Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rubbers stabilisatorstang, fuseekogels of toch schokdempers
#1
Beste leden,

Onlangs heb ik een fantastisch mooie Volvo 240 (polar) aangeschaft. Wat een wagen en wat rijdt het heerlijk. Nu wist ik dat er wat werk aan was (lees achterruittenwisser werkte niet etc). Maar dat lijkt me juist leuk!

Onlangs achterklep verwijdert, kabels opnieuw getrokken en alles werkt weer. Eerste klus geklaard, leuk!
Nu maakt de auto aan de voorzijde een klapperend geluid op een slecht wegdek.
Een bekende zij onlangs dat dat de rubbers van de stabilisatorstang kon zijn. Na wat google werk, zou dat inderdaad wel eens zo kunnen zijn. Een leuk nieuw klusje dacht ik zo...

Hier en daar op zoek gegaan naar nieuwe rubbers maar niet echt een eenduidig antwoord kunnen vinden. De zoektocht ging dus verder.... Nu veel speurwerk kwam ik een bericht tegen van iemand die het bij een garage heeft laten vervangen (600euro) echter hierna was het probleem niet opgelost want wat bleek het waren de fuseekogels. Later las ik ook dat het de schokbreekers zelf konden zijn.. Maar ja wat is t dan?

Ik ben daarom benieuwd of iemand mij kan helpen met het maken van een keuze wat te vervangen of aan te passen. Hoe kan ik erachter komen wat het bonkende geluid maakt en is dit vervolgens zelf gemakkelijk te vervangen?

Erg benieuwd naar jullie reacties.
Dank alvast!
Antwoord
#2
Tsjaa, mijn 240 klappert ook al zo lang als ik hem heb aan de voorkant, op klinkerwegen. Ik gok op de fuseekogels, die mogen van Volvo 3 mm speling op/neer hebben en dat wordt bij de APK regelmatig geconstateerd en dan pak je het boek van Volvo erbij en laat zien dat er 3 mm speling op mag zitten. Van de APK mag er dan zelfs nog 1 mm bij!

De stabi rubbers zijn de laatste modeljaren verbeterd, je kan ze gewoon zien zitten. Schokbrekers voor gaan zelden stuk, dan zijn er twee nog wielarmrubbers met het eeuwige leven en een veerpootlager. Oh ja de stabi zit met een linkje vast aan de wielarm maar dat gaat ook niet gauw stuk in de NL context.

Download Volvo Manual TP30000-1 ergens, daar staat alles in.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Mijnes klappert ook als een malle. Verdenk ook fusee's. Makkelijk te checken met een krikje. Hupsakee omhoog en ff aan het wiel trekken van boven naar beneden en van links naar rechts. Zichtbare rest ziet er puik uit namelijk. Nieuwe variëren van 25 tot 60 euri de stuk.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord
#4
Dag Marc, dank voor je reactie!
De auto is onlangs gekeurd en daar kwam hij vlekkeloos doorheen. Jij zegt dat er dan dus niks aan de hand is?
Ik ga toch eens kijken of de fuseekogels kan vervangen dan. Is deze te "reviseren" of moet er een nieuwe op?
Bedankt voor de tip van manual. Ga maar eens een Olyslager boekje scoren.

Mochten er nog meer tips zijn dan hou ik me van harte aanbevolen!
Antwoord
#5
Ik denk dat er normale slijtage aan de hand is, voor zover ik dat van hier zittend achter mijn laptop kan zien natuurlijk. APK zegt mij niet veel meer inmiddels, teveel willekeur. Een fuseekogel in een McPherson veerpoot als de 240 moet je in normaal belaste toestand testen (zoals ook in TP30000-1 staat), helft vd keren doen ze het verkeerd, ik kijk altijd mee (gezellig de onderkant van je auto bekijken).

Fuseekogels kan je vervangen als je niet kan wennen aan het gebonk, meest bouten en moeren werk, een bankschroef is wel handig. EÃn van de leukere dingen vd 240 is dat er ontzettend veel "how-to-..." en pictorials over te vinden zijn op www, zoals deze: http://cleanflametrap.com/bj.html over de fuseekogels.

Nog een dingetje aan de voorkant zijn de stuurkogels natuurlijk, die mogen geen speling hebben maar dat vinden ze wel bij de APK.

http://www.amt.nl/Techniek/Onderstel/200...MT027123W/
Nog even resumerend:
1. Bij een auto niet voorzien van McPherson-veerpoten zorgt de veer (schroef of torsie) voor het in de kom drukken van de fuseekogel. Draagarm (niet de auto) ondersteunen en de fuseekogelspeling meten.
2. Bij een auto met McPherson-veerpoot: de draagarm heeft geen invloed op het al of niet spanningsloos zijn van de fuseekogel in de kom (er wordt geen veerkracht uitgeoefend op de draagarm). De fuseekogel kan alleen spanningsloos in de kom gedrukt worden door het wiel te ondersteunen en dus de auto in de rijstand te zetten (dus op de platen van de voorgeschreven vierkoloms brug).<>
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Mmm, die pictorial-gast maakt er een zooitje van, de stuurstang hoeft helemaal niet los en de fuseekogel die hij monteert is hier niet in die uitvoering te vinden, zie het als illustratie. Volg de procedure zoals in TP30000, kopje "Replacing late prod. steering swivel ball joint". Laat je niet afschrikken door al die special tool nummers, speciaal gereedschap kan je meest vervangen door de handige jongens versies ervan zoals lijmklemmen, blokken hout, drevels, hamers, draadeinden etc. Met de mogelijke uitzondering van een momentsleutel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Wederom bedankt voor je antwoord Marc.
Ik ga van de week eens duwen en trekken aan m'n wielen om te kijken of dit t euvel is. Ondertussen ook wat gegooglt... met dit als resultaat:
https://www.youtube.com/watch?v=k-wUVcp_31A

Aardig behulpzaam en gelijk een idee wat een momentsleutel is ;-). Samen met twee nieuwe fuseekogels verwacht ik zo'n 150 euro kwijt te zijn en wat arbeid. Gelukkig is dat nul aangezien ik te zelf ga doen!!
Ik hou je op de hoogte over de voortgang.
Antwoord
#8
Als je fuseekogels koopt, laat je dan niet verleiden tot de goedkope scantech spulletjes, dan mag je nl vlgd jaar weer :-)
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#9
Ticcie, heb je toevallig tips van goede kogels?
Antwoord
#10
Vlgs mij is het vooral belangrijk dat je GEEN scantech kogels koopt, verder zijn vlgs mij alle normale merken prima en je zou ze ook best bij de grossier op de hoek kunnen halen. Anders npbijv. Nordicar of vomd als je nog meer Volvo spulletjes wilt bestellen.

Let wel, Scantech is best ok voor een aantal zaken, bijv. zo'n kabelboompje door je dakscharnier, maar kogels en rubbers zijn bar slecht.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke fuseekogels? gydomatra 6 4.321 19 June 2020, 10:12
Laatste bericht: 245GLE1981
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 24.594 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  pu rubbers voor de 240 .... skidje 4 5.338 8 January 2015, 20:32
Laatste bericht: Jw240
  PU bussen/rubbers voor CX90? Dinges 2 3.696 1 October 2014, 08:39
Laatste bericht: Dinges
  Aangepaste stabilisatorstang 145 Jerry 6 5.859 28 June 2014, 10:18
Laatste bericht: Jerry
  schokdempers billstein Laurens Zondag 5 4.412 29 June 2013, 07:54
Laatste bericht: koert4
  Rubbers waarmee de stuurbekrachtigingspomp vast zit, waar krijg je die? Bassius 6 5.449 9 May 2013, 11:32
Laatste bericht: Yellow240
  Verkeerde fuseekogels? Arn02 8 5.669 21 December 2012, 11:50
Laatste bericht: pepijnwk
  Vervangen rubbers bij achteras Jaco 28 25.504 13 April 2012, 23:25
Laatste bericht: Jambon
  stuurkogel vervangen is toch niet zo moeilijk? Nicolaas H 8 15.191 8 January 2012, 01:17
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)