Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De Zweed van Wijnand
Welke vereniging bedoel je? Volvo Klassieker Vereniging of het 240 register? Van beiden ben ik lid. Ik ga eens even zoeken in de laatste bladen. Dank je!

Gevonden! Was de VKV, februari 2018. Ga het artikel maar eens goed lezen. Arjan, dank voor de tip!
Antwoord
VKV vereniging, en is echt een aanrader hoor. Zelfs een brandblusser of een Tom Tom scoort punten.
Antwoord
(17 April 2018, 22:08)RM schreef: VKV vereniging, en is echt een aanrader hoor. Zelfs een brandblusser of een Tom Tom scoort punten.
Ik zie het in het artikel. Hanteert alleen de VKV dit puntensysteem of andere taxateurs ook?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Antwoord
Laatst zo'n taxateurs vergelijking gelezen in een tijdschrift.
Erg veel willekeur en rotte appels. Naar die club taxatie van de vkv kwam er redelijk positief uit
Antwoord
(18 April 2018, 20:46)Dopski schreef: Laatst zo'n taxateurs vergelijking gelezen in een tijdschrift.
Erg veel willekeur en rotte appels. Naar die club taxatie van de vkv kwam er redelijk positief uit
Ok, goed om te weten. Ik had al contact gehad met een taxateur, toch maar eens overwegen of een club taxatie een verstandiger keuze is.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Antwoord
Ik heb mijn Opel Admiral in 2005 laten taxeren door een oldtimer taxateur. Mijn pa liet die dag zijn net gerstaureerde fiat 850 special taxeren en mijn schoonvader zijn volvo 145.

Mijn opel die toen echt een nieuwe laklaag nodig had omdat volledig verdroogd was en overal begon los te laten taxeerde de Opel evengoed op €5500 en ik had dat niet verwacht. Ik had lager verwacht vanwege de lak. Zijn conclusie was het is een pure goed rijdende originele auto die onverprutst is en waar nog nooit aan gelast was en op 1 plekje na een plamuur plek had van een euro munt. De fiat 850 special van mijn pa was net klaar en die werd getaxeerd op €4500 en die had ik hoger ingeschat. En de Volvo 145 weet ik even niet meer maar die zat net boven de €5000 dacht ik

Aangezien het lakwerk van de volvo ook na 6 jaar wat gebruik sporen vertoonde en er wat laswerk aan zat heb ik de auto na het lassen in 2010 daar waar nodig weer strak getrokken en is toen op transport gegaan om te laten spuiten. Hij heeft gelijk de velgen laten coaten en nog wat zaken aangepakt zoals de bekleding en dat scoort punten. Daar keek de eerste taxateur dus niet naar. Bij de laatste taxatie werd de volvo getaxeerd op €8800.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de VKV echt een aanrader is. Ze nemen de tijd, leggen alles uit hoe het werkt met die punten telling. Ik was er eg goed over te spreken. Mijn 245 gaat ook zeker naar een taxateur van de VKV.

Wat wel opvallend was bij de VKV taxateur is dat hij niet met de auto ging rijden en dat deed de taxateur die mijn opel destijds taxeerde wel.
Antwoord
Het is alweer flink stoffig hier. En dat terwijl er best een hoop is gebeurd met De Zweed. In het laatste bericht stond 'ie nog in Lienden, te wachten op de APK. Dat is uiteindelijk goed gekomen. Met nieuwe fusees, stuurkogels en een mooie trekhaak mogen we weer twee jaar verder. Vanwege een nogal stevige lekkage over de voeten is gezocht naar de oorzaak: de voorruit zat er niet goed gekit in. De kit was uitgehard en teruggetrokken waardoor bij stevige regen het water letterlijk naar binnen golfde. Er is daarom ook een nieuwe voorruit in gekomen. En daarna zijn we begonnen met de plannen van dit jaar:

Het stralen en coaten van de wielen. Uiteindelijk heb ik dat bij Wheeltrim in Nijkerk laten doen en ik ben erg blij met het resultaat. Na een weekje op bokken te hebben gestaan kwamen de wielen weer terug.

[Afbeelding: 351d24y.jpg]

[Afbeelding: 2yvrwqp.jpg]

Daarna heb ik het muntenbakje er in gezet. Het dashboard is nu aardig compleet.

[Afbeelding: fp0cjc.jpg]

[Afbeelding: 2gtvxhi.jpg]

[Afbeelding: 16ar2bk.jpg]

Daarna heb ik de stoelvullingen vervangen (zitting en leuning) met de reproductiekussens van Scandcar. Toen bleek ook dat de thermostaten van de stoelverwarming geen contact meer maakten, dus die heb ik gesoldeerd. Wat maken die nieuwe kussens een verschil! De stoelen zitten weer als nieuw.

Vlak voor de vakantie is De Zweed getaxeerd. Na de discussie in de berichten hiervoor heb ik dat bij de VKV laten doen. En naar tevredenheid. De taxatie verliep grondig en ik ben erg blij met het resultaat! In drie jaar is de auto verdubbeld in waarde: van 6.250 naar 12.500,-. Reden genoeg om 'm meteen maar all-risk te verzekeren.

En toen de grootste rit van het jaar: Naar Zwitserland met onze sleepkeuken!

[Afbeelding: 1y8qv7.jpg]

Op de camping waar we een waanzinnig uitzicht hadden!
[Afbeelding: jufuz4.jpg]

En toen ging het fout:
[Afbeelding: 2s1ociq.jpg]

Aan het einde van een intensieve rit begon De Zweed flink te bokken en te stoten en wilde ook niet meer stationair draaien. Om een hééééél lang verhaal kort te maken: de in-tankpomp bleek kapot en is vervangen bij de lokale Volvo dealer. Met dank aan Dries Bakkenes die de onderdelen kon leveren waar in Zwitserland drie weken levertijd op zat... De Volvo dealer had er wel lol in, toen ik de auto kwam halen stond 'ie te glimmen tussen de hagelnieuwe Volvo's Smile

[Afbeelding: 2ivburs.jpg]

De rest van de vakantie is vlekkeloos verlopen. Om te beginnen met een test of het brandstofsysteem het nu wel trok: met 40°C de Col du Grand St. Bernard op. De Zweed deed het zonder misslag.
[Afbeelding: 25hzg40.jpg]

Na de vakantie ben ik aan de laatste klus van dit jaar begonnen: het vervangen de achterklep. Dries Bakkenes heeft 'm laten spuiten, waar ik 'm met wat hulp zelf (af)gemonteerd heb.

Eerst strippen. Het achterlicht ligt eruit omdat de d-stijl aan de linkerkant ook is gespoten vanwege krassen die er al op zaten toen ik 'm kocht. Bij de taxatie bleek dat van het linker voorportier de lasnaad tussen de raamstijl en het portier door was. Die is opnieuw gelast en weer in kleur gebracht. 
[Afbeelding: 2ptyvk0.jpg]


Het begint weer op een auto te lijken. Met de nieuwe scharnieren, nieuwe bedrading in de klep en nieuwe kentekenplaatverlichting ziet het er weer netjes uit. En het belangrijkste: roestvrij!

[Afbeelding: 5v9ick.jpg]

 En ik was net op tijd klaar voor de najaarsrit van het Volvo 240-260 register!

[Afbeelding: 30ku0xf.jpg]

[Afbeelding: wmgsc3.jpg]

Inmiddels staat de Volvo in de garage met een volle tank en aan de druppellader te wachten tot het winter voorbij is. Mooi moment om een lijstje te maken van dingen die we dit winter/voorjaar gaan doen:

Optisch:
·       Pas maken mechaniek achterruitenwisser/ mechaniek afstellen
·       Monteren 3e remlicht
·       Monteren achterklepbekleding
·       Monteren logo’s achterklep
·       Repareren sluitmechaniek centraal slot LA
·       Reinigen en vervangen deurpaneel LA
·       Reinigen en vervangen wielkastbekleding achter
·       Monteren luidsprekers naast achterbank
·       Opknappen plaatdeel motorkapslot
·       Vervangen bobine + beugel + stuurbekrachtigingsoliereservoir +beugel
·       Vervangen chromenstrip richtingaanwijzer LV
·       Vervangen chromenstrip portier LA
·       Vervangen voor en achterbumperhoes
·       Vervangen chromen strip LA en midden-achter
·       Vervangen Volvo logo stuurpad
·       3e zitrijbankje opknappen (van twee één maken)
·       Corona naafkappen opknappen

Techniek:
- Grote beurt: bougies, olie, oliefilter, luchtfilter, remmen nalopen
- Vervangen remvloeistof
- Vervangen distributieriem + spanrol
- Vervangen van de injectoren + bijbehorende rubbers

Alle onderdelen liggen er al, nu nog even tijd vinden. Blijft leuk zo'n hobby!

Tot slot: ik ben op zoek naar een net GLT/turbo stuur. Eentje in mooie staat die niet glad is. Mocht iemand zo'n stuur hebben of weten waar er een te koop is, laat het maar weten!
Antwoord
Hij staat er mooi bij Wijnand! Je velgen zijn prachtig geworden!

Volvo 244 DL B21A BW55 1975
Volvo V40 1.9D 2004
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Dank je Boaz! Ik steek er best veel tijd in en blijf me verbazen over hoeveel plezier je uit 30 jaar oud blik kunt halen. Maar daar weet jij ook alles van
(1 December 2018, 21:19)ZOAB schreef: Hij staat er mooi bij Wijnand! Je velgen zijn prachtig geworden!

Volvo 244 DL B21A BW55 1975
Volvo V40 1.9D 2004

Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)