Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ABS + Traction control in Volvo 1800 ES
#11
Jambon schreef:dan denk ik het 1e aan het systeem van een 240 Polar, dat lijkt het meest op een 140, en die deelt z'n spulletjes met een ES.. Er zijn testen geweest met ABS op een 140, heb daar een Duistch verslagje van gevonden..

Heb je dat verslag nog ergens!
Antwoord
#12
13301 schreef:Heb je dat verslag nog ergens!

!=?
Antwoord
#13
Volvo 142 B23 schreef:Haha nee inderdaad. Dat vergt nog een paar sensoren extra tov Abs.
Maar wat wil je precies met die elektronische gadgets?

Ik wil graag een daily driver maken, naast de klassieke 1800 S die ik al heb.
Antwoord
#14
Jambon schreef:en dan komen de ABS klauwen van een 200 van pas, want da's gedeelde techniek..

Het probleem is dat een 700/900 achteras niet onder een 1800 past, te breed. Volgens mij niet echt in te korten.
Een 240 achteras pas wel enigszins, 3,5 cm breder.

Zou dan ETC dan weer over tezetten zijn op de 1800 met 240 achteras die al ABS heeft,.
Stand alonecomputer van 240 voor ABS.
Stand alone computer van 940 TIC voor ETC.

Wat denken jullie daarvan?
Antwoord
#15
flip_21 schreef:Koop een sperdifferentieel, veel beter en makkelijker. ABS is vast wel te doen, die computers zijn bij 700/900 apart. Snelheidssensoren plaatsen zal wel lukken, maar moet je wel zelf aan de slag willen. Ook moet je naar enkele leidingen overstappen, dus andere klauwen voor of ze aanpassen.


Kan een sperdifferentieel "ge-retrofit" worden in een achteras/ cardan dan?
Antwoord
#16
Als het een Dana 30 achteras (240's hebben die) is moet dat prima te doen zijn.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#17
Overigens, volgens mij heeft Volvo als eerste taction control toegepast. Was dat niet op de 760 Turbo?
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
#18
Ja klopt dat is ook wat Jerry bedoelde. Ik kan niet zoveel vinden van dat systeem behalve dat veel mensen het afkoppelen.
Antwoord
#19
13301 schreef:Het probleem is dat een 700/900 achteras niet onder een 1800 past, te breed. Volgens mij niet echt in te korten.
Een 240 achteras pas wel enigszins, 3,5 cm breder.

Zou dan ETC dan weer over tezetten zijn op de 1800 met 240 achteras die al ABS heeft,.
Stand alonecomputer van 240 voor ABS.
Stand alone computer van 940 TIC voor ETC.

Wat denken jullie daarvan?

Je moet ook de achteras niet wisselen, maak het niet zo moeilijk! Je moet een snelheidssignaal hebben van de achteras. Als je een sper plaatst (en ja dat kan in de achteras van een p1800, of bijvoorbeeld van een 140) dan moet je kijken dat je het deksel plaatst van een 200/700/900 met de snelheidssensor en het impulswiel dat je om je nieuwe differentieel/sper zet.

13301 schreef:Kan een sperdifferentieel "ge-retrofit" worden in een achteras/ cardan dan?

Ja, keus te over en veel effectiever dan traction control.

Dopski schreef:Ja klopt dat is ook wat Jerry bedoelde. Ik kan niet zoveel vinden van dat systeem behalve dat veel mensen het afkoppelen.

Inderdaad, het is heel zeldzaam en ook nog eens flut.

Wat Jambon zegt is slim, neem de 240 remklauwen voor de vooras. Die zijn vast passend te maken (misschien passen ze wel direct?).
Dan de ABS computer van een 700/900 nemen (240 zal ook wel kunnen). Voorwielen moeten ieder een eigen snelheidssensor hebben, die zit op de wielnaaf (stukje blik, kun je loshalen).
760 | Groen | Snel
Antwoord
#20
De mensen die 240 remklauwen passend maken voor bmw's, escorts, opels etc nemen vaak de normale 240 klauwen, pluggen een van de 2 leidingen af en boren een kanaal door. Even goed opletten of dat met ontluchten wil gaan. Wellicht kan dat ook met P1800 spul.

Denk ook dat een sper fijner is. Wel iets minder idiot proof. Hangt ook beetje af van hoeveel vermogen je wil, kan me voorstellen dat een sper met 120 pk niet veel in actie hoeft te komen, behalve bij sneeuw en vroeg op het gas in de bocht. En dat doet het dan beter dan de meeste oudere abs gebaseerde traction systemen. Dat van de 850 werkt wel in bepaalde gevallen. Meer om in de modder enigszins goed weg te komen ipv performance.

TrueTrack is een mooi Torsen diff dat nog nieuw te koop is voor onze achterassen. Stevig.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  APK Afkeur? ankerplaten doorgerot volvo 740 MartjeB 3 5.005 27 August 2020, 23:30
Laatste bericht: Tancor
  ABS unit volvo 240 Super Polar Rafiq 2 3.948 6 December 2017, 15:13
Laatste bericht: ruuds70
  Type remklauw volvo 244? lenlux 10 12.577 30 June 2017, 10:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Remblokken vervangen Volvo V40 uit 2000 HansK 5 8.451 18 May 2017, 12:13
Laatste bericht: RM
  Achterremmen volvo 264 Prins 2 4.106 30 August 2016, 22:10
Laatste bericht: Prins
  remblokken volvo 140 Laurens Zondag 2 5.147 29 April 2016, 22:31
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Remmen Volvo 240 1989 EdRaket66 3 5.123 8 March 2015, 18:37
Laatste bericht: boedr
  Volvo 245 handrem afstelbout in het luchtledige oldiegoldie 10 6.654 8 July 2013, 23:32
Laatste bericht: asterix
  ABS lampje volvo 240 superpolar blijft branden peugeotpaul 2 3.832 27 May 2013, 20:19
Laatste bericht: superD
  Remklauwen volvo 142 Marvin89 10 8.231 19 August 2011, 11:45
Laatste bericht: Boele

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)