Uitboren, ja hoor. Lukt eigenlijk altijd, ik heb al eens een stalen bout uit aluminium geboord. Je hoeft niet eens tot de max te gaan, al voor je de draad van de remklauw gaat raken is de nippel zo verzwakt dat-ie er als een wokkel uit gaat draaien met een klein schroevedraaiertje, passerpunt of zoiets. Een tap in de bijpassende draad is wel handig maar je kan er ook een paar passende boutjes aan opofferen voor je de nieuwe nippel erin zet.
Zaag ca. een kwart uit de boutjes en maak netjes glad, paar keer door een moer halen, is net een tap.
Voor normaal weggedrag voldoen de massieve schijven goed zolang ze in goede staat zijn. Volgens mij remmen ze net zo goed.
Maar mij is het in a2 gevallen niet goed afgegaan met uitboren. Maar bij ons op onderhoud zit een oud baasje die zulke dingen met veel geduld tussen de normale werkzaamheden door aanpakt. Hij heeft er simpelweg meer ervaring mee en een goed uitgeruste kist met gereedschap voor dit werk.
Vorig jaar samen met de middelste zoon een paar draadeinden uit mijn motorblok geboord en sindsdien daar wel wat meer vertrouwen in. Basis idee: goede scherpe boor en goede tapset.
Sent from my Volvo using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
12 June 2014, 10:16 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 June 2014, 10:19 door jos245.)
Uitboren van die smalle ontluchtingsnippels is mij eigenlijk ook nog nooit goed gelukt. Maar sommigen zijn daar misschien gewoon handiger in of hebben beter gereedschap.
Propjes op de afgebroken nippel lassen en dan met een tang los proberen te draaien is me wel al eens gelukt. Is wel een vies werkje en een nogal tijdrovend gedoe.
Ik ben het overigens met Skidje eens dat bij de 2 serie massieve schijven even goed remmen als de geventileerde.
tja, lassen kan ik niet.
Uitboren is de enige optie die ik nu even kan bedenken. Het is redelijk zacht metaal tov de klauw. Lukt het niet, dan moet ik ik een andere klauw kopen.
Maar boor ik niet, dan moet ik dat ook.
Dus, hij is nu onbruikbaar en kan bruikbaar worden.
Worst case blijft hij onbruikbaar.
Vandaar dat ik dan denk, toch maar even proberen.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Whoehoei,
eerst met 4 mm uitgeboord, ging prima door het olie kanaaltje in de nippel.
Toen met 5,5 uitgeboord.
Vervolgens draad er in getapt.
en jawel
hij lijkt te zitten nu.
Klauw er nu weer op monteren en kijken of hij goed afsluit.
Als hij dicht is ben ik blij
wel voor 20 euro 2 boortjes gekocht. Bosch RvS boortjes.
Kost even wat maar, als het gelukt is was het het wel waard!
nu eerst even boodschappen doen en dan de klauw monteren
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km