Berichten: 40
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2014
Jambon schreef:dan denk ik het 1e aan het systeem van een 240 Polar, dat lijkt het meest op een 140, en die deelt z'n spulletjes met een ES.. Er zijn testen geweest met ABS op een 140, heb daar een Duistch verslagje van gevonden..
Heb je dat verslag nog ergens!
Berichten: 40
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2014
13301 schreef:Heb je dat verslag nog ergens!
!=?
Berichten: 40
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2014
Volvo 142 B23 schreef:Haha nee inderdaad. Dat vergt nog een paar sensoren extra tov Abs.
Maar wat wil je precies met die elektronische gadgets?
Ik wil graag een daily driver maken, naast de klassieke 1800 S die ik al heb.
Berichten: 40
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2014
Jambon schreef:en dan komen de ABS klauwen van een 200 van pas, want da's gedeelde techniek..
Het probleem is dat een 700/900 achteras niet onder een 1800 past, te breed. Volgens mij niet echt in te korten.
Een 240 achteras pas wel enigszins, 3,5 cm breder.
Zou dan ETC dan weer over tezetten zijn op de 1800 met 240 achteras die al ABS heeft,.
Stand alonecomputer van 240 voor ABS.
Stand alone computer van 940 TIC voor ETC.
Wat denken jullie daarvan?
Berichten: 40
Topics: 4
Lid sinds: Nov 2014
flip_21 schreef:Koop een sperdifferentieel, veel beter en makkelijker. ABS is vast wel te doen, die computers zijn bij 700/900 apart. Snelheidssensoren plaatsen zal wel lukken, maar moet je wel zelf aan de slag willen. Ook moet je naar enkele leidingen overstappen, dus andere klauwen voor of ze aanpassen.
Kan een sperdifferentieel "ge-retrofit" worden in een achteras/ cardan dan?
Berichten: 607
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Als het een Dana 30 achteras (240's hebben die) is moet dat prima te doen zijn.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 981
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2005
Overigens, volgens mij heeft Volvo als eerste taction control toegepast. Was dat niet op de 760 Turbo?
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Ja klopt dat is ook wat Jerry bedoelde. Ik kan niet zoveel vinden van dat systeem behalve dat veel mensen het afkoppelen.
Berichten: 479
Topics: 5
Lid sinds: Mar 2008
13301 schreef:Het probleem is dat een 700/900 achteras niet onder een 1800 past, te breed. Volgens mij niet echt in te korten.
Een 240 achteras pas wel enigszins, 3,5 cm breder.
Zou dan ETC dan weer over tezetten zijn op de 1800 met 240 achteras die al ABS heeft,.
Stand alonecomputer van 240 voor ABS.
Stand alone computer van 940 TIC voor ETC.
Wat denken jullie daarvan?
Je moet ook de achteras niet wisselen, maak het niet zo moeilijk! Je moet een snelheidssignaal hebben van de achteras. Als je een sper plaatst (en ja dat kan in de achteras van een p1800, of bijvoorbeeld van een 140) dan moet je kijken dat je het deksel plaatst van een 200/700/900 met de snelheidssensor en het impulswiel dat je om je nieuwe differentieel/sper zet.
13301 schreef:Kan een sperdifferentieel "ge-retrofit" worden in een achteras/ cardan dan?
Ja, keus te over en veel effectiever dan traction control.
Dopski schreef:Ja klopt dat is ook wat Jerry bedoelde. Ik kan niet zoveel vinden van dat systeem behalve dat veel mensen het afkoppelen.
Inderdaad, het is heel zeldzaam en ook nog eens flut.
Wat Jambon zegt is slim, neem de 240 remklauwen voor de vooras. Die zijn vast passend te maken (misschien passen ze wel direct?).
Dan de ABS computer van een 700/900 nemen (240 zal ook wel kunnen). Voorwielen moeten ieder een eigen snelheidssensor hebben, die zit op de wielnaaf (stukje blik, kun je loshalen).
760 | Groen | Snel
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
De mensen die 240 remklauwen passend maken voor bmw's, escorts, opels etc nemen vaak de normale 240 klauwen, pluggen een van de 2 leidingen af en boren een kanaal door. Even goed opletten of dat met ontluchten wil gaan. Wellicht kan dat ook met P1800 spul.
Denk ook dat een sper fijner is. Wel iets minder idiot proof. Hangt ook beetje af van hoeveel vermogen je wil, kan me voorstellen dat een sper met 120 pk niet veel in actie hoeft te komen, behalve bij sneeuw en vroeg op het gas in de bocht. En dat doet het dan beter dan de meeste oudere abs gebaseerde traction systemen. Dat van de 850 werkt wel in bepaalde gevallen. Meer om in de modder enigszins goed weg te komen ipv performance.
TrueTrack is een mooi Torsen diff dat nog nieuw te koop is voor onze achterassen. Stevig.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni