Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Diesel tuning?
#11
Tsja ik ken koert best goed in de zin van dat ie mijn naam weet en ik er vaak zat kom. Maar hij kon me er niet mee helpen.

Wat betreft de opa diesel tuning so far.

Afgelopen vrijdag avond maar eens de stoute schoenen aangetrokken;

- Smoke schroef 3 slagen terug gedraaid
- En maximaal schroef ongeveer een slag naar binnen, ik kreeg daarna stationair niet meer omlaag op een simpele manier dus maar gestopt kan eventueel nog wel wat bij.

Natuurlijk tussendoor een beetje proefrijden etc. maar hij reageerde er best leuk op. Er begon toen wel eea te lekken vooral de hoge druk leidinkjes op de verstuivers waren het niet eens met de hogere druk. Los gehaald schoon gemaakt en weer vast gezet was genoeg om de lekkages te verhelpen.

Zaterdag ochtend met de stoute schoenen uit bed gestapt maar eens gaan kijken naar de brandstofdruk regeling onder turbodruk.
Bovenste 4 schroeven los en membraam er uit gevist;

http://www.volvo700vereniging.nl/files/u...CT0045.jpg

Deze dus (foto geleend van bouke)

Je ziet een beetje slijtage op het conisch excentrisch deel van het asje dit is het werkgebied. Ik heb hem er zo terug ingezet dat het conisch het verst van het pinnetje
verwijderd zit. En het sterwieltje ca 1,5 slag naar beneden gedraaid om het werkgebied wat groter te maken. Dus meer inspuiting onder druk.

http://www.volvo700vereniging.nl/files/u...CT0046.jpg

Deze dus (foto ook van bouke)

Nou na een testritje de volgende bevindingen.

-Auto trekt stukken beter
-Voelt veel soepeler aan
-heeft nu meer het tdi gevoel ipv het opa cruise boot idee

nadelen

-Je moet gedoseerd gas gaan geven als je onder de 2500 rpm gas geeft lijkt je wel een visserschip dat met koude motor volle bak de haven uit vlamt.
-Van eigenlijk geen powerband heb je nu een behoorlijk korte powerband, wil je opschieten dan moet je dus veel schakelen.

Bovenstaande nadelen zijn op te lossen door de rookstop wat verder in te draaien, en alleen veel gas geven als de turbo op druk is.
En de korte powerband is dus te danken aan de regulateur (governor), deze gaat al boven de 3000 rpm flink terug regelen waardoor je dus al snel weer moet schakelen om
opnieuw vermogen te pakken. Door de middelste veer van de regulateur op te vullen met ringetjes zorg je er voor dat je in dat gebied gewoon altijd voorzien bent van
brandstof.

Nou dit leek me wel een goed plan! De blokjes vinden heel veel toeren niet prettig dus ik heb expres niets met het hoge toeren gebeuren gedaan, alleen het middengebied is
aangepast. Let wel op het aanpassen van de governor is geen beginners werkje, dus ik heb me eerst grondig ingelezen (voor zover er wat van te vinden was) en ben toen
vanochtend aan deze klus begonnen.

En speciaal voor jullie foto's gemaakt;

[Afbeelding: 03102011224.jpg]
By arjent5r at 2011-10-03

Je haalt dus eerst alles rondom de bovenkant van de pomp weg zodat je enigszins makkelijk bij de 4 inbus boutjes kan waar het bovenste deel van de pomp mee vast zit.
Ehm het is wel handig om de boel goed te merken dan loop je later minder/niet te pielen met opnieuw stationair af stellen.

[Afbeelding: 03102011225.jpg]
By arjent5r at 2011-10-03

Dan haal je voorzichtig het deksel los, en drukt de as van de governor naar binnen zodat deze op zijn plek blijft zitten.
Als je dit voor elkaar hebt zie je dus bovenstaand plaatje.

Je draait het aparaatje een 90 graden en vist hem uit de houder.
Het is nogal delicaat spul dus ik heb hem mee naar binnen genomen naar de keukentafel (moeders was niet thuis)

[Afbeelding: 03102011226.jpg]
By arjent5r at 2011-10-03
[Afbeelding: 03102011230.jpg]
By arjent5r at 2011-10-03
[Afbeelding: 03102011232.jpg]
By arjent5r at 2011-10-03

Dit ding dus....

[Afbeelding: 03102011233.jpg]
By arjent5r at 2011-10-03

Dan haal je voorzichtig het stationair deel los door het veer ringetje voorzichtig van het asje af te drukken
en neemt 1 voor 1 de veertjes en de busjes van het asje, ik heb ze op volgorde neergelegd is wel zo handig met terug in elkaar steken.

[Afbeelding: 03102011234.jpg]
By arjent5r at 2011-10-03

Dan druk je het verenpakketje in elkaar en neemt de rest uit de houder, je kan nu het veertje en ringetjes van het middengebied zo van het asje af schuiven.

[Afbeelding: 03102011238.jpg]
By arjent5r at 2011-10-03

Ik had een paar mooie ringetjes uitgezocht welke net te groot waren helaas, ik had wel passende veer ringetjes dus die even met de hamer bewerkt en toen veerden ze niet meer. Daarmee de veerweg gevuld zodat de veer voor het middengebied niet meer ingedrukt kan worden.

Nouja montage dus in omgekeerde volgende, stationair weer afstellen en dan begint de diesel rond je oren te spuiten omdat je er niet aan hebt gedacht gelijk nieuwe
O-ringen te gebruiken bij een brandstof pomp die al 20 jaar in elkaar zit. (stom stom stom). Nuja O-ringen zijn besteld en pomp weer uit elkaar getrokken,
morgen weer een poging wagen.

grts arjen
Antwoord
#12
Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar je vorderingen (heb nog geen tweede post gezien klopt dat?)
Antwoord
#13
Vandaag dus om 1 over 8 bij het magazijn van de volkswagen dealer de pakkingset opgehaald, je krijg nog best veel pakkingen/o-ringen voor die 5 euro!
Een deel weet ik niet waar ze voor zijn en dat wilde ik graag zo houden.

Volg goede moed het spul weer in elkaar gezet in omgedraaide volgorde, toen eindelijk uitgevonden hoe je het handigst stationair kan afstellen
het armpje dat aan de governor vast komt aan de ene kant en aan de andere kant de gaskabel is dus in 2 delen te verdraaien als je het stelboutje los draait
helemaal top dus. Stationair weer lekker laag afgesteld dan klinkt ie zo lekker.

En zowaar geen diesel meer die me om de oren spoot. Alles was dicht tot mijn grote opluchting!
Nou toen maar lekker gaan tuffen, na een kwartiertje maar eens een por gas gegeven in de 1 het resultaat was verbluffend!
Een grote spuit roet en ik trok nog net geen WHEELIE JONGU! met een grote grijns op de bek lekker verder getuft
later de snelweg maar eens opgedraaid, ik stoof weg bij het stoplicht moest nog ff inhouden voor de bocht en volgas de baan op gegaan.

Bevindingen;
- van 0 tot 80 echt lekker snel ( en ik ben een 850 t5 gewend)
- boven de 100 voel je hem nog lekker trekken en blijft op leuk tempo doorgaan tot de 160.
- van 160 richting 190 is het een beetje mee roeien maar hij komt er Wink

Wat ging er mis;

Toen ik vlissingen weer in reed kwam er ineens een tik opgezet gevolgd door een ratel,
eerst schrok ik en toen klonk het geluid nogal bekend. Eenmaal thuis aangekomen onder de kap gekeken en jahoor!
Pakking van de egr pijp op het uitlaatspruitstuk er van tussen geblazen!
En er lag wat koelvloeistof naast het vaatje, het viel me al eerder op dat ik geen druk had op het koelsysteem... (nieuwe dop nodig)

Pakking van de egr er van tussen verteld me 2 dingen....
1 ik moet om een nieuwe pakking
2 ik moet de dempers er van tussen halen en vervangen voor een stuk pijp! Veel teveel tegendruk!

Conclusie;

Ik ga eerst eens een tijdje zo rond tuffen (wel ongedempt) en als het allemaal een beetje heel wil blijven dan gaan we nog eens een beetje aan de gang met MBC en turbodruk meter.
Antwoord
#14
Haha, klinkt leuk hoor! En hoeveel km had die ouwe diesel nou al weggevreten voor je hier aan begon?
Antwoord
#15
Die grijns kan ik me wel voorstellen, maar ook het onderbuikgevoel, gaan we het wel heel houden XD
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#16
grijns en onderbuik gevoel loop ik toch wel mee rond heeft niet eens altijd met de 940 te maken.

@ wouter 470.000 km Wink
Antwoord
#17
Mooi man. Hoewel ik je verhaal van die governor totaal niet begrijp heb ik wel ietsje dieselkennis. Lijkt me een leuk projectje om een keer te doen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#18
Thnx wouter, ik zal wel eens wat leesvoer op duikelen als ik me nog eens verveel. Maar het komt neer op dit;

http://www.tpub.com/content/doe/h1018v1/...1_56_3.jpg
Antwoord
#19
aRjen.T schreef:Thnx wouter, ik zal wel eens wat leesvoer op duikelen als ik me nog eens verveel. Maar het komt neer op dit;

http://www.tpub.com/content/doe/h1018v1/...1_56_3.jpg

Leesvoer heb ik hier nog wel in de kast staan in het boek van men Van Maanen. Jou ook wel bekend denk ik?
Antwoord
#20
Ohja dat heb ik hier ook staan Wink, Ook zeevaartschool gedaan?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  5 cilinder diesel tijdrovers 2 11.989 11 January 2014, 23:45
Laatste bericht: tijdrovers
  rokende diesel usa245 9 13.524 13 September 2012, 23:41
Laatste bericht: Degraaf
  Verbruik van een 6-cilinder diesel? Boterbloem 8 12.118 27 July 2012, 18:57
Laatste bericht: GJ244D6
  Dag diesel! Pluk 4 8.813 3 July 2012, 06:24
Laatste bericht: eerstkoffie
  Verschil diesel t.o.v. benzine Drk 2 6.490 29 December 2011, 19:28
Laatste bericht: markfranken
  Dat viel niet tegen, deze diesel gaat weer aan het werk! 2maal245 1 2.881 2 January 2011, 15:58
Laatste bericht: canecorsoeric
  Slechte koude start 240 L Diesel 1987 DIESELfan1987 14 12.791 4 March 2010, 10:57
Laatste bericht: 240diesel
  wanneer een diesel? Gandalf 16 12.143 2 March 2010, 10:49
Laatste bericht: Marc1970
  extra meters in een 240 diesel, welke zenders? superD 1 3.026 14 February 2010, 19:20
Laatste bericht: 240diesel
  inbouw 240 diesel blok uit '90 in volvo 244 GJ244D6 16 15.946 23 December 2009, 01:56
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)