1 moet je volgen. Overigens geven deze codes meestal slechts wat informatie over gevolgen van motorproblemen, naar de oorzaken moet je zelf zoeken. De ECU weet niet of de stekker loshangt of de sensor stuk is, alleen dat er een onlogisch signaal uitkomt.
Het vervangen van onderdelen is daarbij het laatste wat je doet, controleer eerst alle stekkers, slangen en verbindingen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.292
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Woon je in de buurt van Zwolle? Dan wil ik best even mee kijken hoor.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 6
Topics: 1
Lid sinds: Mar 2013
Sorry voor de late reactie en dank voor alle reacties, maar het probleem lijkt opgelost door een Volvo kenner.
De Lambda sonde is vervangen en de Volvo is inderdaad uitgelezen.
De volgende keer met een probleem toch maar meteen naar een Volvo 240 kenner.