Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ALLES OVER K-JETRONIC
#1
[Afbeelding: kjetroniccu0.th.jpg]

3 verschillende k-jetronic units.
4 , 6 en 8 cilinders.
De 8 cil. unit werd gebruikt bij de WTCC op de B21ET.
Van de 4 en 6 cil. unit word de luchtklep omhoog getrokken in de trechter.
Bij de 8 cil. unit word hij omlaag gezogen.
Ook bij de 6 cil. PRV motor word hij omlaag gezogen.

[Afbeelding: kjetronic1yx6.th.jpg]

het werk gebied van de luchtklep in de trechter.

A = stationair gebied (rood).
B = deellast gebied (groen).
C = vollast gebied (paars).

[Afbeelding: kjetronic2yn4.th.jpg]

de binnenkant van de 2 verschillende soorten k-jetronic.
de 8 cil. heeft de trechter aan de kant van de arm zitten.
de schuine kant van de 4 cil. is voor de backfire af te blazen.

[Afbeelding: kjetronic3cs6.th.jpg]

bij de 8 cil. is de trechter goed te zien.

[Afbeelding: kjetronic4zi6.th.jpg]

de verschillende standen van de k-jetronics bij vollast.

[Afbeelding: kjetronic5kr1.th.jpg]

in de rode cirkel is het wieltje te zien die de regelplunjer bedient van de benzineverdeler.
in de groene cirkel is de onderkant te zien van de CO schroef.

[Afbeelding: kjetronic7vt4.th.jpg]

de regelplunjer in de benzine verdeler.

[Afbeelding: kjetronic6ib4.th.jpg]

de regelplunjer uit de benzine verdeler.

note: laat de plunjer in de benzine verdeler zitten.
de plunjer is pas geslepen in de benzineverdeler en moet door de gleufjes die in de plunjer zitten afdichten.
er zit dus geen o-ringetjes om de plunjer af te dichten.
als je de plunjer vast pakt met je handen gaat het zuur van je vingers het materiaal aantasten en door de nauwe passing zal hij snel vast gaan oxideren.
met gevolg het uit vallen of slecht reageren van je injectie systeem.

[Afbeelding: kjetronic81wg7.th.jpg]

de benzine verdeler.

rood = aanvoer benzine vanaf de hoofdpomp onder deauto via een benzine filter.
blauw = retour benzine naar tank.
grijs = aansluiting naar je warmdraairegelaar. (op zijkant van het motorblok).
oranje = retour van je warmdraairegelaar.
donker groen = aansluiting koudstart injector
groen = aansluitingen voor de injectoren.
paars = systeem drukregelaar / hoofd drukregelaar

[Afbeelding: kjetronic11xg4.th.jpg]

systeemdruk regelaar.
doe voorzichtig met het eruit halen.
er staat meestal nogal wat benzine druk op en als je niet oppast schiet de plunjer eruit.

[Afbeelding: kjetronic10sg0.th.jpg]

systeem regelaar zoals hij in de verdeler zit.

[Afbeelding: kjetronic9uj7.th.jpg]

systeemdrukregelaar in delen.

[Afbeelding: kjetronic12jc7.th.jpg]

het wieltje van de kant van de benzine verdeler gezien.
het wieltje rolt over de regelplunjer heen.
dit omdat als de arm word bewogen , de stand van het wieltje ten opzichte van de regelplunjer veranderd , moet dit soepel verlopen.

[Afbeelding: kjetronic13ku2.th.jpg]

de arm van de luchtklep.

[Afbeelding: kjetronic14fb0.th.jpg]

de stelschroef voor de CO verstelling

[Afbeelding: kjetronic15cj7.th.jpg]

de arm met de bedienings delen.
de luchtklep
de regelplunjer
de imbussleutel voor de CO verstelling (3mm)

[Afbeelding: kjetronic16sn7.th.jpg]

de complete k-jetronic in onderdelen.

[Afbeelding: kjetronic17nf2.th.jpg]

de grote delen van de unit.

[Afbeelding: kjetronic18uj6.th.jpg]

de regelplunjer in het luchthuis.

[Afbeelding: kjetronic19gk6.th.jpg]

rood = het stootblok voor backfire.
groen = de 0 stand van de arm in rust.
als de motor niet draait ligt de arm op het veerplaatje zodat hij precies in het kleinste gedeelte van de trechter ligt.
dit is een veerplaatje gemaakt om backfire de kans te geven om de luchtklep naar beneden te duwen.
als dit een starre aansluiting is zou bij de eerste de beste backfire de luchtklep krom gaan en is het systeem niet meer gangbaar. dan moet de klep vervangen worden wil het systeem weer willen werken.

[Afbeelding: kjet1ez6.th.jpg]

een dwarsdoorsnede van het luchthuis.
je kan hier goed de armen zien van de luchtklep en benzine plunjer arm.
het co schroefje ook heel duidelijk.
je maakt de afstand tussen lucht en benzine arm meer of minder waardoor er meer of minder benzine word gegeven.

[Afbeelding: kjetronic20tq4.th.jpg]

de luchtklep precies in het midden van de 0 stand.
dit is zeer belangrijk om klemmen van de luchtklep in de trechter te voor komen.
mocht hij wel klemmen wil hij slecht starten en stationair wel eens afslaan om dat de klep vast staat.

[Afbeelding: kjetronic21jz9.th.jpg]

het in k-jetronic systeem zoals op volvo gemonteerd zit.
het imbussleuteltje staat in de schroef van het CO.
bij alle systemen zit de CO schroef tussen de luchtklep en benzine verdeler.

[Afbeelding: kjetronic22os0.th.jpg]

de warmdraairegelaars.
de voorste is van de B21/23E en B230E motoren met k-jetronic
de achterste is van de B27/28E.
hier zit een vacuum aansluiting op , deze geeft een verrijking van benzine als je gas gaat geven.
bij de B21ET motoren zit er ook zo'n aansluiting op , maar werkt deze op de turbo druk.
als de turbodruk in eens omhoog gaat geeft deze membraam een verrijking van benzine

[Afbeelding: kjet2ko5.th.jpg]

dit is de warmdraairegelaar van de B21/23E en B230E motoren in doorsnede.

[Afbeelding: kjet3qw0.th.jpg]

dit is de warmdraairegelaar van de PRV motoren de B27/28E.
hier zit een vacuum aansluiting op die een benzine verrijking geeft als je de motor vol gas geeft
de turbo B21ET heeft een zelfde aansluiting , maar deze werkt niet op vacuum maar op de turbodruk.
dus is de warmdraairegelaar iets anders opgebouwd van binnen dan op deze gwarsdoorsnede is te zien.

[Afbeelding: kjetronic23qz3.th.jpg]

rood = de koudstart injector , deze zit op het inlaatspruitstuk.
groen = de injectors , die in de cil.kop staan gedrukt.
blauw = de warmdraairegelaar

[Afbeelding: kjethu2.th.jpg]

de injector in doorsnede
A = in ruststand , als het systeem onder druk staat mag de injector niet lekken.
doet hij dat wel is de injector vervuild.
dan moet hij ultra-soon worden gereinigd en op een bank worden afgeperst op juiste openingsdruk , lekken en op het spuitbeeld.
B = in werking nu moet hij een mooi spuitbeeld geven.
zie de verschillen in de filmpjes hier onder.

[Afbeelding: linspuitenkw6.th.jpg]

het spuiten van de injectors
je kan het sproeibeeld van de injectors redelijk zien.
er zit in het midden een kelk en ze spuiten schuin naar buiten weg.
dit is een mooi sproeibeeld.
mocht er 1 wezen die maar voor de helft inspuit is hij stuk of moet hij gereinigd worden.

http://www.volvo740rallyteam.nl/filmpjes/S3010011.AVI

je kan hier goed zien dat de 1e injector half inspuit.
de 2e injector een verkeerd sproeibeeld heeft en allemaal stralen geeft.
de 3e injector is redelijk.

http://www.volvo740rallyteam.nl/filmpjes/S3010013.AVI

de 1e is nu heel duidelijk dat hij een kant op spuit.
de 2e allemaal stralen heeft
de 3e redelijk
de 4e ook half spuitbeeld geeft.

zo hoort het dus absoluut niet en draait de motor absoluut stuk.
ook door dit sproeibeeld komt er druppel vorming in het inlaatspruitstuk omdat de stralen tegen de wanden aan spuit.
nu komen deze druppels in de motor terecht en gaan dampen op de hete zuiger.
hier krijg je dus verbranding op de zuiger en heeft smelten tot gevolg.
en je motor gaat hier door pingelen.
een goede vermenging van de benzine met de lucht geeft een mooie verbranding.
ook geeft zo'n goede vermenging verkoeling in de cilinder waaronder de zuiger word gekoeld.

[Afbeelding: krevisie9li4.th.jpg]

door een kapotte injector van de k-jetronic is er druppel vorming gekomen in het inlaat kanaal.
de benzine is via de cil.wand langs de zuiger gegaan en heeft de oliefilm op gelost waardoor de olieschraper kaopt is gegaan.

[Afbeelding: lrevisie5pf4.th.jpg]

je kan mooi zien dat de veer van de olieschraper helemaal verpulvert is.
dit komt door het heen en weer slaan van de olieschraapveren tegen de zuigerveer groef.
Antwoord
#2
hoi kaasie,

dat is nog eens een duidelijke reportage / uitleg.

je schrijft: "De 8 cil. unit werd gebruikt bij de WTCC op de B21ET"

wat is de afkorting WTCC en de genoemde motor is toch een 4 cil. ???
Antwoord
#3
o ja op zo'n manier , eigenlijk wel logisch want de brandstofinspuitpomp van een diesel gaat ook maar tot een "x" aantal KW / cilinder.daarboven heb je gewoon meer cc's per inspuiting nodig.

ik heb nog een aanvulling op je mooie foto's;

[Afbeelding: PB030073.jpg]

dit boekje van J.Kasedorf staat bomvol nuttige info over div. inj.sys. waaronder de ;
K-jetronic
L-jetronic
LH-jetronic
KE-jetronic
D-jetronic

en nog wat andere merken als Lucas Mithubishi Pierburg etc.

ISBN. ,90 201 1815 3 Uitgever Kluwer.

Er staan schema's in en gedetailleerde uitleg en tabellen.

groet, jan
Antwoord
#4
Heb het uitgeprint; en gaat zo mn map in.
Antwoord
#5
mooie en duidelijke uitleg, super! ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#6
er komt nog meer in deze topic maar dan nog meer in detail.

ook een topic over een k-jetronic gangbaar maken die 5 jaar niet heeft gewerkt in een 244 turbo is under construction. (volvo van turbofrull)

dus hou de computer warm. ;D ;D
Antwoord
#7
Mooi topic!
Vroeger al wat geleerd door te prutsen aan de K-Jetronic van m'n 924 en nu aan de turbo's, maar dit verduidelijkt 't wel.
Heb 2 vragen Kaasie:

> wat zijn de zwakke punten na 20 jaar die je kunt schoonmaken / vernieuwen (bijv. de injectorrubbers) - voor mijn Turboproject nu bezig met de motor en injectiesysteem

> tot hoeveel pk kun je de K-Jetronic in de B21ET gebruiken zonder 'm te modificeren?
Antwoord
#8
TICCIE

1 > wat zijn de zwakke punten na 20 jaar die je kunt schoonmaken / vernieuwen (bijv. de injectorrubbers) - voor mijn Turboproject nu bezig met de motor en injectiesysteem

2 > tot hoeveel pk kun je de K-Jetronic in de B21ET gebruiken zonder 'm te modificeren?


1 > idd de injector rubbers om de injectors en om de zwarte injectorhouders.
voor het monteren ff goed in het vet/vaseline zetten en je kan ze er zo weer uit ploppen als het moet.
anders gaan ze vast zitten door droogte in de zwarte houdertjes, het mooiste is als deze op hun plaats blijven als je de injectors controleert.
ook de benzine filter is een goed item om ff te vervangen.
inprincipe kan er nix stuk in het systeem.
de warmdraairegelaar aan het zijkant van het blok wil nog wel eens van druk gaan.
deze is ook nog leverbaar.

2 > ik weet niet precies hoeveel pkaas ze aan kunnen.
maar met een beetje spelen met bepaalde drukken in het systeem
en dit met meten op een rollenbank kan je ver gaan.
je moet blijven meten met een AFR METER dan weet je tot hoever je kan gaan.
Antwoord
#9
Hoe test je die werking van de injectors? Zijn de toevoerslangen zo lang dat je ze in een bakje kan leggen of heb je zelf een trajectje aangelegd? Zo te zien spuiten de injectors continu, en niet om en om. Hoort dat? Het is toch efficienter om ze alleen te laten spuiten op het moment dat er brandstof nodig is. Of dat juist het nadeel van Jetronic (vandaar de MS aansturing?)
Antwoord
#10
hai funsdaf

1 >zeer waarschijnlijk 2 injectoren per cilinder, omdat 1 injector het grote vermogen niet aankan.

2 > De unit op mijn V6 is inderdaad hetzelfde als de V8 unit op de afbeeldingen.


1 > ze gebruikte volgens mij maar 4 aansluitingen.
de andere 4 afgedopt.

2 > alleen een beetje kleiner
de klep van de V6 is 80mm
de V8 is 110 MM ;D ;D ;D



hai dop

je haalt de rubber aanzuighoes van de trechter.
dan zet je de benzine pomp aan. zie http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2978.0
dan trek je met een tang de luchtklep in de trechter omhoog.
de turbo heeft lange slangen naar de injectors toe dus die kan je makkelijk in een bak laten spuiten.
de B21/23E motoren moet je in 2 potjes laten spuiten omdat de slangen te kort zijn.

de K van k-jetronic staat voor Kontineu inspuiting.
vandaar de constante hoeveelheid benzine bij alle 4 de injectors

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Probleem D Jetronic Coenraad 1 621 5 February 2023, 12:32
Laatste bericht: Coenraad
  motorproblemen B200 (alles conventioneel) aka Doris is verkouden Dinges 9 4.102 18 August 2020, 16:01
Laatste bericht: Dinges
  Jetronic automaat? Van Schellen 2 2.416 4 October 2018, 22:29
Laatste bericht: Van Schellen
  K-Jetronic slecht starten Joost93 17 17.240 14 January 2014, 23:42
Laatste bericht: Dopski
  K-jetronic uitlegvideo edwin 1 2.709 30 December 2013, 11:26
Laatste bericht: Dopski
  slechte start volvo 740 b23e (k-jetronic) Joost93 4 4.134 28 December 2013, 18:23
Laatste bericht: Joost93
  LPG inbouwen voor B28E PRV V6 K-Jetronic - Ervaringen of tips 760evert 0 2.379 23 April 2012, 22:09
Laatste bericht: 760evert
  k-jetronic injector theoknoop 3 3.599 5 December 2011, 08:41
Laatste bericht: edwin
  K-jetronic verdeelblok voor b21et 240Turbo84 7 7.656 18 June 2011, 10:26
Laatste bericht: aernout
  Multipoint LPG injectie voor K-jetronic motor (ook turbo)! jeromvr 8 11.567 27 May 2011, 13:34
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)