Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RAW laat zekering springen
#1
Gisteren reed ik terug van de sleuteldag van het Register toen ik - na een km of vijf - een zekering hoorde springen. De RAW deed het niet meer. Thuis de RAW uit het zekeringkastje getrokken [positie 5]. Een nieuw geplaatste zekering bleef intact.

Als ik de RAW-hendel uit zet en het contact op II springt de zekering al.

De storing komt dus uit het circuit van de RAW [denk ik dan] maar wat is het meest waarschijnlijke?

[Op de sleuteldag heb ik alleen aan de achterophanging gewerkt en twee stadlichtlampjes vervangen.]

Misschien is dit nog relevant: Ik heb een paar maanden geleden gezeur gehad met het niet terugspringen van de RAW na een bocht. Toen alleen de ring aan de stuurkolom vervangen wat afdoende bleek maar het niet terugspringprobleem kwam wel af en toe terug .
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
Hendel losgehaald; zie aan de buitenzijde geen vreemde zaken. Geen brandlucht of losse draden. Kan dat ding ook nog open [zonder kapot te maken?]
Relais los gehaald, ogenschijnlijk niets mee aan de hand.

Is er trouwens een manier om te testen of het euvel verholpen zonder dat ik daar zekeringen aan op moet offeren? Ik durf mijn multimeter hier niet aan te wagen ...
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#3
Het idee van zekeringen is dat ze eruit vliegen als er kortsluiting naar de massa is, ergens in het circuit. Maakt het nog uit welke richting je aangeeft?
Het knippercircuit is nogal uitgebreid, maar je kan eens kijken of je ergens de bedrading of een losse stekker tegen de carrosserie ziet zitten. Dat is waarschijnlijk ergens aan de uiteindes van de bedrading, richting de lichten zelf. Aan de achterkant is het veruit het rommeligst in mijn 240, daar zit ook nog de trekhaakbedrading in de kabelboom gefrommeld.

Of bij de stadslichtjes, altijd handig om de laatste werkzaamheden nog s kritisch na te gaan.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Nee het maakt niet uit welke richting ik aangeef, sterker, als ik geen richting aangeef en ik draai de sleutel om, knalt ie er al uit.
Ik ga nog een keer kijken. De stadslichtjes branden gewoon, zowel bij de dagrijlichtstand als in de aparte stand voor de stadslichten. Ik neem aan dat ik die bedrading daarmee mag uitsluiten?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#5
Eigenlijk, in de twee schema's die ik heb van de 240, is zekering 9 voor het gevarenlicht en no. 13 voor de RAW. No. 5 is voor de stadslichtjes. Daar zal het euvel dan toch zitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Op de achterzijde van mijn zekeringkastje [1991] staat
bij 5: direction indicator, tail lamp [doet het], control unit preheater diesel [niet van toepassing], power heated rear mirrors 16A
bij 9: hazard 8A deze werkt gewoon [niet geheel onbelangrijk]
bij 13: electrically heated front seat 16A [heb ik niet]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#7
Heeft Volvo weer iets omgegooid. Maar, de hazard gebruikt 99,9% van de bedrading, schakelaars en relais van de RAW, dus als die het doet zou je geen fouten in de RAW bedrading mogen verwachten. Die 0,1% is een draadje van zekeringkast naar hazard schakelaar. Waarschijnlijk blauwrood.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Bedrading nagelopen van allerlei verlichting en waar nodig opnieuw verbindingen gemaakt en isolatieband aangebracht. Daarna geen problemen meer. Weet alleen niet waar het nu exact aan heeft gelegen. Wel een beetje jammer.
Wel fijn dat het gewoon over is. ; )
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zekering 5 240 polar brandt door chrisvhout 6 1.893 22 July 2022, 22:03
Laatste bericht: chrisvhout
  Zekering 6 klapt eruit 240 1993 marc-f 13 4.161 15 February 2021, 12:28
Laatste bericht: Dopski
  Zekering 27 van V70 classic springt er telkens uit. abco 1 2.108 10 February 2018, 22:01
Laatste bericht: Dopski
  zekering 5 steeds kapot John Wolters 15 13.599 26 June 2017, 23:58
Laatste bericht: Jerry
  Plaats lpg zekering Joost Zuidam 4 4.127 25 February 2017, 15:24
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Zekering Fuel Pump springt eruit Boet 4 4.147 25 August 2016, 23:11
Laatste bericht: Laurens Zondag
  storing vraag doorbrandende zekering en haperende dynamo jens 7 7.315 27 November 2015, 18:20
Laatste bericht: jens
  Zwevende zekering in motorruimte Dopski 1 2.215 26 October 2015, 19:58
Laatste bericht: Dopski
  Aansturing in/tankpomp zekering nummer 5 in 240 turbo dummie 6 5.021 16 August 2015, 09:08
Laatste bericht: Arn02
  Ruitenwissers defect van V70, motortje hoor je wel lopen, zekering is goed Doortje 4 5.510 15 May 2014, 09:27
Laatste bericht: Doortje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)