Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mjin 240 turbo verhaal
#31
En daar ben ik weer, ik heb van de week eindelijk weer een avondje kunnen sleutelen.

Het hele lijstje van ticcie is afgewerkt, ook de post van kaasie over het op gang brengen heb ik doorgenomen alleen ik heb geen druk meters ed. dus geen idee of de brandstofdruk / co en ontsteking goed staan.

Na het vervangen van de luchtweger en spinnekop is het gelukt om te starten, alleen liep ie niet lekker en vermoedde ik dat er een probleem met de turbo was omdat ook de turbometer op het dashboard niet meer bewoog na het incident met het verkeerde relais.

Ik moest ook nog de koelwaterbuis vervangen die langs het blok loopt dus demonteren van het spruitstuk en turbo was sowieso nodig.

Ok, alles losgehaald en de koelleiding vervangen (de oude lekkende buis had ik tijdelijk even met een slang doorgelusd).

Toen alles op de werkbank lag zag ik een superstomme fout, (soms ben ik een echte prutser haaha) de olieleiding voor de turbo hoort met een klem vast te zitten, deze was ik vergeten te monteren. Confusedorry:
Dit gat loopt door naar de inlaatzijde van de turbo dus logisch dat er geen drukopbouw was.
Alles weer in elkaar gezet en na het starten helaas nog steeds geen lekker lopende motor, hij stinkt naar benzine, loopt niet stationair hoever ik de schroef ook uitdraai en de bougies zijn te zwart.
Ik heb de koudestartinjector electrisch losgekoppeld maar dit maakt niet veel verschil.

Ik zoek nou eigenlijk een specialist zoals kaasie die er eens een vakkundige blik op kan werpen en ervaring heeft met de k jetronic. Omdat de auto niet rijdbaar is hoor ik graag tips uit noord holland.

Dit is er inmiddels uitgevoerd:
oude benzine eruit en nieuwe peut plus injectorcleaner in de tank
Injectoren gereinigd
rubbertjes vervangen
brandstoffilters en luchtfilter vernieuwd
nieuwe verdelerkap, kabels, rotor en bougies
luchtweger en spinnekop vervangen
gechecked op vaccuum lekken en of beide benzine pompen lopen
Wastegate gecontroleerd met luchtslang, gaat keurig open en dicht.

Ik denk nu aan de warmdraairegelaar op t blok, hoe kan je die checken op werking ?

Of ben ik nog iets stoms vergeten ? tips zijn uiteraard welkom
Antwoord
#32
warmdraairegelaars willen het wel eens begeven je kan het geheel demonteren en opsturen naar http://www.ferrari400parts.com/catalog/ of zelf toch een drukregelaar zoeken en alles gaan afstellen/controleren
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#33
Dank je voor de tip Boedr, alleen heb ik nou al zoveel gedaan aan die auto en weet ik ook niet of ie stuk is...zou net zo goed kunnen zijn dat bv de co compleet fout staat en t met een simpele afstelling voor elkaar is.

Ik heb t gevoel er bijna te zijn, maar nog ÃÃn dingetje (of 2) over t hoofd te hebben gezien.

Daarom drop ik 'm liever compleet bij iemand die alles in ÃÃn keer kan checken en waar nodig kan afstellen of repareren.
Antwoord
#34
Vanavond zat ik met een gefrustreerd gevoel (wat is er toch aan de hand) en ben weer naar de werkplaats gegaan.

Weer alles nagelopen, beetje luchtdruk op wat vaccuum leidingen gezet om lekkage's op te zoeken, helemaal niks mis mee.
Bedrading en massapunten nagegaan, ook alles goed
Maar nog steeds zodra ik de auto startte viel ie uit en liep bokkig.
Op een gegeven moment de gasklep maar even met een tierib op een kleine opening vastgezet (je moet toch wat als je alleen sleutelt en de motor meteen uitvalt als je eruit springt) haahah.

Toen met een lange imbus maar eens op de gok aan de Co schroef gaan draaiien, Hallelujaaaaaaa
Ineens kwam er leven in de motor, tie rib los en toen kon ik ook stationair goed afstellen met de knop op het gasklephuis

Ik wilde met die Co wachten op de apk want heb zelf geen Co meter, maar zo op t gevoel geeft wel een kick dat er zoiets simpels aan de hand was en de rest dus allemaal goed was verlopen.

Omdat de spinnekop en luchtweger uit een rijdende auto kwamen had ik ook niet verwacht dat hier een probleem in zou zitten...maar goed.

Er stond een geweldige auto te ronken en hij hield keurig de toeren vast, geen gerook of gebonk meer !

[ATTACH=CONFIG]2676[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2677[/ATTACH]

Zo simpel kan het dus zijn na al dat werk...imbusje 4 hahaah

Nu kan ik 'm ook even van de brug afhalen, dus morgen even wat foto's van de auto in de buitenlucht.

Daarna weer snel erop, remmen (schijven vernieuwen) klauwen stralen en reviseren, bakolie, cardanolie, controle remslangen, rubbers enz


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#35
Die "EUREKA" momenten zijn het leukst he? Tongue

mooi om te horen dat hij nu goed loopt!
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#36
ezelsbruggetje met de inbussleutel:

RRRRechtsom is RRRRijker.
LLLLinksom is LLLLeaner (da's armer in 't engels)

Volgend jaar wel naar de Elandrun hÃ...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#37
Yessssssssss ! heel blij..kon t gewoon niet uitstaan dat ik t niet kon vinden.

Maar echt een kick als ie dan doet waar ie goed in is....sound maken hahah.

Elandrun ? Lijkt me leuk, ik zal er zijn met mijn topturbo !
Antwoord
#38
edwin schreef:ezelsbruggetje met de inbussleutel:

RRRRechtsom is RRRRijker.
LLLLinksom is LLLLeaner (da's armer in 't engels)

Volgend jaar wel naar de Elandrun hÃ...
...als in rrrricher zeg maar.. :wink:
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#39
Ja ja de foto's !

Eerste is een foto van alle onderdelen die de revue gepasseerd zijn op de tank en injectoren na. De rest spreekt voor zichzelf.

[ATTACH=CONFIG]2679[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2680[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2681[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2682[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]2683[/ATTACH]

Hij loopt lekker, alleen starten duurt te lang dus vermoedelijk drukverlies van de brandstof.

Ik ga nu eerste de remmen doen, kan ik mooi meteen een randje bijwerken bij de linker wielkast en dan verse olie in de bak en cardan.

Waarna we weer lekker verdergaan met de brandstofdruk...ik zal binnenkort even een drukmeter aanschaffen, heeft iemand nog tips welk setje lekker past op de k jetronic ? en niet te duur graag...t moet wel een hobby blijven hahaah.

Groetjes Cees


Bijlagen Afbeeldingen
                   
Antwoord
#40
Goed idee, de remmen zijn minstens zo belangrijk als het lopen vd motor :wink:
Ben benieuwd of er ook stroopolie uit jouw cardan komt Rolleyes
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 1.924 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 134.227 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 2.497 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 171.549 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.646 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 91.165 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 413.710 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
Star Volvo 240GL foto dump? (extra zwoel verhaal) lowekeenyo 3 3.820 15 February 2017, 11:29
Laatste bericht: Yellow240
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 77.363 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 38.263 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)