31 October 2018, 00:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31 October 2018, 00:26 door Nicolaas H.)
Ik heb een aantal verschijnselen tegelijk die verband met elkaar lijken te houden. [bij mijn 240 station 1991]
Hoofdprobleem is dat de dynamo nauwelijks bijlaadt. De onbelaste spanning op de accu is 13,0 V dit bliift constant maar ik vind het aan de lage kant. Bij stationair draaien meet ik 13,7 V. Ook te laag naar mijn idee.
Massa dynamo is in orde.
Accu is vrij nieuw, niet meer dan 10K.
Bijverschijnselen
TomTom laadt slecht op.
Radio vertoont kuren.
Hoogste snelheid ruitenwissers lijkt erg op de lage snelheid ...
Starten doet 'ie wel in enen maar niet zo overtuigend als voorheen.
Sproeier achterruit doet niets [nadat ik laatst de hele voorraad ruitenreiniger had opgebruikt.] Sproeier vóór doet het trouwens wel gewoon.
De wijzer van de voltmeter in de dash ligt al minstens vijfhonderd km in de linker benedenhoek ... bij het getal 10 V. [Kan niet lager.] Vertrouw mijn multimeter meer [13,0 V]
Ik heb de spanningsregelaar op de dynamo vervangen en alle contacten opgeschuurd en een beetje aangeknepen.
10 km gereden, spanning accu belast en onbelast blijft ongewijzigd.
Wat verder nog opviel; vóór het vervangen van de spanningsregelaar startte de auto altijd met te weinig toeren. Binnen enkele seconden zorgde de computer dat er 800 toeren stationair gedraaid werd.
Ná het vervangen van de spanningsregelaars start de auto nu met zo'n vijftienhonderd toeren wat binnen enkele seconden terugvalt naar 800 toeren.
Wie kan hier chocola van maken?
; )
Hoofdprobleem is dat de dynamo nauwelijks bijlaadt. De onbelaste spanning op de accu is 13,0 V dit bliift constant maar ik vind het aan de lage kant. Bij stationair draaien meet ik 13,7 V. Ook te laag naar mijn idee.
Massa dynamo is in orde.
Accu is vrij nieuw, niet meer dan 10K.
Bijverschijnselen
TomTom laadt slecht op.
Radio vertoont kuren.
Hoogste snelheid ruitenwissers lijkt erg op de lage snelheid ...
Starten doet 'ie wel in enen maar niet zo overtuigend als voorheen.
Sproeier achterruit doet niets [nadat ik laatst de hele voorraad ruitenreiniger had opgebruikt.] Sproeier vóór doet het trouwens wel gewoon.
De wijzer van de voltmeter in de dash ligt al minstens vijfhonderd km in de linker benedenhoek ... bij het getal 10 V. [Kan niet lager.] Vertrouw mijn multimeter meer [13,0 V]
Ik heb de spanningsregelaar op de dynamo vervangen en alle contacten opgeschuurd en een beetje aangeknepen.
10 km gereden, spanning accu belast en onbelast blijft ongewijzigd.
Wat verder nog opviel; vóór het vervangen van de spanningsregelaar startte de auto altijd met te weinig toeren. Binnen enkele seconden zorgde de computer dat er 800 toeren stationair gedraaid werd.
Ná het vervangen van de spanningsregelaars start de auto nu met zo'n vijftienhonderd toeren wat binnen enkele seconden terugvalt naar 800 toeren.
Wie kan hier chocola van maken?
; )
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]