Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Getver nippel afgebroken
#1
[Afbeelding: 7a4y4usy.jpg]

Laatste ontluchtings rondje en ja hoor, zat er 1 nog erg vast dus even kracht op gezet en krak.

Opzich door de opening in de nippel wel goed centeerbaar om uit te boren. Iemand daar ervaring mee? Nippels uitboren?

Of meteen toch maar revisie klauwen voor geventileerde schijven en geventileerde schijven er op ipv de massieve die er nu opzitten?


Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#2
Uitboren, ja hoor. Lukt eigenlijk altijd, ik heb al eens een stalen bout uit aluminium geboord. Je hoeft niet eens tot de max te gaan, al voor je de draad van de remklauw gaat raken is de nippel zo verzwakt dat-ie er als een wokkel uit gaat draaien met een klein schroevedraaiertje, passerpunt of zoiets. Een tap in de bijpassende draad is wel handig maar je kan er ook een paar passende boutjes aan opofferen voor je de nieuwe nippel erin zet.

Zaag ca. een kwart uit de boutjes en maak netjes glad, paar keer door een moer halen, is net een tap.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Voor normaal weggedrag voldoen de massieve schijven goed zolang ze in goede staat zijn. Volgens mij remmen ze net zo goed.

Maar mij is het in a2 gevallen niet goed afgegaan met uitboren. Maar bij ons op onderhoud zit een oud baasje die zulke dingen met veel geduld tussen de normale werkzaamheden door aanpakt. Hij heeft er simpelweg meer ervaring mee en een goed uitgeruste kist met gereedschap voor dit werk.

Succes.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#4
Vorig jaar samen met de middelste zoon een paar draadeinden uit mijn motorblok geboord en sindsdien daar wel wat meer vertrouwen in. Basis idee: goede scherpe boor en goede tapset.


Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#5
En motorolie om je boor te koelen en smeren, zodat-ie niet afbreekt in het gat wat wel zo ongeveer het einde vd oefening is.

Geventileerde schijven werden pas gebruikt bij 240's met spoilers van voren, weer ivm de koeling.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Uitboren van die smalle ontluchtingsnippels is mij eigenlijk ook nog nooit goed gelukt. Maar sommigen zijn daar misschien gewoon handiger in of hebben beter gereedschap.

Propjes op de afgebroken nippel lassen en dan met een tang los proberen te draaien is me wel al eens gelukt. Is wel een vies werkje en een nogal tijdrovend gedoe.

Ik ben het overigens met Skidje eens dat bij de 2 serie massieve schijven even goed remmen als de geventileerde.
Antwoord
#7
tja, lassen kan ik niet.
Uitboren is de enige optie die ik nu even kan bedenken. Het is redelijk zacht metaal tov de klauw. Lukt het niet, dan moet ik ik een andere klauw kopen.
Maar boor ik niet, dan moet ik dat ook.
Dus, hij is nu onbruikbaar en kan bruikbaar worden.
Worst case blijft hij onbruikbaar.
Vandaar dat ik dan denk, toch maar even proberen.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#8
[ATTACH=CONFIG]3083[/ATTACH]

Whoehoei,
eerst met 4 mm uitgeboord, ging prima door het olie kanaaltje in de nippel.
Toen met 5,5 uitgeboord.
Vervolgens draad er in getapt.
en jawel Smile
hij lijkt te zitten nu.

Klauw er nu weer op monteren en kijken of hij goed afsluit.

Als hij dicht is ben ik blij Smile

wel voor 20 euro 2 boortjes gekocht. Bosch RvS boortjes.

Kost even wat maar, als het gelukt is was het het wel waard!

nu eerst even boodschappen doen en dan de klauw monteren Smile


Bijlagen Afbeeldingen
   
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nippel remleiding afgebroken paultruro 3 4.313 1 November 2013, 18:54
Laatste bericht: Jambon
  ontluchtingsnippel afgebroken volvosvenska 10 18.870 17 May 2011, 21:47
Laatste bericht: volvosvenska
  zuiger remklauw vast en ontluchtingsnippel afgebroken. rijschooljeroen 12 12.366 4 September 2009, 23:01
Laatste bericht: TheSaint77
  (245 1980) geen lucht / remolie uit bovenste nippel linksvoor na vervangen slang MartjeB 9 6.397 13 July 2009, 11:28
Laatste bericht: MartjeB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)