Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke carburateurs op de 2.3
#1
Heren,

Een paar weken terug heb ik er een 360 bij gekocht. Hier zit nu een goed lopende B200K in, maar ik wil graag wat meer koppel. Ik wil daarom het onderblok van een B230 gebruiken en de cilinderkop behouden (want die heeft net een ton gereden en ziet er perfect uit).
Een ombouw naar injectie wil ik liever niet. Daarom ben ik aan het kijken naar wat er mogelijk is qua carburateurs. De huidige Solex 34-34 Cisac wil ik liever niet behouden, zo geweldig zijn ze niet. Geldt ook voor de Pierburg carburateurs. Het liefst zou ik een Zenith-Stromberg gebruiken. Ik kan alleen niet vinden of deze carburateurs wel zijn geleverd op de 2.3's. Ik moet namelijk wel de goede sproeiernaald gebruiken, anders schiet het niet op.
Wie weet of de Zenith-Stromberg is geleverd op de 2.3 liter en weet iemand misschien het type/nummer van de sproeiernaald die er dan in moet?

Daarnaast zit ik nog te twijfelen tussen een L- en een A-nokkenas. De L is natuurlijk erg lui, de A schijnt iets beter te zijn. Maar in tegenstelling tot vrijwel alle anderen ben ik niet zozeer op zoek naar piekvermogen bovenin, ik wil vooral koppel. Ik hou niet zo van toeren maken. Ook met mijn 345 en 360 (beide B19A's) kom ik vrijwel nooit boven 3.500 tpm. Heeft iemand hier ervaring met de A-nokkenas t.o.v. de L-nokkenas?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
Nooit geen problemen gehad met mijn Pierburg (B230A).
Daar zit overigens ook een A as in, en ik rij zelf zelden boven de 3000 toeren. I.c.m. mijn Simons uitlaat veel koppel onderin.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#3
[Afbeelding: hy4equpa.jpg]

Dit zit standaard op een 740 met een b230k motor.




Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#4
Hmm niet echt duidelijk. Nadeel is dat veel van die carbs versleten rubbers hebben op de 740's


Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
#5
De T as schijnt de meest koppelige te zijn vreemd genoeg.

De Zenith Stromberg heeft geen 2.3 naald gehad, maar je zou kunnen beginnen met de B21A naald, die in veel gevallen gelijk is aan de B19A naald. Da's ergens wel logisch, de naald is een mengselrecept voor een bepaalde luchthoeveelheid. De 2.3 haalt per rpm iets meer lucht binnen maar de naald 'zoekt' daar gewoon de juiste hoeveelheid benzine bij.
De Pierburg CDUS lijkt mij ook prima (niet veel nieuws t.o. de Zenith), alleen er schijnen problemen te zijn met de levering van nieuwe sproeiers.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Ja dat klopt helemaal, ik heb zo hier en daar al wat navraag gedaan en voor de Solex Cisac en de Pierburg is niet veel meer te krijgen. Voor de Zenith Stromberg nog wel. Gaat de motor niet te arm lopen met een naald van een B19 of B21? En haal ik dan het koppel van 185 Nm (t.o.v. 150 Nm van de B19) wel?

BCCP meldde als eventuele (zijstroom) vervanger nog een SU HIF44, of voor de valstroom een Weber carburateur. Maar goed, een nieuwe carburateur kost natuurlijk vele honderden euro's... dan kan ik net zo goed ombouwen naar injectie. De 360 heeft namelijk een katalysator en 'K6' op het kentekenbewijs, dus een max. CO van 1,5% voor de apk. En met een SU of Weber carburateur wil je echt geen hedendaagse monteur aan je auto laten knutselen... dan gaan ze voor de apk het CO naar beneden stellen en is de hele afstelling naar z'n grootje omdat ze er geen verstand van hebben.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#7
Even een topic-kick. Na veel zoekwerk blijkt dat het niet mogelijk is om een 2.3-liter naald in een Stromberg te plaatsen, omdat die er niet zijn. Dan zou er al een B21-naald in moeten. Ik ben echter bang dat deze niet het goede mengsel kan leveren (vooral op deellast), dus wordt een gok.
Ik heb overlegd met de dealer en wat de Pierburg betreft; naalden zijn nog leverbaar maar de sproeierbuis niet meer. Valt dus ook af.
De Weber en SU zijn behoorlijk prijzig en ook hiervoor geldt dat onderdelen steeds schaarser worden. Daarom wil ik toch maar de huidige Solex Cisac carburateur behouden. Die heeft immers geen naalden en sproeierbuizen, dus slijt ook niet.

Mijn voornaamste vraag; verschillen de Solex Cisac van de B200K en B230K nog van elkaar? Bijvoorbeeld een andere sproeierbezetting? Dan kan ik dat aanpassen. De carburateur moet er toch af want hij loopt niet goed meer. Stationair wil niet, kan niet van de choke af. Als ik dan toch bezig ben...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#8
Voor SU zijn alle onderdelen leverbaar uit Engeland (sucarb.co.uk), maar ook weer geen geen kant en klare Volvo 2.3L naald. Er is wel een naalden rekenprogramma ergens op www, ben hem even kwijt, misschien deze: http://mk1-performance-conversions.co.uk...l_carb.htm

Voor de Pierburg kwam ik een tijdje geleden ineens een sproeier tegen bij Skandix: http://www.skandix.de/en/spare-parts/eng...g/1040760/

Er staat een sproeierbezetting van de Cisac in TP11740-2, maar niet voor welke motor dat is. Misschien zijn die wel voor alle types hetzelfde?

Over die naalden, voor de Zenith (Stromberg) CD175 staan er voor 1977-1980 zowel voor de B17, B19 als de B21 dezelfde B1EE naald. Ik zou dat gokje wel durven nemen om dat uit te breiden naar de B23.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Bedankt voor je reactie.
Ik zit er zelf echt nog over te twijfelen. In de schuur ligt nog een stapeltje Strombergs, revisiesetje erbij en ik heb een goede carburateur. Zijn de inlaatspruitstukken van de B19, B21 en B23 dan ook hetzelfde? De Stromberg ken ik onderhand wel uit mijn hoofd. Geldt niet voor de Pierburg en Solex, en die zijn volgens mij ook niet zo goed als de good old Stromberg. Ombouwen naar injectie kan natuurlijk ook altijd nog.

Moeilijk moeilijk... al is een carburatiemotor met Stromberg wel het simpelst, degelijkst en meest onverwoestbaar. Beetje een kop-of-munt discussie.

Het gaat me trouwens niet om de pk's. Met een stromberg zul je die 115 pk ook wel niet halen. Het gaat mij om het koppel, 185 i.p.v. 150 Nm. Dat zal met een Stromberg wel goedkomen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke temperatuur switch voor een elektrische fan? gydomatra 2 635 1 January 2023, 20:22
Laatste bericht: gydomatra
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.198 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Welke koppen zijn uitwisselbaar 245 GLT 1984 dwarswind 2 2.778 5 January 2018, 23:02
Laatste bericht: RM
  Welke curve bij 123 onsteking. Madman 3 3.553 30 October 2016, 13:32
Laatste bericht: Marc1970
  synchroniceren van zenith-stromberg carburateurs van een b30 volvohenkie 9 7.530 3 January 2016, 21:08
Laatste bericht: Jambon
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 1 2.129 16 October 2015, 14:32
Laatste bericht: KennOne
  welke v-snaar b23 240? lenlux 1 1.959 24 August 2015, 06:25
Laatste bericht: ZOAB
  Welke nokkenas? Madman 4 4.482 30 December 2014, 20:09
Laatste bericht: Madman
  Welke diesel/turbo diesel motor te plaatsen in een Amazon kombi ? sigmond 56 42.037 12 October 2014, 15:24
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Welke motor? B21a óf B23 a? volvoraket 3 3.444 28 August 2014, 22:18
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)