Berichten: 238
Topics: 49
Lid sinds: Jul 2015
Ik voelde 'm al aankomen. Hij begon steeds meer lawaai te maken, zeker nu met het koude weer, en hij heeft 't gister begeven.
De kachelmotor is officiëel dood.
Ik heb eens wat gegoogled en stuit uiteraard weer op sites die het allemaal op hun eigen manier doen. Bij de ene lijkt het een redelijk makkelijke klus waarbij slechts een gedeelte van
het dashboard gedemonteerd hoeft te worden en bij de ander moet zowat het hele interieur uit de wagen gesloopt worden om de kachel te bereiken.
Is er iemand die deze klus ooit eens zelf heeft geklaard en welke informatiebron heb je daarvoor gebruikt?
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
29 January 2019, 15:32
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 January 2019, 15:34 door Marc1970.)
Het Volvo handboek, natuurlijk. Met de airco versie is het nog te doen met allerlei hele en halve truuks, maar voor onze Hollandse blazers gaat gewoon het kachelhuis onder het dashboard vandaan, naar de passagierskant. Dat is ook geen ramp.
Kay Auke heeft het netjes op de foto gezet:
http://www.kayauke.nl/240/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 238
Topics: 49
Lid sinds: Jul 2015
(29 January 2019, 15:32)Marc1970 schreef: Het Volvo handboek, natuurlijk. Met de airco versie is het nog te doen met allerlei hele en halve truuks, maar voor onze Hollandse blazers gaat gewoon het kachelhuis onder het dashboard vandaan, naar de passagierskant. Dat is ook geen ramp.
Kay Auke heeft het netjes op de foto gezet: http://www.kayauke.nl/240/
Hee das snel. Bedoel je deze:
http://kayauke.nl/240/volvo/heater-244/kachel-244.html
Dat lijkt een stuk simpeler dan alle andere instructies die ik tot nu toe had gevonden!
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
En in TP30282-2 Heater Unit Repairs and Maintenance 240, 260 ziet het er nog makkelijker uit. ZIj gebruiken klemmen op de waterslangen maar flink aftappen en een bakje eronder werkt net zo goed.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 328
Topics: 39
Lid sinds: May 2015
Tip: Haal de voorstoelen uit de auto. Kleine moeite, maar de extra ruimte maakt het een stuk prettiger werken. Als je dit voor het eerst doet ben je al snel een dag aan het sleutelen, dus neem er ruim de tijd voor. En om vroegtijdig overlijden van je nieuwe kachelmotor voor te zijn: Probeer stand 1 zoveel mogelijk te vermijden.
Volvo 244 DL B21A M46 11-1974 (project)
Volvo 244 DL B230A M46 1-1980
Volvo V70 B5252S M56 6-1997
Berichten: 49
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2015
29 January 2019, 20:00
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 January 2019, 20:01 door PeterDeM.)
ik heb de aanjager eens vervangen van mijn 240. Stoelen laten zitten, geen dashboard moeten uitbreken. Wel veel wringen en hoop gevloek. Toch wel een uurtje of vier plezier mee gehad.
Berichten: 238
Topics: 49
Lid sinds: Jul 2015
(29 January 2019, 19:52)Mark244 schreef: Tip: Haal de voorstoelen uit de auto. Kleine moeite, maar de extra ruimte maakt het een stuk prettiger werken. Als je dit voor het eerst doet ben je al snel een dag aan het sleutelen, dus neem er ruim de tijd voor. En om vroegtijdig overlijden van je nieuwe kachelmotor voor te zijn: Probeer stand 1 zoveel mogelijk te vermijden.
Bedankt voor de tip. Ja, stand 1 en 2 heb ik altijd vermeden, maar hij maakte al jaren dat gierende geluid, dus het zat er toch echt een keer aan te komen.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5S) met Tapatalk
244 GL '86 B230A - Berend - verkocht 2019
244 GL '90 B230F - Berend II - verkocht
245 DL '76 B21A - Berend Jan - verkocht
V70R '98
Berichten: 673
Topics: 107
Lid sinds: Apr 2012
Lijkt me krap zo maar het kan ik haal altijd het hele dashboard eruit heb je gewoon wat meer werkruimte maar ook meer werk haha.
Maar stoelen eruit is ook geen gek idee.
Want daar heb je met deze klus enorm last van.
En het zijn maar 4 moertjes niet echt veel moeite om los te maken.