Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorstoring B21A
#1
Hallo, ik rijd een 245 Transfer met B21A motor op LPG.
De laatste tijd blijven er motorstoringen komen waar mijn garage en ik maar niet uitkomen. Het is een probleem dat soms een paar dagen wegblijft, maar wel steeds erger wordt. Vandaag zo erg, dat mijn achterste demper domweg ontploft is (zie foto).

Symptomen: Op willekeurige momenten (warm, koud, deellast, vollast, LPG, benzine) begint de motor te 'bokken' en is er vermogensverlies. Misfires, neem ik aan. Dat wordt snel erger, en na een minuutje krijg je forse klappen, die duidelijk aan de inlaatkant zitten. Backfire, neem ik aan.
Al met al verdwijnt er veel onverbrand mengsel door de motor, dus als het heel erg wordt komt er ook nog een knal in de uitlaat.
Vreemd is, dat in de tussenfase tussen LPG en benzine er genoeg brandstof overblijft om (zij het belabberd) de motor draaiend te houden.

Wat is er al gedaan? Ontsteking: Bougiekabels, rotor en verdeler, doormeten bobine.
Lucht: vastzetten luchtinlaat (was natuurlijk losgeraakt door backfires), meten compressie, afstellen kleppen
Brandstof: vervangen benzine-afsluiter, revisie / reinigen carburateur

Welke 'verdachten' heb ik nog? Misschien de vervroeger van de ontsteking? Misschien de LPG-verdamper?

Verder: De uitlaat is een beetje een fröbelgeval. Doordat de Transfer op het verlengde chassis staat is er niet genoeg ruimte voor de gewone tussendemper. Daar zit nu een kleine, generieke demper, die veel flow en weinig demping heeft. En de achterste demper (nu kapot) zit ook niet ideaal, omdat de LPG-tank door de bodem is gebouwd. Omdat het probleem is ontstaan na het installeren van de uitlaat, vraag ik me af of de wel érg open uitlaat (deel van) de oorzaak kan zijn.

Wie kan me verder helpen?
Antwoord
#2
Staat je ontsteking op tijd?
Staat je distributie nog op tijd?
Misschien tandje versprongen.
Dan staat je nokkenas en je ontsteking niet meer op tijd.


Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
Open uitlaat kan nooit het probleem zijn, maar als je de problemen op benzine en lpg hebt moet het haast wel in de ontsteking zitten...
Antwoord
#4
Je zegt dat de bobine al is doorgemeten.
Heb je 'm al uitgesloten door een andere te plaatsen?
Die dingen kunnen aardig onvoorspelbaar zijn.

Anders zou je ook nog naar het vacuum traject kunnen kijken van de rembekrachtiger.
-slang
-membraan

Drukdoosje van je ontstekingvervroeging nog heel?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#5
Dank, allen. Dat geeft het zoeken weer richting.
Nog eentje die ik zeker had moeten noemen: Het is eigenlijk geen B21A meer, maar een B23E die is teruggebouwd naar carburateur. Extra reden om nog eens naar de ontsteking en de timing vd distributie te kijken, want bij dat terugbouwen moest de ontstekings-as (heet dat zo?) uit de B21A overgezet worden.
Antwoord
#6
Nog een laatste optie dan, de benzinepomp kan intern lekken waardoor er best veel benzine het carter in hoost, wat via de carterontluchting 'netjes' verbrand wordt in de motor. Deze optie is vooral schadelijk voor je krukaslagers (verdunde motorolie).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Update: Ontsteking vervangen / upgrade / problemen uitsluiten naar 123ignition. Ook bobine vervangen.
Distributie gecheckt, compressie opnieuw getest.
CO2 is torenhoog, zowel op benzine als LPG. Stelschroef carb maakt niets uit. Loopt veel te rijk.
Over carb gesproken: Daar zit een onafgedopt gat in. Zuigt valse lucht aan. Als je dat afsluit: Helpt niets.
Motor lijkt in stand benzine ook LPG te krijgen. Afsluitrelais werkt echter.
Ook in LPG veel te rijk mengsel.
Olie gecheckt: Niet verdund.
Nieuwe hypothese: LPG-verdamper of afsluitrelais is lek. Daardoor zijn er op LPG backfires gekomen. Die hebben de (net gereviseerde) carb op zijn donder gegeven. Daarbij is er een dopje afgevlogen, en het membraan beschadigd.
Antwoord
#8
Tijdje zonder de gas-benzine schakelaar rijden, benzineslang eraf halen en afdoppen. Of beter nog, de aanzuigkant vd benzinepomp loshalen. Beter maar helemaal zonder benzine.

CO vd LPG kan je eenvoudig op en neer draaien, zit een dikke stelschroef ergens op de verdamper.

Stelschroef in de carb doet nooit wat wezenlijk aan de CO, dat is bekend. Het membraan in de carb kan je makkelijk controleren, maar ik geloof niet dat die zomaar scheuren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Ja en dan ook de zuiger met membraan uit de carb halen en lekker alleen op LPG rijden! (Neem aan dat het een 175cd is?)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 L 1978 Oranje nu B19A/M46 maar wordt B230FK/M90
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
Het membraan is toch ook meteen de afdichting van de zuigerdeksel? Die kan er dan toch niet tussenuit gehaald worden? Of toch wel? Ik rijd ook alleen maar op LPG met mijn B19A maar deze moet altijd te rijk staan om lekker te draaien. Dat is zijn hele leven al zo, ook toen hij nog op benzine draaide. Alleen moet ik wel tijdens de APK keuring de CO-schroef even terugdraaien om goedgekeurd te worden. Een verklaring waarom hij altijd te rijk moet staan is nooit gevonden.
Ook voor mij geldt de Volvo-slogan: Volvo voor het leven.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 6.841 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 4.371 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 2.777 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 18.059 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.263 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 10.176 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 15.360 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 5.994 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski
  Dringend hulp gezocht bij B21A TransferSmout 3 3.619 15 August 2016, 22:24
Laatste bericht: TransferSmout
  Turbo op B21A sam244 2 3.267 20 June 2016, 22:01
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)