14 June 2017, 11:26
Beste Volvo mensen,
Een aantal vreemde elektrische probleempjes lijken elkaar op te volgen. Eerst viel de wagen stil bij remmen op de motor/stationair lopen, en daarna startte hij niet meer. Bleek dat zekering 6 (benzinepomp) half gesmolten was. Nieuwe zekering, start en rijdt weer OK. Ongeveer gelijktijdig (of een dag later) begonnen de richtingaanwijzers af en toe raar te doen, nl. door niet te knipperen maar te blijven branden. Ook de “vier pinkers” deden dit. Zekering 5 (richtingaanwijzers) en 9 (gevaarlichten) vervangen, geen beterschap. Ergens onderweg naar huis op een rit van 100 km, plots knipperen de richtingaanwijzers weer wel… Vanochtend even in de auto gekeken of ik het relais kon vinden (nog niet gelukt, want voor de middenconsole lijk je zo’n lange torx schroevendraaier nodig te hebben), wat merk ik, als ik de gevarenlichtknop indruk, knippert de gordelverklikker lamp mee (op het ritme van de gevarenlichten, niet dat snelle geknipper wanneer je je gordel niet aan hebt). Gordel ingeklikt en weer uitgeklikt, toen was dit weer weg. Voor de zekerheid ook zekering 12 maar vervangen. Op het moment van schrijven doen de richting en gevarenlichten het weer gewoon, maar ben er nog niet gerust in, omdat het de afgelopen dagen dus af en aan wel of niet werkt. Alle oranje lampjes rondom de auto zijn nog OK, alleen het lampje in de gevarenlichtschakelaar doet het niet. Ik wil alvast een nieuw relais gaan bestellen op internet, maar is deze hetzelfde als die van de gevarenlichten?
In de Haynes staat bij hfdst. 12.6 “the hazard flasher is actuated by the turn signal flasher unit” (???) Voor de duidelijkheid: het is een 240 station uit ’92 op benzine en gas.
Korte samenvatting:
Auto start en rijdt weer normaal na vervangen zekering 6 (benzinepomp), maar richtingaanwijzers/gevarenlichten hebben nu soms kuren en gordelverklikker-lampje lijkt mee te doen. Niet opgelost door vervangen betreffende zekeringen. Relais vervangen?
Huib
Een aantal vreemde elektrische probleempjes lijken elkaar op te volgen. Eerst viel de wagen stil bij remmen op de motor/stationair lopen, en daarna startte hij niet meer. Bleek dat zekering 6 (benzinepomp) half gesmolten was. Nieuwe zekering, start en rijdt weer OK. Ongeveer gelijktijdig (of een dag later) begonnen de richtingaanwijzers af en toe raar te doen, nl. door niet te knipperen maar te blijven branden. Ook de “vier pinkers” deden dit. Zekering 5 (richtingaanwijzers) en 9 (gevaarlichten) vervangen, geen beterschap. Ergens onderweg naar huis op een rit van 100 km, plots knipperen de richtingaanwijzers weer wel… Vanochtend even in de auto gekeken of ik het relais kon vinden (nog niet gelukt, want voor de middenconsole lijk je zo’n lange torx schroevendraaier nodig te hebben), wat merk ik, als ik de gevarenlichtknop indruk, knippert de gordelverklikker lamp mee (op het ritme van de gevarenlichten, niet dat snelle geknipper wanneer je je gordel niet aan hebt). Gordel ingeklikt en weer uitgeklikt, toen was dit weer weg. Voor de zekerheid ook zekering 12 maar vervangen. Op het moment van schrijven doen de richting en gevarenlichten het weer gewoon, maar ben er nog niet gerust in, omdat het de afgelopen dagen dus af en aan wel of niet werkt. Alle oranje lampjes rondom de auto zijn nog OK, alleen het lampje in de gevarenlichtschakelaar doet het niet. Ik wil alvast een nieuw relais gaan bestellen op internet, maar is deze hetzelfde als die van de gevarenlichten?
In de Haynes staat bij hfdst. 12.6 “the hazard flasher is actuated by the turn signal flasher unit” (???) Voor de duidelijkheid: het is een 240 station uit ’92 op benzine en gas.
Korte samenvatting:
Auto start en rijdt weer normaal na vervangen zekering 6 (benzinepomp), maar richtingaanwijzers/gevarenlichten hebben nu soms kuren en gordelverklikker-lampje lijkt mee te doen. Niet opgelost door vervangen betreffende zekeringen. Relais vervangen?
Huib