Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Ik denk erover om grotere / betere geventileerde remschijven te maken op de 1800 en Amazon.
Nu zie ik dat de 740 turbo's enkel zuiger remklauwen hebben. Hoe werkt dit?
Mijn 1800 heeft standaard vier zuigers. Betekent het dat ik er dan op achteruit ga? De 1800 remklauwen passen natuurlijk niet op geventileerde schijven en ongetwijfeld niet op een groter diameter remschijf.
Anders is een upgrade naar 240 remklauwen + geventileerde schijven een betere oplossing. Iemand een proef set te leen/koop? Als het allemaal past koop ik het toch nieuw.
Gr Boele
Groeten, Boele
Berichten: 723
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Gezien het gewichts verschil tussen een P1800, amazon en een 2,7,9 serie zou je zeggen dat je betere remmen moet hebben als je deze toepast, echter heeft dit niet te maken met de rembekrachtiger.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
4 September 2014, 12:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 September 2014, 12:45 door Marc1970.)
Hebben niet alle auto's behalve de 140 en 240 enkele remklauwen? En waarom Volvo's die dubbele uitbundig over-engineered geschiedenis hadden is volgens mij meer marketing geweest dan noodzaak, een gescheurde/doorgeroeste remleiding is lastig maar hoe vaak zal dat gebeuren zelfs bij minimaal onderhoud?
Er zijn twee soorten remklauw, traditioneel die weerskanten drukt en de sliding/floating etc, die heeft maar 1 zuiger (en dus nog minder wat er fout kan gaan) en goedkoper om te maken dus die heeft iedere auto nu. De 740 had deze ook al.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Onze carbagerun 940 heeft voor dubbelzuigerklauwen. Maar wel twee zuigers aan de binnenkant. Abs modellen hebben de enkele zuiger. Ze zijn wel allemaal floating/sliding.
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Volvo 142 B23 schreef:Onze carbagerun 940 heeft voor dubbelzuigerklauwen. Maar wel twee zuigers aan de binnenkant. Abs modellen hebben de enkele zuiger. Ze zijn wel allemaal floating/sliding.
Maar remt dit systeem minder dan 4-pots? Of valt daar niets over te zeggen?
Kan ik ABS remmen op een 1800 maken, door de ABS sensoren niet te monteren? Of werkt de boel dan gelijk niet meer.
1 ding weet ik zeker; de boordcomputer gaat niet piepen in de Amazon of 1800!
Groeten, Boele
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Teufel, zelfs de 940 heeft nog dubbele gescheiden remcircuits, heb ik even niet goed opgelet. Je kan een enkele 'ABS' klauw gebruiken prima gebruiken zonder ABS, daar weet de klauw zelf niks van.
Die van de ABS worden Jumbo brakes genoemd, schijnt dat ze harder remmen dan de standaard dubbel:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Brakes.h...umboBrakes
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Jumbo brakes (enkelpots) gebruiken wat grotere schijven meen ik. Overigens heeft de Abs versie geen gescheiden circuit. De niet Abs weer wel.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
4 September 2014, 20:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 September 2014, 20:25 door Marc1970.)
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Marc1970 schreef:Meer versukkelaars: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...arison.htm
http://www.davebarton.com/volvo240bigbrakes.html
En de Big Brake kit van IPD, kleinigheidje in euros: http://www.ipdusa.com/products/4969/1152...240-models
Mazda RX7 klauwen passen ook met 940 schijven op de 240, Yoshifab ombouwkitje: http://yoshifab.com/store/index.php?_a=v...oductId=38 of DVS: http://www.dvs.net.au/mazconv.html
Mark,
Dat heb je weer fantastisch gevonden! Ik denk dat het een 740 brake upgrade moet worden. Iemand die een 940 met jumbo brakes heeft en weet of er dan nog 15'' velgen op passen? Op de Amazon wil ik dit ook maken, en daar heb ik net een nieuwe set 15'' velgen voor besteld.......
Groeten, Boele
Berichten: 2.838
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
M'n schoonbroer heeft Abs en 15" wielen.