Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ABS + Traction control in Volvo 1800 ES
#21
13301 schreef:Heb je dat verslag nog ergens!
..ff zoeken, is door de plaatjesbewaarder gewist, moet ik een nw PDF van bakken..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#22
Dus het lijkt erop dat het volgende een goede oplossing is:
- 1800 achteras behouden.
- Sperdifferentieel erin
- Remklauwen van een 240 gebruiken (waarom die eigenlijk, en waarom niet van een later model?)
- ABS van een 240, 700 of 900 overplaatsen incl stand alone computer, sensorring bij nieuw sperdiff inbouwen
- Traction control vergeten

Juist?
Antwoord
#23
13301 schreef:Dus het lijkt erop dat het volgende een goede oplossing is:
- 1800 achteras behouden.
- Sperdifferentieel erin
- Remklauwen van een 240 gebruiken (waarom die eigenlijk, en waarom niet van een later model?)
- ABS van een 240, 700 of 900 overplaatsen incl stand alone computer, sensorring bij nieuw sperdiff inbouwen
- Traction control vergeten

Juist?

En beide wielnaven vóór uitrusten met sensorring en sensoren. En natuurlijk een ABS pomp.
760 | Groen | Snel
Antwoord
#24
flip_21 schreef:En beide wielnaven vóór uitrusten met sensorring en sensoren. En natuurlijk een ABS pomp.

Ok. Thanks.

Maar wat is de reden om de remklauwen van een 240 over te bouwen?
en, als dat nodig is zouden het dan ook de klauwen en evt schijven van een jonger model kunnen zijn? (850' V70 of V40).
Antwoord
#25
Qua bevestiging zijn die van de 240 blijkbaar het gemakkelijkste. Komt ook bij dat die 4-zuigerig en vast zijn, een wat beter systeem dan de zwevende klauwen van de 850/V70 en verder. Is wel groter van die latere modellen, das een voordeel, daarom misschien wel interessant. 240 heeft 262 mm schijf voor (22mm dik herinner ik me), 850 heeft dikkere (28mm?) 280mm schijven en 302mm met een makkelijke (Volvo origineel) upgrade. Nieuwere V70 (2000-2007) heeft oa 305mm schijven.
V40 spul lijkt me niet interessant.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#26
Jw240 schreef:Qua bevestiging zijn die van de 240 blijkbaar het gemakkelijkste. Komt ook bij dat die 4-zuigerig en vast zijn, een wat beter systeem dan de zwevende klauwen van de 850/V70 en verder. Is wel groter van die latere modellen, das een voordeel, daarom misschien wel interessant. 240 heeft 262 mm schijf voor (22mm dik herinner ik me), 850 heeft dikkere (28mm?) 280mm schijven en 302mm met een makkelijke (Volvo origineel) upgrade. Nieuwere V70 (2000-2007) heeft oa 305mm schijven.
V40 spul lijkt me niet interessant.

Dank je, bruikbaar!!!. Deze "modcon" heeft er 264 remklauwen op en XC90 achterschijven (aan de voorzijde). Ziet er strak uit. http://www.garaget.org/?car=189263&image=1766429

in je onderschrift zie ik trouwens dat je een B230FT blok in een 240 hebt liggen. Heb je problemen gehad met warmteontwikkeling die doordringt in je cabine daamee?
Antwoord
#27
Zou een differentieel met ABS ring van een 940 in een 1800 cardan passen?
Dan heb ik geen sper maar wel een donor die ik ook voor andere onderdelen kan gebruiken.
Antwoord
#28
13301 schreef:Dank je, bruikbaar!!!. Deze "modcon" heeft er 264 remklauwen op en XC90 achterschijven (aan de voorzijde). Ziet er strak uit. http://www.garaget.org/?car=189263&image=1766429

in je onderschrift zie ik trouwens dat je een B230FT blok in een 240 hebt liggen. Heb je problemen gehad met warmteontwikkeling die doordringt in je cabine daamee?

Graag gedaan. Veel van die info is ook via de sites van onderdelenleveranciers te vinden zoals scandix etc. Wie weet wat voor handige onderdelen daar nog te vinden zijn.

Met mn 240 heb ik geen problemen met de warmteafgifte aan het interieur. Is wel iets merkbaar dat de rechterkant wat warmer is dan de linkerkant (file, zomer). Maar veel is het niet.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#29
13301 schreef:Zou een differentieel met ABS ring van een 940 in een 1800 cardan passen?
Dan heb ik geen sper maar wel een donor die ik ook voor andere onderdelen kan gebruiken.

Weten doe ik het niet, maar lijkt me niet dat dat past. Als het past moet ook de deksel van het 940 dif nog passen, daar zit namelijk de sensor in. Bovendien is zoals ook hierboven al genoemd, zon gebruikt sper A zeldzaam, B niet super duurzaam, C inmiddels zijn er betere alternatieven beschikbaar; TrueTack dif. Lijkt me dat je gewoon een passende voor jou huidige dif kan bestellen.
Daar zou je zelf een ABS ring op kunnen maken (niet veel meer dan een rond stripje metaal met gaten erin) .

[Afbeelding: Vanster-abs-hoger-h-matare-.jpg]
Die met veel gaatjes is een ABS ring die met minder dient alleen als snelheidsopnemer

Dan moet je alleen nog een plekje hebben voor de sensor:
[Afbeelding: 100_4817-1.jpg]
Zo is de deksel op de 740-940 starreas, en ik dacht dat die ook op de 240 past. Dus je zou even moeten checken of die ook op de jouwe past. (ik heb dacht ik nog een oude liggen die je kan gebruiken om te passen)

Meer info over difs:
http://www.davebarton.com/volvorearends.html
Antwoord
#30
Ter info;

Via de site van Dave Barton kwam ik bij een zweed terecht. Hij zei het volgende:

Can it be placed in a Volvo 1800 ES rear axle? yes if you have 27 splines and 10 bolts on the crown wheel


Doesthe ring have the preparation for ABS? Yes if you choose 48 teeth


best reagrds Jonas




Med vänliga hälsningar / Best regards


Jonas Borgegård (replyes Jonas) / Jonas Boogh (Replyes Boogh)
Bakaxeldelar.se
----------------------------------------------------------------------------

Wat ik me dan nog afvraag is of de diameter van de ABS ring op het diff niet precies hetzelfde moet zijn als die van de donor, bijvoorbeeld een 940. Wat denken jullie?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  APK Afkeur? ankerplaten doorgerot volvo 740 MartjeB 3 5.006 27 August 2020, 23:30
Laatste bericht: Tancor
  ABS unit volvo 240 Super Polar Rafiq 2 3.949 6 December 2017, 15:13
Laatste bericht: ruuds70
  Type remklauw volvo 244? lenlux 10 12.583 30 June 2017, 10:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Remblokken vervangen Volvo V40 uit 2000 HansK 5 8.452 18 May 2017, 12:13
Laatste bericht: RM
  Achterremmen volvo 264 Prins 2 4.108 30 August 2016, 22:10
Laatste bericht: Prins
  remblokken volvo 140 Laurens Zondag 2 5.149 29 April 2016, 22:31
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Remmen Volvo 240 1989 EdRaket66 3 5.124 8 March 2015, 18:37
Laatste bericht: boedr
  Volvo 245 handrem afstelbout in het luchtledige oldiegoldie 10 6.655 8 July 2013, 23:32
Laatste bericht: asterix
  ABS lampje volvo 240 superpolar blijft branden peugeotpaul 2 3.833 27 May 2013, 20:19
Laatste bericht: superD
  Remklauwen volvo 142 Marvin89 10 8.231 19 August 2011, 11:45
Laatste bericht: Boele

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)