Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zuiger in remklauw zit vast, wat nu?
#1
Hallo,

Ik heb al een aantal topics gelezen over mensen die hun blokken gingen vervangen en tegen hetzelfde probleem aanliepen als ik; een (of meerdere) remcilinder(s) die vastzitten. Linksvoor wilde ik schijven + blokken vervangen. De schijf zit er op maar de blokken krijg ik er niet in omdat de twee achterste zuigers niet terug willen. Met een lijmtang veel kracht gezet maar geen beweging in te krijgen. Een van de twee loopt erg stroef maar is wel terug te drukken. De ander krijg ik helemaal niet terug en dus zit ik met een probleem. Wat te doen, remklauw eraf? Waar moet ik dan rekening mee houden? Ik neem aan dat ik dan na de tijd moet ontluchten? En wat doe ik als ik de klauw eraf heb? Vernieuwen?

Ik hoor graag van jullie want ik zit even met de handen in het haar Wink

Alvast bedankt.
www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#2
Als het oud/kapot en vast zit:
Remcups er 1 voor 1 uitdrukken, roest wegpolijsten en met ate of remmenvet met nieuw (harmonica)rubber monteren.

Indien alles er goed uitziet kijk dan eerst naar je vloeistofniveau !
[img][/img]
Antwoord
#3
Als je voordat je de klauw loshaalt (lees de slang erafhaalt)
Even iets druk op het systeem zet met een lat op het pedaal oid
loopt ook niet je hele potje remolie leeg. Wink

Wel even netjes ontluchten naderhand, en niveau tijdens ontluchten in de gaten blijven houden ..
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#4
ok bedankt. Ik denk dat ik de klauw er maar even af ga halen vandaag... houd jullie op de hoogte.


www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#5
Als de rubbers nog goed zijn de remklauw laten zitten en veel kruipolie ertussen spuiten. Vervolgen een tijdje laten intrekken en met een waterpomptang opnieuw proberen in te drukken. Eventueel is het ook mogelijk de remklauw los te halen (zonder de remslang los te koppelen en er een plankje hout tussen te leggen. Op het moment dat je nu de rem intrapt gaan de zuigers wel naar buiten, maar druk je ze er niet helemaal uit. Vervolgens haal je het plakje hout weg en heb je ruimte om met de tang de zuigers terug te knijpen. Op deze manier heb ik al verschillende remklauwen weer gaanbaar gekregen.

Het vast lopen gebeurd vooral doordat er bijvoorbeeld te lang met een te dunne remvoering is gereden. Hierdoor blijft voor een lange tijd de zuiger grotendeels naar buiten staan. Bij nieuwe blokken wil hij dan niet direct meer helemaal naar binnen. Waarschijnlijk inderdaad door roestwerking.

suc6
Antwoord
#6
daaheijn, perfect..!

Ik ben vanmorgen begonnen.... olie...olie..olie.... op de remmen stampen met een blokje er tussen... proberen met enorme waterpomptang terug te drukken... lukte iets... weer olie... etc Wink
Zo heb ik 4 vastzittende zuigers terug kunnen drukken, natuurlijk wel goed schoongemaakt en ge-\o/lied....
Ben nu net klaar en de 164 heeft weer neue schijven en blokken rondom. Daarna de motorolie uit het carter laten lopen, oliefiltervervangen en 6ltr 20w50 erin, koelvloeistof vervangen en uiteindelijk de auto gewassen en in de was gezet. Klaar om weer een goed stuk mee te rijden. Mijn dank is zeer groot!

www.conceptm.nl<br /><br />Volvo 164 (71'Wink<br />Volvo 142 (68'Wink
Antwoord
#7
mooi dat alles weer gangbaar is mannen!

mag ik nog een aanvulling geven op de goede tips van danheijn?

het gaat namelijk niet alleen er om dat de zuigers weer op hun plaats zitten achter in de remklauw.

van zeker zo groot belang is de vraag of de zuiger gangbaar genoeg is om uit zichzelf na iedere remactie een fractie terug te trekken.

als de zuigers gangbaar genoeg zijn om terug te drukken maar nog wel zwaar lopen heb je kans dat de restkracht op je blokken zorgt voor aanlopen van je remmerij, wat lijdt tot grote warmteontwikkeling, scheef trekken als je uitrolt,ongelijke voortijdige slijtage etc.

in het ergste geval kunnen je remvloeistof gaan koken als de remvloeistof water bevat(dit is ook de reden van verversingsvoorschriften remolie)
ik heb zelf met een slecht gangbare klauw al eens langs de kant gestaan en de schijf was rood/oranje van de hitte......

het uitzichzelf terugtrekken van de zuigers zorgt dat al deze ellende niet geschiedt.
een grove controle na de vervanging van je blokken is stevig op je rem drukken en dan met de hand voelen of de wielnaven mooi vrijdraaien.
een licht slepend geluid is geen probleem en als de schijf het eerste rondje wat zwaarder draait kan ook nog maar daarna moet het spul echt soepel lopen.
de fabrikant van de remklauw bereikt het UIT ZICHZELF TERUGTREKKEN van de zuigers door de vorm van de zuigerafdichtingen.
deze zijn zo gevormd dat ze ,als de zuiger naar buiten beweegt, iets vervormen.
de vervorming wil zich weer herstellen in tegenovergestelde richting en zal als gevolg daarvan de zuiger weer iets mee-terug nemen.
het is een haartje maar genoeg voor beschreven resultaat.

in de praktijk zullen vele remklauwen niet of gedeeltelijk gangbaar genoeg zijn / blijven, een ander feit kan dan als nog zorgen voor noodzakelijke MINIMALE terugloop van je zuiger.
je kunt je voorstellen dat een schijf altijd wel wat slingert,zodoende kan de slingering ook zorgen dat de schijf zichzelf vrijmaakt van de blokken door ze al slingerend iets te motiveren.
ook wiellagerspeling helpt wat mee om genoemd effect te bereiken.

VOOR DE DUIDELIJKHEID: GA REMPROBLEMEN NATUURLIJK NIET OPLOSSEN DOOR LAGERSPELING AAN TE BRENGEN / VERGROTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!

het bovenstaande is niet om te zeiken maar om de puntjes op de I te zetten.

succes met sleutelen, groet, jan

Antwoord
#8
laatste tipjes:

* de zuigertjes moet je niet te enthousiast opschuren: er zit een soort heel dun laagje chroom op dat je er makkelijk afschuurt. Dus met schuurpapier 1000 waterproof heel licht de roest eraf schuren en zeker niet meer;

* als je dit soort dingen doet, koop dan altijd een revisiesetje met nieuwe keerringen en rubbers, kost bijna niks en zorgt voor het verhelpen van de symptomen;

* en bij (bijna) alle auto's anders dan de 240: zorg dat de remklauw vrij over de geleiders kan lopen! De 240 heeft een vaste remklauw, maar bij de meeste auto's zit er maar aan 1 kant een zuiger(s) en beweegt de remklauw waarmee de andere kant wordt bediend en die geleiding van de remklauw wil nog wel eens vast gaan zitten.

Antwoord
#9
helemaal met je eens ticcie!

ik had inderdaad ook nooit meer aan dat dunne laagje gedacht.........
goed medium zo'n forum!

groet, jan
Antwoord
#10
Goeie tips, weer wat geleerd!
2 maanden geleden de zuigers van mn remklauw linksvoor gangbaar gemaakt volgens het hier beschreven recept (met hulp van een expert) en al vrij snel gingen ze weer vasthangen. Het aanlopen is iig niet hard genoeg om het verbruik echt toe te laten nemen..
Bij vol remmen slipt rechts voor eerder en trekt de auto wat scheef. geen echt probleem als je er op let.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Remklauw Bromtol 4 2.716 24 August 2020, 07:53
Laatste bericht: Mark244
  Welke type achter remklauw Rob 3 3.585 16 November 2019, 16:41
Laatste bericht: Rob
  Remklauw rechtsachter geen olie? Volvo 142 B23 10 8.042 29 March 2018, 20:21
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Type remklauw volvo 244? lenlux 10 12.583 30 June 2017, 10:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  FAQ: Revisie remklauw Rob 36 48.383 27 March 2016, 14:55
Laatste bericht: kees58
  Aanhaalmoment boutje geleiderpin remklauw Jsper_b 3 5.344 10 December 2015, 15:30
Laatste bericht: Marc1970
  945 Remklauw achter links Martinus 0 4.618 21 April 2015, 17:06
Laatste bericht: Martinus
  Remklauw revisie niet zwevende klauw 2 zuigers. A_A 5 4.908 9 January 2015, 22:48
Laatste bericht: frox
  Welk type remklauw? Mr.C 11 8.032 25 November 2012, 14:12
Laatste bericht: Mr.C
  Remklauw revisie sieko 9 9.301 15 October 2012, 13:00
Laatste bericht: sieko

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)