Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2013
Hallo,
Ik heb op mijn 240GL deze velgen:
5.5J/14/20
met Michelin Energy Saver 185/70/14 88T.
Past dit hierop ter vervanging:
Michelin Energy Saver Plus 195/70/14 91T?
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Berichten: 3.884
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
195/70/14 past op een 240.
De banden zijn wel groter dus de wielkast is meer gevuld en de snelheid op de teller geeft een andere afwijking dan 185/70 14.
Dat laatste is overigens iets waar ik nooit wakker van lig.
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2013
Bedankt.
Kan dat echter op deze velg, of moet het een maat 6 zijn ipv 5.5?
Afwijking met 185 is nu +3%, ik vermoed dat het dan minstens 6% wordt?
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Berichten: 2.416
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Volgens mij was het officieel 185/14 op de 240 dus een wanghoogte van 80% van de 185. Als je dan 197/70 gaat toepassen wordt de diameter iets kleiner en lijkt me dus zeker geen bezwaar.
Bij de amazon wordt af en toe zelfs 185 op een 4j velg gelegd dus 195 op 5,5J is zeker geen probleem.
Succes.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.170
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
De voor mij ultieme site als het gaat om bandenmaten, velgen etc
http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg4.html
Met oa calculator voor oude/originele versus nieuwe bandenmaat en voor velgbreedte op basis van bandenmaat.
Berichten: 204
Topics: 2
Lid sinds: May 2014
Die maat past zowiezo (al vaak genoeg die breedte op een 5.5j gelegd)
Echter veranderd inderdaad de omtrek. Je gaat dan iets meer dan 3.5% omlaag met de omtrek ten opzichte van de originele 185/14 (80 hoog). Normaal wordt 2.5% meer of minder als het maximum gezien, maar er zit vrijwel geen techniek in de 240 dus problemen krijg je er niet mee, behalve afwijkende teller. Je zal 5 kilometer langzamer rijden bij een snelheid van 120 op de teller.
Let wel op met de regels van APK in Belgie. Ik weet niet precies hoe het daar zit, maar weet wel dat ze streng zijn met draagvermogen van de band etc.
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2013
Nu doe ik 100km op gps = 103km op teller.
Als ik het goed heb, zal na montage van 195/70, 100km op gps = 100km op teller, ongeveer.
Iemand om dit te checken?
Verstuurd van mijn ST18i met Tapatalk
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
11 June 2014, 13:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 June 2014, 13:53 door Dopski.)
Denk het wel, als je normaal 100 op de teller had heb je nu 102,3 op de teller. Dus nu 100,6 om precies te zijn.
Je kan het zelf ook uitrekenen met:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
Berichten: 9.974
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 June 2014, 14:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 June 2014, 14:15 door Marc1970.)
185/70R14 is de originele maat voor een sedan, 185R14 is voor de estate ivm hoger draagvermogen. 195/70R14 is wat groter, maar net zo goed (min of meer gelijk aan 185R14). Ws. is 195/65R14 wat netter voor de sedan.
De hogere banden maken de estate ook wat meer zwabberig vind ik.
Bij dezelfde snelheid ga je minder toeren maken met grotere banden, met minder motorkabaal. Qua load index (kg per band) ga je erop vooruit, de Belgische APK kan daar geen bezwaar tegen hebben lijkt me.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.056
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Vlgs mij was op de 244 175r14 standaard.
Lijkt me ook logisch dat de omtrek tussen de 244 en 245 niet wezenlijk anders was.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...