Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelwaterprobleem Volvo V50 2.0 D
#1
Hallo omdat ik het gevoel heb, dat er hier op dit forum toch wel echt autokennis aanwezig is, probeer ik hier mijn probleem te "stallen":
we hebben 2 jaar geleden een volvo v50 2.0D (bj 2005) gekocht. We hebben tijdens de vakantie van 2010 hiermee een 1300 kg caravan getrokken (route soleil - costa brava). Zonder problemen, grootste deel makkelijk in de 5de versnelling. In 2011 hebben wij exact dezelfde route gereden met dezelfde caravan en veel last gehad van een oplopende koelwatertemperatuur bij elke langere steile helling (Luik/B, grens Spanje, maar ook minder steile hellingen). Koelwaterniveau was OK, ventilator deed het en de radiator was niet bedekt of iets dergelijks. Temperatuur onderweg was ook niet erg hoog met ca. 20 C.

Enkele waargenomen feiten op een rij (met caravan):
- op vlakke weg is met caravan het verbruik ca. 10-11 ltr/100 km (ca. 90 km/u)
- als ik veel vermogen "vroeg" (dwz ca. 90 km/u helling omhoog en verbruik meer dan 18-19 ltr/100km) en dit voor een langere tijd (langer dan een minuut), dan liep de koelwatertemperatuur telkens op, terwijl ook de airco het niet meer deed (en het vermogen echt minder leek te worden). Na bereiken vd top (vlakke weg of bergaf) liep de temperatuur weer binnen een aantal minuten terug naar het normale niveau, kwam de airco weer op gang etc.
- als ik minder dan 12-13 ltr/100km verbruikte op een helling had ik het temperatuur probleem niet, maar dan zakte de snelheid wel duidelijk terug.
- zonder caravan is er geen probleem, maar ik vermoed, dat ik dan de motor niet genoeg belast (ik ben een rustige rijder, voor zover ik kan beoordelen).
- in 2010 hadden we dit probleem nooit. In 2011 altijd bij elke langere helling bergop.
- computer uitlezen na vakantie bij dealer leverde geen fouten op.

Vragen:
- herkent iemand dit? Oplossing?
- Ik heb gehoord (volvo dealer), dat de ventilator 2 snelheden heeft, maar dat hij enkel de laagste stand kon testen. Ik begrijp dit niet goed: je moet toch weten of alle snelheden het doen? Hoe kan ik dit zelf controleren?
- hoeveel koelwater moet er rondgepompt worden (ltr/minuut of ltr/uur)? Bij toerental xyz? Misschien pompt de pomp niet genoeg water? of is er een verstopping?
- Zijn er temperatuursensoren, die deel uitmaken vd regeling en die ik kan controleren?
- kan het aan de thermostaat liggen?

PS Ik weet niet of dit van betekenis is: de ventilator moet volgens mij soms na-lopen als je de motor uitzet (en het warm is). Ik meen dit in het begin (2010) wel eens geconstateerd te hebben, maar naderhand (en in Spanje) heb ik dit nooit meer gehoord???
Antwoord
#2
In welke versnelling rijd je dan bergop met de caravan? Meer toeren maken kan beter zijn. Bij laag toerental moet toch hetzelfde vermogen geleverd worden, hierdoor is de verbrandingstemperatuur hoger. Dus een versnellinkje terug kan niet altijd kwaad voor de motor.
Omdat het probleem zich voordoet bij 90km/u zou ik me geen zorgen maken om de fan. Die zou problemen geven bij bijvoorbeeld file rijden. Of heeft ie dan ook last van temperatuurverhoging?
Zijn de bergen in 2010 niet wat minder steil geweest (andere bergen dus)?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#3
Ik zou beginnen met de simpelste mogelijkheid: een defecte thermostaat. Dit is een niet-electronisch onderdeel en zal dus geen storing geven in het motormanagement. Als de thermostaat niet goed opent, dan krijg je in feite een vermindering van de koelcapaciteit, met als gevolg dat de temperaturen op gaan lopen als je veel vermogen verbruikt.

Ik denk (maar weet het niet 100% zeker, natuurlijk) dat je andere klachten hiermee samenhangen: als het motormanagement een te hoge koelwatertemperatuur waarneemt, dan zal eerst de AC worden uitgeschakeld, en als dat niet helpt, het motorvermogen worden verminderd door minder diesel in te spuiten. En het motormanagement kan niet weten dat de temperatuur "onredelijk" is, en dus is er geen waarschuwing en geen foutmelding. Dus eerste check: thermostaat. Tweede mogelijkheid: vervuiling aan de binnenkant van de radiateur, maar met een auto van krap 7 jaar oud lijkt me dat onwaarschijnlijk, tenzij de vorige eigenaar om wat voor reden dan ook leidingwater heeft gebruikt in plaats van koelvloeijstof.

Een moderne dieselmotor heeft zoveel power dat 90 km/u met caravan geen enkel probleem mag zijn, zeker met een temperatuur van 20C. Als je met 45C, wind mee, en een volle bepakking + caravan bergop scheurt met 130 km/u, dan mag je verwachten dat de koelwatertemperatuur wat oploopt.
Antwoord
#4
helemaal als je weet wat Volvo bij de ontwikkeling uitspookt om eea over de emmer te krijgen en verder..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Defecte thermostaat zou ook goed kunnen ja. Mijne bleef ook open, maar slechts gedeeltelijk. Hierdoor duurde het enorm lang voor de motor op temperatuur was, is dit het geval?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Bedankt voor de tips. Ik zal eerst de thermostaat eens vervangen. Ik zou wel nog willen weten hoe ik kan controleren of het dat ook daadwerkelijk was. Ik bedoel, mijn caravan staat op een stalling en ik zou naar België moeten rijden om e.e.a. te testen. Ik hoop iemand heeft een beter idee om te controleren of probleem verholpen...

Waar is zo'n thermostaat trouwens te verkrijgen? Enkel via Volvo of ook anders?
Antwoord
#7
Thermostaat hoort dicht te staan. Als je em in een pannetje water hangt (zonder dat ie bodem/zijkant raakt) en je warmt dat op het fornuis op, dan moet ie openen. Opent ie niet of is ie al open, dan is ie stuk.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
Je kunt relatief eenvoudig testen of de thermostaat werkt, door de motor koud te starten, de motorkap open te doen en je hand op de radiateurslang te houden. Niet een willekeurige slang, maar op een gedeelte NA de thermostaat. Als de thermostaat open blijft staan, wordt de slang geleidelijk warm. Als de slang een tijdje koud blijft en pas na enkele minuten ineens warm wordt (hoe lang zou dat duren bij een stationair draaiende diesel, minuutje of 10?), weet je dat de thermostaat sluit en opent.
Of 'ie ook echt ver genoeg opent, kun je pas zien als je de thermostaat uit de auto haalt en in een pannetje opwarmt.

Is de temperatuursensor nog in orde? Wat gebeurt er als je bijv. met warme motor in de file komt te staan?

Edit: het 'nablazen' van de fan gebeurt niet zo vaak. Mijn 460 benzine uit 1990 heeft dat heeeel af en toe op snikhete dagen, en dan nog maar een seconde of tien. Pas als je echt flink hebt lopen trappen draait de fan nog een poos na. Hier in de buurt woont een dergelijk persoon met een Peugeot 207; in de zomer blijft de fan soms wel tot 2 minuten nablazen.
Bij de Avensis diesel van mijn vader die al sinds jaar en dag elke zomer met een caravan van 1400 kg de steilste hellingen in Frankrijk over rijdt, kan ik me niet heugen dat de fan na het afzetten van de motor ooit door heeft gelopen.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#9
Jos@home schreef:Bedankt voor de tips. Ik zal eerst de thermostaat eens vervangen. Ik zou wel nog willen weten hoe ik kan controleren of het dat ook daadwerkelijk was. Ik bedoel, mijn caravan staat op een stalling en ik zou naar België moeten rijden om e.e.a. te testen. Ik hoop iemand heeft een beter idee om te controleren of probleem verholpen...

Waar is zo'n thermostaat trouwens te verkrijgen? Enkel via Volvo of ook anders?

Gezien de klachten denk ik dat de thermostaat niet goed opent, maar wel goed sluit. Meestal is het andersom, dat wil zeggen, na verloop van tijd sluit een thermostaat niet goed meer, en dan komt het blok pas heel langzaam, of helemaal niet, op temperatuur. Als je de thermostaat in een pannetje water legt, en dan verwarmt op het fornuis, dan zou je rond de 70 graden iets van beweging moeten zien, en bij 90 of zo moet de thermostaat helemaal open staan.

Een thermostaat kan je ongetwijfeld op veel plekken krijgen, je kan eens informeren bij VOMD, dat is ook een van de forumsponsors. Desnoods vraag je het onderdeelnummer aan de Volvo-dealer.

Een ander punt van aandacht is de waterpomp. Als de waterpomp om wat voor reden dan ook een te laag debiet heeft, dan krijg je ook te maken met oplopende temperaturen als je veel vermogen vraagt. Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed hoe je een waterpomp kan testen ;-))
Antwoord
#10
Wie weet waar de thermostaat zit bij mijn volvo v50 2.0 D? Ik heb diverse sites bezocht op internet en vind verschillende "aanwijzingen" maar niets specifieks.

Jos
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 88 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 418 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.683 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.078 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.799 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motorsteun rechts origineel Volvo, waar te krijgen? TeunTimmermans 1 1.441 7 August 2021, 17:57
Laatste bericht: skidje
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 3.526 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 11.770 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)