Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Handrem blijft hangen
#1
Hallo,

Vandaag de voeringen van de handrem vervangen. Alles werkt op zich wel weer goed maar ik ben niet helemaal tevreden.
Als ik de handrem aantrek zitten de wielen muurvast zoals het hoort. Echter als ik de handrem er af haal blijven de remmen in eerste instantie min of meer
hangen en na wat heen en weer draaien van het wiel komt de boel uiteindelijk wel weer los maar de remmen blijven toch nog einigzins slepen..
Het mechaniekje tussen de remvoeringen is goed gangbaar. Toen de voeringen er uit waren kon ik beide kabels goed heen en weer bewegen.

Nu zag ik op het differentieel een veer zitten aan de handremkabel welke niet vastzat aan het differentieel.
Ik heb de veer nog niet vastgezet. De auto staat nu opbokken en kan er nu niet zo makkelijk bij.
Heeft deze veer er mee te maken dat de handrem los komt of is het alleen maar bevestiging?

Andere ideen misschien?

Alvast bedankt.

Groeten, Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#2
Die veer was bij mijn vorige as afgebroken, handrem werkt toen slecht vanwege gebrek aan schoenvoering. Ik denk niet dat die veer echt veel impact heeft, maar das een gevoel en ik kan er nasat zitten.
Ik neem aan dat je de remkabels niet hebt gedemonteerd, en dat ze dus nog gewoon kruislings zitten?
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#3
Inderdaad zitten de kabels nog kruislings. Ik heb ze niet losgehad. Als ik er nog eens goed over nadenk is het alleen de grote veer bij de remvoeringen die er voor zorgt dat de kabel weer naar buiten getrokken wordt.
En er schiet me nog iets te binnen: de remvoeringen worden door de platte veren tegen het hiiteschild aangedrukt wat voor extra frictie zorgt die ook niet
echt bijdraagt dat de voeringen weer in de oorspronkelijke stand terugkeren.
Of is het misschien een idee om de platte veren (zijn ook nieuw) iets te verbuigen zodat de voeringen wat meer bewegings vrijheid hebben?
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#4
Zijn de voeringen wel goed gesteld, deze zijn nu nl. dikker?
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#5
Ja, ik heb alles teruggesteld bij de handrem tussen de voorstoelen. Er zit een paar mm ruimte tussen de stelmoer en de handrem hefdoom.
Zojuist ook even het originele Volvo manual gelezen. De voeringen horen dus wel degelijk door de platte veer tegen het hitteschild aangedrukt te worden.
Verder staat er geschreven dat er een klein beetje hitte bestendig grafiet vet tussen de voering en hitteschild aangebracht dient te worden.
Vandaag eerst maar het hitteschild eens goed schoonmaken en een beetje vet aanbrengen.

Wordt vervolgd.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#6
Even uit mijn hoofd kan je hem bij de wielen zelf ook terrugstellen gewoon terrugstellen totdat hij met de hand draaien normaal vrij loopt, er mag inderdaad op de schuivende delen een beetje vet.
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#7
Mijn 240 heeft geen stelmechanisme bij de wielen. Bij de kleine veer van de remvoeringen zit slechts een afstandhouder.
Als ik het goed zie zijn er 2 uitvoeringen van de handrem: met en zonder stelmechanisme
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
#8
### Opgelost ###

Het mechaniekje tussen de remvoering was duidelijk toch niet zo gangbaar als ik dacht. Het uiteinde van de handremkabel wordt op zijn plaats gehouden door een pennetje welke iets uitstak en min of meer steeds "vasthaakte" aan de binnenzijde van het mechaniek. Vijl er langs gehaald, alles nogmaals voorzien van een klein drupje olie.
Daarna de staalborstel over het hitteschild gehaald. Toen werd duidelijk dat de voeringen slechts rusten op 2 punten. Minimaal likje vet er op.
Nu werkt alles naar behoren.

Bedankt voor de adviezen en het meedenken.

Groeten, Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  handrem afstellen Grey240Polar 3 177 16 March 2024, 16:56
Laatste bericht: Grey240Polar
  Afstellen handrem Amazon Rob 6 8.753 11 January 2016, 14:48
Laatste bericht: Rob
  Rechter voorrem blijft hangen 740 henqui 15 11.339 11 August 2013, 23:24
Laatste bericht: henqui
  Volvo 245 handrem afstelbout in het luchtledige oldiegoldie 10 6.747 8 July 2013, 23:32
Laatste bericht: asterix
  ABS lampje volvo 240 superpolar blijft branden peugeotpaul 2 3.845 27 May 2013, 20:19
Laatste bericht: superD
  handrem Holowkregel 16 11.565 29 November 2012, 21:30
Laatste bericht: Dopski
  Brake Failure! Lampje blijft branden gpasmit 1 2.941 9 February 2012, 15:06
Laatste bericht: gpasmit
  Handrem Vast Raasveld 3 4.961 26 January 2012, 16:27
Laatste bericht: volvomike
  Motor ventilator blijft draaien na een kort rit Westman 2 7.562 28 August 2011, 18:10
Laatste bericht: Jambon
  handrem volvo henk 10 2.048 5 July 2011, 20:39
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)