Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wiellagers stellen
#1
Mijn 240 zit op 350.000 km en er zit speling op beide wiellagers voor. [Ik kan het vrijhangende wiel in de 12 uur en 6 uur positie bewegen. In de 9 uur en 3 uur positie zit geen speling.] Ik vind op het forum nergens een how-to om het wiellager te stellen.

Ik heb wel deze stappen kunnen destilleren uit verschillende verhalen:
Auto opkrikken op steunen.
Wielen eraf.
Remklauwen eraf.
Remschijf eraf.

Maar dan?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
naafdopje er af, splitpen uit de kroonmoer, passende dop erop, steeds 1/8 slag geven, wiel een zetje geven, moet soepel blijven draaien, luisteren naar geruis ook (niet de remblokken..), als de speling weg is kun je hem nog 1/8 geven, splitpen er weer in, eventueel nieuw lagervet in het doppie..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Eerst het buitenste lager eruit halen, de losse delen, en schoonmaken en weer volproppen met SKF lagervet. Bij de 240 haal je de kroonmoer aan terwijl je het wiel verdraait, tot vrij stevig (het lager zet zich dan). Dan de moer 1/4 slag lossen en handvast weer aandraaien. Geen kracht zetten, liever een gaatje terug dan ÃÃn te ver.

Uiteindelijk mag er dus voelbaar iets speling overblijven, er hoeft niks aan de hand te zijn met je voorwiellagers.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Nadat het wiel eraf is zit ik al tegen een bolvormig kapje aan te kijken. Betekent dat dat remklauw en remschijf kunnen blijven zitten?
Remkapje er gewoon afwrikken met fijne schroevendraaier of is er een speciale monteurstruc?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
De truc was een waterpomptang ...
Splitpen zat OM kroon heen gebogen. Moet dit?
Afgebroken gedeelte splitpen vond ik terug in het vet van de kap. Moet eigenlijk vervangen maar daar heb ik nu geen tijd voor. Bovendien is dit zo'n eenvoudig klusje dat ik die splitpen snel vervangen kan.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#6
Kapje heet een stofdop. Je mag zelfs het wiel laten zitten, dat is handig om later aan te draaien. Splitpen doet weinig behalve de kroonmoer fixeren, zolang je hem nog ergens om kan buigen aan 1 pootje is het voorlopig OK.

Koop een assorti splitpennen, en neem de best passende. Dit de juiste manier om een splitpen te gebruiken voor een kroonmoer: http://www.oldtimerrestauratie.com/websi...n-plaatsen

Maak het uiteinde vd as goed schoon, dan zie je dat er 2 gaten zijn voor de splitpen, zo kan je de kroonmoer vrij nauwkeurig borgen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Achteraf een leuk klusje, vooral omdat het ook echt effect heeft gehad. Ik heb de hele kroonmoer er af gehad en schoongemaakt. Ook de buitenste conische lager schoongemaakt en gecontroleerd. Ik zag geen beschadigingen en alle cilindertjes rolde nog heel soepel. Wel zag ik dat de achterzijde van de kroonmoer was ingelopen door de lagerzijde. Ik neem aan dat dit geen probleem is omdat daar de draaien niet plaatsvindt.
De stofdop aan de rechter voorzijde schoof steeds terug door de luchtdruk die er ontstond na het opschuiven. Ik heb hem een paar tikjes gegeven en hoop dat de lucht vanzelf wel weer ergens ontsnapt. Of loop ik het risico dat de dop er alsnog af schiet?

Dat trucje met de kroonmoer vasthouden en het wiel draaien werkte bij mij niet dus heb ik maar gewoon de kroonmoer aangedraaid en daarna een beetje gelost om hem weer een beetje aan te draaien zodat er nog net een hele kleine speling overbleef.
Dan nog over het wiel; hangt misschien van de velg af maak bij Draco velgen moet ie er volgens mij af omdat je anders de splitpen er niet uit krijgt.

Bedankt voor alle hulp! Niek
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#8
Het is draaien terwijl je de kroonmoer aandraait, geen trucje om met het wiel de kroonmoer vast te draaien, het kan natuurlijk nooit dat het wiel zijn eigen bevestiging kan beinvloeden, dan zou je het gauw kwijt zijn. Mooi gedaan. Ik denk dat ik er meest stalen velgen op heb zitten.

De achterkant vd kroonmoer heeft wel wat sporen (ik denk van het miljoenen keren indrukken als het wiel zijwaarts belast wordt) maar dat hoort erbij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
toevallig nog gezien op de ring waar het lager in draait een 'zwart' oppervlak heeft..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Nee, niet gecheckt hoe het er daar uitziet. Bedoel je zoiets als de kogelbaan in de trapas van een fiets?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  keuze wiellagers lars 15 7.999 15 April 2012, 00:17
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)