Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A
#1
Beste Volvolvo leden,

Ik heb een vraag over mijn Volvo 244GL - 1980. Het betreft een 244 met een B21A motor (en BW55 automaat) en een Zenith en Stromberg 175CD carburateur. 
Afgelopen winter heb ik alles uit elkaar gehad, motorblok volledig opnieuw opgebouwd. Alles zit weer in elkaar en loopt hartstikke mooi, zeer soepel en geen gekke geluiden. Het enige wat niet klopt is dat hij ontzettend hoog stationair loopt. Zodra de motor op temperatuur komt stijgt het toerental flink. Er zit geen toerenteller op maar ik gok op in ieder geval zo'n 1500+ rpm. Wanneer ik hem in de D of R schakel daalt het toerental. 

Wat ik heb gedaan/geprobeerd:
- Messing stelschroef in inlaatspruitstuk verdraaid: toerental stijgt alleen maar meer (staat nu helemaal gesloten)
- Fijn afstelling op de carburateur staat op 4 halve slagen/2 hele (lijkt geen verschil te maken als je hieraan draait)
- Klein stelschroefje bovenin de carburateur zit dicht (toerental stijgt als ik deze open draai)
- Naaldzitting staat op 2,2mm, stond voorheen op 2,65mm maar wilde toen niet lopen
- Het stangetje naar de gasklep zit goed (houdt de gasklep dus niet open)
- Er zit verse benzine in
- Olie bovenin de carb
(- Als de motor koud is blijft hij op de choke op een mooi toerental)
- Een gaatje dichtgemaakt in de carb. die zorgde voor een gekke piep. Zoog veel valse lucht aan. (http://volvolvo.nl/thread-14507.html)

Al het bovenstaande heeft geen verschil gemaakt.
Heeft iemand een idee hoe ik het toerental wat naar beneden kan krijgen? 

mvg
Volvo 244 GL - 1980 (B230FK - TD04 16T) 
Volvo 244 GLT - Turbo - 1983 (B21ET)
Volvo 940 - LPT station - 1998
Antwoord
#2
Goed dat je het gat hebt dichtgemaakt. Klein stelschroefje bovenin is ws. geen stelschroef. Die op de zijkant doet inderdaad geen ene mallemoer.
ALs de stat. schroef in het spruitstuk al helemaal in is, zal je de gasklep zelf wat krapper moeten gaan zetten. Dat gaat bij deze carburateurs door een tabje te verbuigen wat tegen een stopje aan de zijkant komt.
Haal desnoods het filter eraf, en trek de zuiger omhoog, zodat je de gasklep ziet (of haal de hele carb eraf). Er mag een haartje licht overblijven (dat is officieel een kiertje ter grootte van 500 rpm stationair).
Eigenlijk moet de gasklep sluiten (vrij van druk/trek van het stangetje, dat is zoals het hoort, prima) maar net niet. Zo zal de motor in warme toestand nauwelijks draaien. Het extra stationair regel je vervolgens bij in het spruitstuk, tot ie weer lekker draait en ook in D of R niet afslaat.

Verder moet de gasklep ook symmetrisch in de boring zitten e.d., dat zie je gauw genoeg.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
(29 January 2019, 15:22)Marc1970 schreef: Goed dat je het gat hebt dichtgemaakt. Klein stelschroefje bovenin is ws. geen stelschroef. Die op de zijkant doet inderdaad geen ene mallemoer.
ALs de stat. schroef in het spruitstuk al helemaal in is, zal je de gasklep zelf wat krapper moeten gaan zetten. Dat gaat bij deze carburateurs door een tabje te verbuigen wat tegen een stopje aan de zijkant komt.
Haal desnoods het filter eraf, en trek de zuiger omhoog, zodat je de gasklep ziet (of haal de hele carb eraf). Er mag een haartje licht overblijven (dat is officieel een kiertje ter grootte van 500 rpm stationair).
Eigenlijk moet de gasklep sluiten (vrij van druk/trek van het stangetje, dat is zoals het hoort, prima) maar net niet. Zo zal de motor in warme toestand nauwelijks draaien. Het extra stationair regel je vervolgens bij in het spruitstuk, tot ie weer lekker draait en ook in D of R niet afslaat.

Verder moet de gasklep ook symmetrisch in de boring zitten e.d., dat zie je gauw genoeg.

Ah oké dat is een goeie. Deze week eens ff kijken of de gasklep te veel open staat. 
https://postimg.cc/3dDgTdsD
Hier een foto van de carburateur. In het rood omcirkeld: is dit het tabje wat je bedoeld?

(kan je ook foto's direct in de topic uploaden?)
Volvo 244 GL - 1980 (B230FK - TD04 16T) 
Volvo 244 GLT - Turbo - 1983 (B21ET)
Volvo 940 - LPT station - 1998
Antwoord
#4
Yep dat tabje.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Wink 
Het is gelukt! Tabje verbogen en loopt veel lager stationair, gasklep staat nog een klein stukje open. 

Goeie tip;-)
Volvo 244 GL - 1980 (B230FK - TD04 16T) 
Volvo 244 GLT - Turbo - 1983 (B21ET)
Volvo 940 - LPT station - 1998
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 87 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  Olielampje brandt bij stationair draaien Boet 5 137 12 March 2024, 19:28
Laatste bericht: Boet
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 417 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 264 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 381 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 536 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 6.683 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 244 wil niet meer lopen Grastukker 2 1.077 31 July 2022, 10:36
Laatste bericht: skidje
  Stationair Nicolaas H 3 1.553 16 January 2022, 12:18
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 4.799 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)