Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B21ET start niet meer
#1
Hoi,

De B21ET wil niet meer starten, ttz start wel maar blijft niet draaien. Er was vanalles aan de hand … een lang verhaal…. Hopelijk kan iemand helpen.
Deze draaide vroeger (een maand geleden) , en niets op aan te merken met oude kabelboom en oude inlaatpakking. Ondertussen pakking aan benzineverdeler/spinnekop vervangen (tussen verdeler & luchtfilterhuis) want deze was lek, inlaatpakking vervangen (was lek) en de kabelboom vervangen (isolatie opgelost van meerdere draden). Alle vacuümslangen werden ook vervangen omdat deze lekker gaar waren (oud, verstorven & poreus).

De motor krijgt een vonk, na uitdraaien van deze bougies zijn deze goed nat. De koudstartinjector werkt ook want benzine in inlaatspruitstuk. De pomp onder de auto draait ook 5 sec als het contact aangezet wordt.
Ook nieuwe bougiekabels, nieuwe bougies, nieuwe rotor (5,1 kOhm – oude was 4,9kOhm) , nieuwe kap, nieuwe vacuümslangen, nieuwe kabelboom, ….
Kan er normaalgezien niet gestart worden zonder koudstartinjector ook ? (fiche afkoppelen)

Wat kan de oorzaak hiervan zijn ? Het vacuum is nu alleszinds beter of vroeger wellicht, dus moet mengsel opnieuw afgesteld worden ??.

De motor start, slaat aan en valt dan stil. De motor draait in het geheel 1 of 2 seconden. De vacuum(turbo-meter)-meter beweegt de wijzer naar het zwarte gedeelte (onderdruk) maar komt er niet. Bij het verminderen van de CO-regelvijs tot minimum (tegenwijzerzin draaien) wordt het starten iets beter, maar motor valt nog steeds stil. Hoeveel toeren moet zo een regelvijs eigenlijk hebben opdat de motor zou blijven draaien of goed draaien ? Volgens mij kan het vacuum niet opgebouwd worden en wordt de plaat niet opgetild vd luchtweger en zit daar het probleem ergens. Motor heeft benzine en vonk, maar krijgt geen lucht dus valt stil. Waar kan dit aan liggen ??
Als deze manueel omhoog gehouden wordt, zodat er een luchtspleet voorhanden is, moet de motor toch aanslaan / blijven draaien ?

De gasklep zelf is wel gedemonteerd geweest uit het gasklephuis, kan het zijn dat deze verkeerd afgesteld is nu ? Ergens data van te vinden ofzo hoe af te stellen? Volgens mij kan je deze maar gewoon demonteren en terug monteren …
Bij gas geven en starten ontstaan er backfires richting Luchtweger en 1 keer kwam er een wolk uit de inlaatpakking…dus gas geven om te starten is niet de goede manier.

Deze heeft/had wel EGR (auto komt van Frankrijk) en dat is er nu afgegooid want de buis zat toch maar verstopt. De EGR temp-“voeler” zit nog in de motorkop, anders zit er een gat in de kop en loopt het koelwater er uit. Daar zijn nu geen slangen meer op aangesloten. Bij mijn weten gaat dit geval maar open als het koelwater warm wordt en stuurde dan zo de uitlaatgassen terug naar de gasklep (= inlaat)
Er zijn 2 aansluitingen op deze : 1 kwam vh grote EGR ventiel dat in verbinding stond met de uitlaatcollector. De andere aansluiting ging naar het vacuum net onder de gasklep dus. Op het gasklephuis is dit nu afgestopt. Maar het EGR gedoe heeft er weinig mee te maken volgens mij.

Vooronsteking staat op 15° wat toch goed is volgens de data en sticker in de wagen ? Draaide voordien wel goed daarop.

Weerstand gemeten van de dempdrukregelaar / WUR (warm up regulator) / warmdraairegelaar :
Weerstand koudstartinjector :
Weerstand auxiliary air valve / hulp-luchtregelaar :

Ik weet de exacte waarden niet meer in de goede volgorde, maar ik mat iets van 18 Ohm, 19 Ohm en 48 Ohm , dus lijkt me wel in orde ... ;-)

Of oorzaak eerder in kabelboom ? Volgens mij niet – is een splinternieuwe van Elbert Bos dus ik ga er van uit dat deze goed is.

Misschien ook eens de vacuümslangen controleren of de aansluitingen overal goed aangespannen zijn en geen valse lucht trekken !

Compressietest is goed, waarden liggen tussen 9,5 en 10 bar.

Er zit ook zo een vertragingsventiel op de vacuumaansluiting vd stroomverdeler. Volgens hetgeen dat ik gevonden heb moet dit vertragingsding wel dicht bij de WUR zitten en niet op de stroomverdeler dus ! Ik heb eens vergeleken bij een andere turbo, daar zit geen EGR op origineel en dit vertragingsdoosje zit er ook niet op ! Al zeker niet op de stroomverdeler.
Als je er niets van snapt zal ik eens foto posten van het vertragingsdoosje etc. Heeft een vertraging van 1sec vond ik terug.

Komt er op neer dat het vacuüm niet kan opgebouwd worden en motor ergens geen lucht krijgt om te blijven draaien. Heb al gedacht om de benzinedrukken te controleren maar heeft er weinig mee te maken volgens mij, aangezien deze motor voorheen wel draaide !

Het moet gezegd dat de auto ondertussen 3j stil staat, maar een maand geleden enkele test-ritten gedaan van 5km en alles was ok. Gaspedaalrespons wat niet "ideaal" en ik had ook geen "wow" gevoel bij deze turbo. Mijn GL trekt nog sneller op dan deze B21ET Confused Plunjer zat vast, is los nu en pedaalrespons is veel beter ondertussen, doch laatste keer nog geen "wow" gevoel. Totaal geen idee hoe een turbo hoort te rijden feitelijk. Turbo staat ook "maar" afgesteld op 0,7 bar volgens dat ik dacht, maar dit is voor later. Eerst het spul terug aan de gang krijgen ;-)

Groeten,
K von Ghent
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#2
Oei ik kwam tot 1/3 daar stond iets over de gasklep. Deze heeft wel degelijk twee kanten, de randen zijn schuin geslepen zodat ze netjes tegen de wanden aanvlijen (of daar net niet tegenaan beter gezegd). De gasklep heeft meest een minimale kier bij gas los, om een deel van het stationair toerental mogelijk te maken. Hoe je dat bij K jet afstelt weet ik niet .
Als de puntige kanten in de wand happen sluit de klep in elk geval veel te strak.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Ik heb het gecontroleerd, deze zit er goed in dus dat is het probleem niet echt. Kon je niet echt verkeerd terug erin monteren. De elektrische connectie aan de WUR was niet goed, de pin zat op de isolatie, dit even herdaan maar maakt geen verschil.
De carterontluchtingsslang zat ook dichtgenepen thv het inlaatspruitstuk, moet al een hele tijd zo geweest zijn want deze is niet direct meer terug te krijgen in originele ronde vorm.
Na x-aantal tijd de luchtweger manueel opgetild en dan blijft de motor zowaar draaien ! Komt er op neer dat de benzinedruk te hoog is volgens mij (systeemdruk) nu met een goed vacuum. Deze allemaal eens controleren bij een volgend sleutelmoment en goed proberen afstellen ;-)
Ondertussen terug blij dat deze terug eens gedraaid heeft ;-)
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord
#4
Fijn dat er vooruitgang in zit!
Ik zou je graag willen helpen, maar ik denk dat jij zelf toch echt veel meer verstand van de motor hebt dan ik ;-)

Succes!
Bedankt en de groeten! 244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
Probleem is gevonden denk ik, motor stond iets te arm afgesteld en wellicht ook luchtlekken langs de injectoren. Die rubbertjes zijn niet al te goed meer ... Maar toch zijn ze nieuw ... begrijp het niet goed. Wordt opgevolgd.
Warmdraairegelaar (WUR) / dempdrukregelaar had er ook geen zin meer in, maar is beter nu.
Er zit wellicht ook een verkeerde benzinepomp in maar ik moet het partnr van Bosch nog eens controleren. Deze geeft maar 100L/H , wat normaal 150L/H moet zijn (filter is nieuw en ganse circuit is proper). Daarom dat deze auto "sloom" aanvoelde bij vroegere pogingen ... (gaspedaalrespons). Ik vermoed dat er een pomp onder zit van een gewone "E" motor , niet voor een "ET" motor dus.
Dus andere Bosch pomp erin droppen ;-)
Sproeipatroon van de injectoren ook niet goed, dat zullen 4 nieuwe worden, nu nog even "doorsparen" ... :o Zit een tamelijk groot verschil op tussen het maximum en het minimum, injectoren reinigen zal niet veel uithalen wellicht...
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 3.990 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 3.823 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  b21ET : Is een "pissende" injector te herkennen? edwin 3 6.455 7 August 2014, 21:16
Laatste bericht: edwin
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 73.490 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 21.041 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  Vacuum slangen op op B21ET HansDAF 13 14.687 2 September 2013, 12:26
Laatste bericht: Stevves
  "Hamerende" B21ET BartMandersRacing 34 18.006 19 August 2012, 07:55
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Altijd fijn als het niet werkt... Oliedrukmeter en dashboardlampjes Coenraad 0 2.021 16 April 2012, 18:15
Laatste bericht: Coenraad
  Auto slaat soms plotseling af of wil niet starten Elsje 0 2.227 26 March 2012, 17:31
Laatste bericht: Elsje
  Turbohoedje voor B21ET vs B21TIC Coenraad 5 4.384 27 February 2012, 14:25
Laatste bericht: BartMandersRacing

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)