Berichten: 22
Topics: 6
Lid sinds: Jul 2013
Een aantal jaren geleden heb ik in mijn Volvo een toerenteller geplaatst. Origineel had deze die niet en ik vond het wel een mooie toevoeging. Helaas is de geplaatste toerenteller altijd overdreven 'positief' over het aantal toeren dat gemaakt wordt. Het lijkt alsof de teller altijd minstens 700-900 toeren teveel aangeeft. Nu vind ik het op zicht niet zo erg (ik zie de toerenteller nu voornamelijk als een sierstuk) maar toch zou ik het uiteindelijk wel willen oplossen.
Het betreft een Volvo 244 GL uit 1979 met een B21a motor, VDO instrumentenpaneel en VDO toerenteller, het gaat om de zogenaamde 'kleine' toerenteller in het midden van het instrumentenpaneel. De toerenteller zit op de printplaat geklikt en met een schroefje vast. Er zijn twee kabels die direct op daarvoor bestemde punten op de printplaat aansluiten. Een derde kabel komt direct van de bobine. Bobine is net vervangen, hij gaf een te hoog toerental aan bij zowel de oude als de nieuwe bobine. Toen ik laatst de ontsteking afstelde heb ik het nogmaals gemeten met een losse universele toerenteller op de bobine en deze bevestigde mijn vermoeden dat de toerenteller van de Volvo een te hoog toerental aangeeft.
Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn? (Nu ik dit schrijf denk dat het wellicht kan liggen aan de kabel die ik van de bobine naar de toerenteller heb getrokken, kan deze te veel weerstand opleveren oid? Hij laat wel duidelijk stroom door en heeft geen kabelbreuk aangezien de toerenteller wel wordt aangestuurd.)
In de bijlage twee afbeeldingen van de toerenteller.
Volvo 244 GL '79
Berichten: 1.673
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Je hebt een 244, dus 4 cylinders. En 6 cylinder trekt zou juist te weinig aangeven.
Dit ding trekt toch pulsen?
Is de massa dan zwak, zodat hij de spanning niet snel genoeg kan lozen?
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 22
Topics: 6
Lid sinds: Jul 2013
21 August 2018, 15:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 August 2018, 15:55 door Hahn.)
Dat zou dan moeten gaan om de massa vanaf de bobine bedoel je denk ik? Aangezien de toerenteller aan de min (-) pool van de bobine zit aangesloten zou dat goed moeten gaan zou je denken. Alternatief is de massa van de toerenteller of het gehele klokkenwinkel. Maar de rest daarvan geeft geen problemen dus dat zou ik eigenlijk niet verdenken.
Volvo 244 GL '79
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
Grappig,
Ik heb precies het hetzelfde probleem mijn mijn '79 244 GL met B21a nadat ik de toerenteller had gemonteerd.
Bij mij gaat zelf de toerenteller al op een paar honderd toeren staan als ik het contact erop zet, en geeft verder altijd te veel aan.
Ik zat ook te denken aan een massa probleem of een defecte toerenteller.. maar was even geen hoge prioriteit dus nog niks mee gedaan.
Ik ben benieuwd naar de reacties/oplossing.
gr Henry
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
22 August 2018, 10:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 August 2018, 10:39 door Marc1970.)
Misschien heb je een elektronische ontsteking erin? Bij Hotspark bieden ze een oplossing voor de VDO toerenteller, een diode ertussen: http://www.hot-spark.com/tachometer-fix.pdf
ALs dat niet werkt kan je de andere oplossingen proberen. Een condensator van 100 nF wordt ook wel gebruikt om storende signalen te onderdrukken, Hotspark vindt 10 nF genoeg. Of een weerstand.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
(22 August 2018, 10:33)Marc1970 schreef: Misschien heb je een elektronische ontsteking erin? Bij Hotspark bieden ze een oplossing voor de VDO toerenteller, een diode ertussen: http://www.hot-spark.com/tachometer-fix.pdf
ALs dat niet werkt kan je de andere oplossingen proberen. Een condensator van 100 nF wordt ook wel gebruikt om storende signalen te onderdrukken, Hotspark vindt 10 nF genoeg. Of een weerstand.
Ja klopt, ik heb Hotspark!
Vreemd dat dit bij mijn 245 geen problemen oplevert... Ik zal in beide autos maar een diode/condensator installeren voor de zekerheid.
Dank voor de reactie weer Mark!
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
Berichten: 22
Topics: 6
Lid sinds: Jul 2013
Bij mij geeft de toerenteller nog niets aan als ik de auto op contact zet. Pas als de motor loopt geeft hij een (te hoog) toerental aan. Ik heb dan ook geen elektronische ontsteking er in.
Iemand anders nog een idee?
Volvo 244 GL '79
Berichten: 1.673
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Als op contact zetten al een uitslag heeft, klinkt het als een te hoog nul-voltage?
Hoe zit het met de spanningsregelaar in de klokkenwinkel? Die maakt van de 12-14V iets van 10, meen ik.
Als je dan al 12 pakt, zit je ook stukje hoger.
(Ps, been concrete kennis hiervan, enkel vrije associatie....)
Sent from my ONE E1003 using Tapatalk
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 203
Topics: 43
Lid sinds: Jun 2013
Klopt, ik heb in beide autos al een nieuwe spanningsregulator geplaatst achter in de tellerbak om de originele te vervangen omdat de benzinemeter en temperatuur te hoog waren. Instructies staan ook ergens op het forum.. (zal de aansluiting bij de tellerbak van de 244 nog eens extra controleren) ook een mooie en goedkope oplossing trouwens!
ik ga binnenkort die diode uit de instructie van Hotspark er tussen zetten om te kijken of dat het euvel oplost, toevallig net gekocht.
Gr, Henry
*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***
|