9 August 2014, 19:54
Een vraag voor de kenners. Ik ben bezig om een B230 in mijn 360 te plaatsen. Daar zit nu een B200K in maar de carburateur werkt niet meer naar behoren. Ik heb al een B230F op de kop getikt, mijn bedoeling is om de nog zeer verse (net 1 ton gelopen en brandschoon) cilinderkop van de 360 over te zetten op het onderblok van de B230F.
Nu heb ik de keuze uit 3 carburateurs om de B230 van sap te voorzien. De Zenith-Stromberg, een SU HIF 44 en een Weber 28/36 DDAE1. De ZS is niet ideaal, daar ben ik me van bewust. Blijven de SU en Weber over.
Wie kan me iets vertellen over de Weber? De ZS kan ik wel dromen en de SU verschilt daar niet zo gek veel van, maar een Weber is iets heel anders. Zou de 28/36 niet te klein zijn voor een 2.3 liter?
Ik hoef niet zoveel mogelijk pk's. Met 110-120 pk ben ik tevreden, maar ik wil zoveel mogelijk koppel dat ook redelijk vroeg (zeg: bij 2.500 tpm) beschikbaar is. Daarnaast is de auto voor dagelijks gebruik dus het zou fijn zijn als het benzineverbruik gewoon 1:12 blijft bij normaal rijden. Welke nokkenas zal ik er dan in zetten? De M of toch een A?
Ohja, en wie weet waar dat DDAE1 voor staat? De DCD is een hele bekende, maar wat heb ik hier in handen?
Nu heb ik de keuze uit 3 carburateurs om de B230 van sap te voorzien. De Zenith-Stromberg, een SU HIF 44 en een Weber 28/36 DDAE1. De ZS is niet ideaal, daar ben ik me van bewust. Blijven de SU en Weber over.
Wie kan me iets vertellen over de Weber? De ZS kan ik wel dromen en de SU verschilt daar niet zo gek veel van, maar een Weber is iets heel anders. Zou de 28/36 niet te klein zijn voor een 2.3 liter?
Ik hoef niet zoveel mogelijk pk's. Met 110-120 pk ben ik tevreden, maar ik wil zoveel mogelijk koppel dat ook redelijk vroeg (zeg: bij 2.500 tpm) beschikbaar is. Daarnaast is de auto voor dagelijks gebruik dus het zou fijn zijn als het benzineverbruik gewoon 1:12 blijft bij normaal rijden. Welke nokkenas zal ik er dan in zetten? De M of toch een A?
Ohja, en wie weet waar dat DDAE1 voor staat? De DCD is een hele bekende, maar wat heb ik hier in handen?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL