Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oorzaak en gevolg
#1
Van de week stond ik opeens stil onderweg. Auto startte al een tijdje een beetje bokkig. Na het starten op Benzine [gaat automatisch zo] hield het gas in en dan schoot de auto weer vooruit en dan weer inhouden. De intensiteit verschilde heel erg van duidelijk schokkerig optrekken tot soepel optrekken. Dan schoot de motor over op LPG [twee keer was dat met een knalletje hoorbaar (achterin bij de gastank?)] en was er niet veel meer aan de hand. Ander vervelend verschijnsel was een laag toerental [400/500 tpm] bij stationair. Motor had de neiging om af te slaan in bochten. Motor stond ook niet mooi stil maar leek uit balans doordat er misschien maar drie cilinders draaiden?

Ik heb toen de kabels vanaf bobine tot en met bougies, bougies zelf en verdeelkap en rotor vervangen. Eén van de aansluitingen die je over de bougie schuift was namelijk geoxideerd en het leek me geen kwaad kunnen om dit te vervangen. Er was geen merkbaar verschil.

Van de week hield het gas onderweg weer in en nog net voordat ik echt niet meer kon rijden gaf de motor de geest en kon ik naast de weg parkeren. Het regende pijpenstijlen en het was koud. Ik besloot in de auto op de ANWB te wachten.
De monteur had het al snel in de gaten want de inlaatslang vanaf de LMM was helemaal dwarsover gescheurd. Met DUCT-tape gemaakt en daarna gelijk naar de garage gereden voor een een nieuwe slang [orinigeel Volvo]. Slang er meteen dezelfde middag opgezet.

Daarna waren alle bovengenoemde verschijnselen verdwenen en leek de oorzaak gevonden. Motor startte zonder kuren, perfect! Oorzaak gevonden.

Dacht ik.

Nu is het bijna afslaan dus weer langzamerhand begonnen en ik krijg het idee dat er misschien iets aan de hand is waarvan die kapotte inlaatslang juist het gevolg is. De monteur van de Wegenwacht informeerde al naar backfires maar daar kon ik echt niet bevestigend op antwoorden. Zo'n backfire hóór je toch, zou je zeggen?

En die knalletjes die ik twee keer hoorde, kwamen echt van achter uit de auto en niet vanonder de motorkap. Ik weet ook hoe een backfire klinkt; ik had het met mijn vorige 240 met carburateur wel eens.

Mijn concrete vraag is : waar kan ik het zoeken?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Berichten in dit topic
Oorzaak en gevolg - door Nicolaas H - 19 January 2018, 02:17
RE: Oorzaak en gevolg - door Marc1970 - 19 January 2018, 18:18
RE: Oorzaak en gevolg - door Nicolaas H - 21 January 2018, 00:44
RE: Oorzaak en gevolg - door BartJu - 21 January 2018, 10:56
RE: Oorzaak en gevolg - door jos245 - 21 January 2018, 12:46
RE: Oorzaak en gevolg - door Nicolaas H - 22 January 2018, 01:35

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ergernisjes: oorzaak? of gewoon gezeur Arjen van Hattem 8 5.840 8 March 2017, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  Klikkerdeklik B30E. Ik schrok van oorzaak. kees58 31 18.765 12 September 2016, 11:23
Laatste bericht: kees58
  Bobine de oorzaak? Stevves 3 4.078 5 February 2015, 07:52
Laatste bericht: Stevves
  olielekkage, oorzaak brandstofpomp? Jeroen V 17 10.516 5 May 2011, 19:07
Laatste bericht: Jeroen V
  Contactpunten en condensatoren vreten. Oorzaak bobine??? bazuin96 32 20.150 16 February 2010, 15:28
Laatste bericht: bazuin96

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)