Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
164 automaat schakelt niet meer naar drie
#1
Vanmorgen op de snelweg schakelt mij 164 ineens van 3 naar 2. Daarna wilde hij op geen enkele manier weer in de 3e versnelling. Olie gecontroleerd, is goed. Vorig jaar nog geflusht door vorige eigenaar.
Van 0 naar 1 en 2 gaat gewoon zoals het hoort. Is dit definitieve slijtage van de 3e versnelling of klopt er iets niet met de druk?

Groet.
Antwoord
#2
Misschien de kickdownkabel die vast zit in de buitenkabel? Kijk eens of die vrij in en uit beweegt tot de stop (zit een stukje blik om de kabel geknepen).

Of de schakelstang die de 3 niet meer haalt door een hobbel, losse koppelstukje/bushing, motorsteun die inzakt of iets anders geks
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Marc1970 schreef:Misschien de kickdownkabel die vast zit in de buitenkabel? Kijk eens of die vrij in en uit beweegt tot de stop (zit een stukje blik om de kabel geknepen).

Of de schakelstang die de 3 niet meer haalt door een hobbel, losse koppelstukje/bushing, motorsteun die inzakt of iets anders geks
Ik vermoed inderdaad ook de kickdownkabel: je moet ca. 1-2 mm overhouden tussen het stukje blik en de buitenkabel/mantel. Als hij dan niet of heel laat opschakelt, dan moet je wat met die afstand spelen.
Ik heb hetzelfde gehad na mijn automaatwissel (244).

Bij mijn 244 (ik denk dat een 164 niet veel afwijkt...(?)) -->
De schakelstang/pookspeling staat hier denk ik los van, dan merk je direct bij het schakelen dat hij niet in bijv. de achteruit wil (of niet wil starten omdat je denkt dat hij in de P of N staat, maar stiekum in de R of D staat. Mocht dat het ook zijn, dan kan je dat ook vrij makkelijk afstellen.

Mocht je er echt niet uitkomen: ik werk as. donderdag in Elst. Als je evt. daarheen kan komen, dan kan ik je na 17.00 uur wel helpen.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#4
Dag

Beide reacties klinken hoopgevend. Zo het enkel die kabel is zou dat mooi zijn. Het zit niet in de schakelstand zoals jullie ook aangeven.
Ik probeer morgenavond of ik er met de gegeven informatie uitkom. Zo niet meld ik me en probeer donderdag naar Elst te komen. Tot hoe laat ben je daar?
Het stukje over de kickdownkabel had ik gelezen maar zag/zie het verband niet met het niet in de derde willen rijden, maar dat zal onkunde van mij zijn Wink
Bedankt tot zover.
Antwoord
#5
Die kabel zit op een steuntje met een mantel met buitendraadse schroefdraad, met een moertje aan elke kant vd beugel. Zo kan je deze verstellen. Verschuiven, opnieuw vastzetten, testrondje & van vooraf aan, dan lukt het denk ik wel.

Ik vertrek meestal tussen half 5 en half 6. Als je er rond half 6 bent (vlakbij station) dan wacht ik tot je er bent. Ik lees morgenavond wel of het gelukt is Smile

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#6
Te vroeg blij. De kabelmantel was uit het schroefeind geschoten waardoor de kabel strak stond. E.e.a.weer teruggeduwd maar hij blijft niet in de drie gaan. Kan er iets op de bak mee los zijn getrokken. En, is aan de kabel te voelen of die vrij genoeg komt? Graag mag je er morgen ff naar kijken. Bij het station of op een adres vlak bij het station?
Antwoord
#7
Pfoe, Ik durf het zo op afstand niet te zeggen, ik gooi dr overall wel in de kofferbak.
Ik pb je adres/mob ff.

Verstuurd vanaf mijn HTC One S met Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#8
En Rin, hoe ging de terugreis? Smile
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#9
Hi

Bedankt voor je hulp.
De kabel tot uiteindelijk aan de kabelklem gedraaid. De auto schakelt nu eerder over naar twee, maar hij blijft niet in de drie gaan. ;(
Bijkomend probleem is dat de achteruit het wisselend wel/niet doet en vraag ik me af of er onder bij de bak, in de automaat, mogelijk ergens speling op een bedieningskabel zit. Haynes zegt hier niets over. De schakelpook zelf werkt overigens zoals het hoort.
Wat ik me verder afvraag is wat voor kuren zo'n automaat toont bij verkeerde oliedruk in de bak. Vertoont deze dan ook opschakelproblemen en zit het 'm daarin?
En anders vrees ik dat de bak 'gaar' is.
Dan wordt het zoeken naar een, zo mogelijk, vierbak automaat, of de huidige laten aanpassen tot vierbak met lock-up.
Ik heb verder nog een 4 schakelbak met cardan, maar die zul je er wel niet zo op de motor kunnen zetten (met verder ook telleraanpassingsproblemen).
Een automaat zoeft vind ik wel mooier Wink
Heeft iemand een goed werkende automaat of anders een vierbak met overdrive te koop?
Antwoord
#10
Een 4 andbak is veruit de makkelijkste oplossing, tenminste, als het een 164 bak is. Een vliegwiel, kopp. kabel en pedalenbak, plaat en drukgroep, de pook steek je door het daarvoor aanwezige gat in de tunnel en daar gaat-ie. In de 4 is mijn 144 ook net een automaat, van 30 tot 130 zonder schakelen! Of vermogensverlies.

Automaten met vier versn. van de 240 kunnen niet schuin hangen, dus daar moet een aangepast huis voor komen.

Maar eh, tot die tijd denk ik niet dat de automaat die je nu hebt kapot is, dat is ongehoord. Ik zal mijn diagnostic chart er eens op loslaten: no 2-3 shift, or delayed, abnormal R. Actie: 3 10 11 13 8 17

3 is de kickdownkabel stellen BTDT, 10 11 13 kan je onder de auto doen (regelateur schoonmaken, kleppenhuis (valve body) schoonmaken, voorste remband nakijken).
8 is de voorste servo nakijken op lekken.

17 betekent de bak onder de auto vandaan halen en uit elkaar, achterste koppeling, kleppen en dichtingen nazien, olieleidingen controleren.

Kijk nou, een handige Duitser heeft het grootste deel al gedaan: http://www.networksvolvoniacs.org/index...._e....html Op de Veluwe zit ook iemand die je kan helpen, Wim Bottinga nog wat.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  164 wil niet starten MacVolvo 9 7.357 23 July 2019, 10:28
Laatste bericht: MacVolvo
  Ombouw automaat naar hand bak. Madman 1 5.046 20 September 2015, 13:13
Laatste bericht: Dopski
  Stangenstelsel Stromberg B20 automaat fvz144 9 10.500 24 May 2015, 20:07
Laatste bericht: Marc1970
  van automaat naar schakelbak Rin 11 17.017 15 September 2014, 22:23
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo rijd niet op benzine volvo142 10 7.282 7 July 2012, 16:22
Laatste bericht: Jeroen V
  naar zweden.. patrick2wd 1 2.885 23 September 2011, 09:32
Laatste bericht: volvosvenska
  Volvo P 13194 (Amazon) start niet meer altijd breadfan866 5 5.651 5 June 2011, 12:12
Laatste bericht: VolvoDick
  Ombouw automaat -> handbak keter 21 13.818 24 May 2011, 10:59
Laatste bericht: oudevolvo
  Plotseling remmen 142 automaat Jorrit 3 3.439 22 January 2011, 22:12
Laatste bericht: Jorrit
  Carterontluchtingslangen naar extern potje? Boele 12 9.595 20 October 2010, 12:06
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)