Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verbruik 940 g3 is een eventuele overstap het waard.
#1
Ola,

Ik ben voor mezelf eens het eea op papier aan het zetten wat handig is voor mezelf.
Rij nu al lang mijn 245 op lpg, belasting vrij, maar natuurlijk de nodige kosten aan onderhoud en eigenlijk nooit helemaal klaar met sleutelen.
Ook het verbruik ligt met de b200 en aw71 aan de hoge kant. 1 op 6 ä 1 op 7ish is eigenlijk de standaard.
Actieradius voor dagelijks vervoer komt neer op 3x tanken in de week.

Ik was ook eens aan het kijken wat het me zou schelen/kosten/opbrengen als ik de overstap zou maken naar een 940 op g3. Verbruik is denk ik iets beter als de 245, maar kan op het forum niet veel vinden.
Op het internet zijn de resultaten ook gemengd... wat is in jullie ervaring het verbruik van een 940 met g3 en zijn er do's en dont's....
940 is in mijn ogen de laatste semi klassieker, de laatste met de aandrijving aan de goede kant van de auto vergelijkbare ruimte met de 245 en een stuk meer luxe...

Ik rij ongeveer 20-25k per jaar.

Graag jullie mening/advies.



Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#2
Ik heb een jaar of 5 een 98er 945 lpt met m90 handbak en vialle lpi gereden.
Verbruik op lpg bij mij gemiddeld 1 op 9
Wat mij niet aanstond aan de lpi installatie was het soms erg late overschakelen op lpg na de koude start.
Gevolg was vaak benzine tanken.
Ik heb verschillende 7 en 9 series gereden en de 98er lag heel strak op de weg.
Nieuwere rubbers rondom misschien?
Het is in mijn beleving een paar stappen vooruit ten opzichte van een 2 serie.


Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#3
(21 February 2018, 01:19)Jerry schreef: Ik heb een jaar of 5 een 98er 945 lpt met m90 handbak en vialle lpi gereden.
Verbruik op lpg bij mij gemiddeld 1 op 9
Wat mij niet aanstond aan de lpi installatie was het soms erg late overschakelen op lpg na de koude start.
Gevolg was vaak benzine tanken.
Ik heb verschillende 7 en 9 series gereden en de 98er lag heel strak op de weg.
Nieuwere rubbers rondom misschien?
Het is in mijn beleving een paar stappen vooruit ten opzichte van een 2 serie.


Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Dank voor je reactie. Is dat verbruik ook haalbaar met een automaat bij normaal snelweg gedrag? (100-120) ik doe qua woon werk momenteel 350-400 km per week afhankelijk van de route waar wel of geen file staat. Actieradius van de 245 is echt maar 200 km dus dat schiet niet op en is dus om de dag tanken... moet eerlijk zeggen dat ik inmiddels wel ge(ver)wend ben geraakt aan het hebben van een automaat....

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#4
De 940 heeft de Aw71l dus met lockup, op de snelweg zal het verschil met een handbak dus heel groot zijn kwa verbruik.
Vergis je niet in de wegenbelasting trouwens, mijn 945 woog op kenteken 1522 kg
Kan jouw 245 niet op g3 en een grotere tank erin?

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk

Ahhh lees net belasting vrij

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#5
(21 February 2018, 16:05)Jerry schreef: De 940 heeft de Aw71l dus met lockup, op de snelweg zal het verschil met een handbak dus heel groot zijn kwa verbruik.
Vergis je niet in de wegenbelasting trouwens, mijn 945 woog op kenteken 1522 kg
Kan jouw 245 niet op g3 en een grotere tank erin?

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk

Ahhh lees net belasting vrij

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Ben een leek wat bakken betreft... wat is het verschil tussen de aw 71 uit mijn 245 en die uit een 940? En dan tov een 5 handbak?
Weet dat het toerental in de 245 vrij hoog ligt. Rond de 3000 bij 100-110... maar dat kan ook liggen aan de as (geen idee of die big origineel is) de bak en motor zijn namelijk overgezet uit een 87er.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

Gewicht en wbl ben ik me van bewust. Als ik 1 op 9 zou halen met een 940 gaat er op jaarbasis maar 300 euro bij tov huidige auto....

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#6
Hallo Joost, 
De 1998 945 is geweldig, ik rijd er al meer dan 15 jaar in en altijd automaat en lpi g3. Eigenlijk wil ik niet anders. Onderhoud is allemaal prima zelf te doen. Het rijdt tussen 1-8/9 en het overschakelen naar bezine isin testellen door de gasboer, bij mij nu na ongeveer 500m. 
Automaat is supersterk en de luxe is zeer welkom.. 
Alleen bij lpi goed opletten dat de injectors goed vastzitten , die zitten gelijmd in het spruitstuk.
Actieradius is 400 km max
Succes met overwegen.. 
Gilles
Volvo 945 aut LPG G3 1998, 262 coupe 1978. Saab900ClassicCabrio 1988
Antwoord
#7
Dat zal qua toeren niet veel uitmaken. Ik heb zelf een 245 uit 82 import california en die heeft ook een 4 traps automaat met een B21 K-jet. Maar als ik 120 km/h op de teller rij zit ik op de 2800 rpm en dat is met de handbak van mijn 945 ook dus ik denk dat het met een automaat in de 945 niet veel anders is hoor. Ik verbaas mij trouwens ook dat de 6 bak van mijn Fiat Doblo (auto van mijn werk) bij 120 ook 3000 rpm draait. Dus of een 6 bak nou per definitie zuiniger en rustiger rijd nee dat niet. Maar dat terzijde.

Je moet even een berekening doen wanneer je omslagpunt is wat betreft je km p/J. Maar zoals reeds gezegd je zal zo rond de €100 kwijt zijn aan mrb ivm G3. Dan hebben de G3 volvo’s 9 van de 10 keer al meerdere tonnen op de klok staan en dan gaan de km’s ook tellen bij een 945. En hoe mooi hij dan ook mag zijn als de techniek op is blijf je ook aan zo een auto sleutelen. Zaak is dat je een 945 koopt die nog niet al teveel km heeft gelopen. Je rijd tenslotte 1 ton per jaar erbij. En als je een 945 koopt met 3 ton op de klok en je bent 4 jaar verder zit je al weer op de 7 ton en dan kom je hoe dan ook aan kosten. Zelf rij ik in een 97er benzine met 5 bak net op de 2,1 ton van de week. Ik kocht deze in feb 2013 met 1,75 ton op de klok. Dit zijn km’s die je moet zoeken bij zo een auto dan kun je nog jaren vooruit. Echter zoveel worden ze niet aangeboden en als dat zo is dan zijn de prijzen niet mals.

Ik vindt de 245 stiekem toch iets meer hebben dan de 945 alhoewel de 945 veel lekkerder rijd, meer luxe en toch een stuk breder dus groter. Maar de 245 is toch de station onder de station hoor daar kan de 945 niet aan tippen. Nou heb jij ook wel een motor die eigenlijk te klein is voor al die kg en dan ook op gas wat weer een aantal pk slokt en automaat tja dan zuipt ie wel meer dan een B2300 injectie die meer koppel heeft en meer PK. Ik weet het verbruik van mijn 245 niet meer maar de 945 doet op de snelweg 1 op 12 bij rustig rij gedrag.

Suc6 met je zoektocht
Antwoord
#8
Het verschil tussen de aw71 en de aw71l is de l van lockup.
Die zorgt ervoor dat er geen slip meer is in de koppelomvormer.
Werkt dacht ik alleen in de laatste versnelling en voelt als een extra versnelling.
De lpi injectoren zitten in het inlaatspruitstuk geperst , beetje zoals een popnagel en die kunnen inderdaad los gaan zitten.
Je actieradius hangt natuurlijk van de grote van je tank af.
En de lpi installatie geleverd door vialle is niet af te stellen kwa overschakelen , altans toen ik hem had niet en heb elke gasboer aan de telefoon gehad.
Zelfs een leuke e mail wisseling gehad met vialle daarover maar als dat verandert is dan kan er vast een adres genoemd worden?
Vialle is ook de enigste die zo'n installatie leverde waarbij het gas vloeibaar ingespoten word.
Zit een pomp in de tank en werkt zonder verdamper.
Ik weet niet of je met een aanhangwagen rijd maar de 9 serie tot 98 mag 1600 kg trekken en die uit 98 mag er 1800 kg achter hebben.
Verder hebben ze na 95 geloof ik allemaal een turbo , dat zijn dan de lpt en de hpt blokken.
Indentiek op de turbodruk na die bij de hpt wat hoger ligt.


Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#9
Dank voor alle feedback! Die l is dus eigenlijk een soort overdrive als ik het goed begrijp? Die heb ik nu ook al op mijn 245... toch maar eens onder de auto kruipen en goed op de bak kijken wat er nou precies op staat.
Heb voor de 245 een half jaar een v40 gehad op g3, alleen maar gezeik mee gehad, zelfs blok vervangen... toen kapte de g3 installatie er mee en was ik echt klaar met die auto.
Denk dat de 940 qua techniek meer te vergelijken is met de 245. Blok is iig hetzelfde en hebben zich bewezen in uithoudingsvermogen.

Nog meer tips waar ik op kan/moet letten? Heb al jet eea gevonden aan aankooptips. Roest zal zeker minder een issue zijn tov van de 2 serie.
Zie veel auto's staan met km standen van 400k+ als hier het eea aan vervangen is zoals de kop en eventueel de gaspomp zijn er dan nog zaken die echt in de papieren lopen?

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
Volvo 245 DL 1976 Cali import
Antwoord
#10
(21 February 2018, 22:03)Jerry schreef: Het verschil tussen de aw71 en de aw71l is de l van lockup.
Die zorgt ervoor dat er geen slip meer is in de koppelomvormer.
Werkt dacht ik alleen in de laatste versnelling en voelt als een extra versnelling.
De lpi injectoren zitten in het inlaatspruitstuk geperst , beetje zoals een popnagel en die kunnen inderdaad los gaan zitten.
Je actieradius hangt natuurlijk van de grote van je tank af.
En de lpi installatie geleverd door vialle is niet af te stellen kwa overschakelen , altans toen ik hem had niet en heb elke gasboer aan de telefoon gehad.
Zelfs een leuke e mail wisseling gehad met vialle daarover maar als dat verandert is dan kan er vast een adres genoemd worden?
Vialle is ook de enigste die zo'n installatie leverde waarbij het gas vloeibaar ingespoten word.
Zit een pomp in de tank en werkt zonder verdamper.
Ik weet niet of je met een aanhangwagen rijd maar de 9 serie tot 98 mag 1600 kg trekken en die uit 98 mag er 1800 kg achter hebben.
Verder hebben ze na 95 geloof ik allemaal een turbo , dat zijn dan de lpt en de hpt blokken.
Indentiek op de turbodruk na die bij de hpt wat hoger ligt.


Verstuurd vanaf mijn Lenovo TAB 2 A10-70F met Tapatalk

Ik rij ook al jaren 945 (Na eerst een Volvo '67 Amazon op gas en Volvo '93 245 op benzine), een Limited Edition uit 1998 op G3 en met AW71L automaat LPT maar mbv een MBC de turbodruk opgeschroefd tot 0.65 bar dus zo'n 30 pk erbij (gelijk aan de HPT uitvoering). Gaat vooral in combinatie met de automaat als de brandweer, menig moderne auto kijkt raar op als zo'n baksteen ze los rijdt bij een stoplicht.
Mijn eerste 940 had een Prins VSI lpg installatie: gas injectie met als voordeel dat je bij een Prins installatie de gastank helemaal kunt leeg rijden (de auto schakelt dan automatisch over op benzine), enkel om de 45.000 km een filtertje vervangen (kost ongeveer 35,- euro), verder geen onderhoud. De Prins VSI was zuiniger dan Vialle: ik reed er 1 op 8,5 a 9 mee. De gasboer kan mbv laptop en de juiste software de temp. vd koelvloeistof laten bepalen wanneer de auto na een koude start overschakelt van benzine op gas. Bij mij was dat bij 45 graden Celsius. In de zomer was dat na 500 m, in de winter ongeveer een km. Helaas is die auto in Kopenhagen aangereden door een MercedesTaxi en dat was einde oefening. Vandaar dat ik mijn huidige 945 heb laten taxeren.
Nu rijd ik weer een 945 en weer uit 1998, Nautic Blue maar nu met Vialle LPI, door Volvo ingebouwd in 1999 toen de auto 20.000 km gelopen had en nu al ruim 3,1 ton op gas. Inlaatspruitstuk is ooit door Timen Smit aangepast voor betere gasflow vd gasinjectoren en de injectoren zijn vastgezet. Ik heb tot op heden geen problemen gehad met de lpg installatie. De benzinemeter in de tellerbak geeft tevens de LPG voorraad aan zodra je op gas rijdt. (al is dat niet al te betrouwbaar, dus ik rijd meestal op de dagteller).
Bij Vialle bepaalt de omgevingstemp. samen met de LMM wanneer na een koude start op LPG overgeschakeld wordt, het gaat om tijd dat de motor draait, niet om de afgelegde km of koelwatertemp. Dit duurt volgens het instructieboekje van Vialle (zo uit mijn hoofd) maximaal (bij flinke vorst) 180 seconden (meen ik) en bij warme motor na zo'n 30 seconden.
Verder dezelfde rijd ik met dezelfde set up als mijn gecrashte 945: automaat, LPT met MBC: zo'n 165 pk. Verbruik vd Vialle LPI is : 1 op 7,5 a 8 (iets onzinniger dan de Prins VSI).
Nu rijd ik merendeel 80 km wegen, op de snelweg op de cruise control zal het verbruik gunstiger worden. De Vialle twin tank heeft een actieradius van zo'n 350 km. Nadeel van Vialle is dat je de gastank niet moet leegtijden, omdat je dan kans loopt dat de in-tank pomp droogloopt en stuk gaat (de in-tank pomp wordt nl gesmeerd door de LPG), dus op tijd tanken (ik rijd op dagteller) of overschakelen op benzine. De gaspomp overlijdt na verloop van tijd en dat is een dure grap. Ik betaal 105,- euro wegenbelasting per maand. Heerlijke roestarme auto's met alle opties die je nodig hebt (airco, cc, cv , stoelverwarming, airbags, ABS, SIPS) en volgens de arbeiders uit de Volvo fabriek de beste Volvo ooit gemaakt. 
Toch betrap ik mij er de laatste tijd op dat ik stiekem wel eens naar een 245 t.m. bouwjaar 1979 (model met de ronde koplampen en belastingvrij) in een mooie seventies kleur (blauw, groen, oranje, geel) kijk.
Je hoeft niet perse een 940 te zoeken met weinig km. Als je er eentje zoekt boven de 3,5 ton op de teller dan is vaak de cilinderkop al vervangen, met een beetje geluk gaspomp fris en zijn veel overige slijtageonderdelen (accu, dynamo, uitlaat, banden, airco compressor  etc.) net door de vorige eigenaar al aangepakt en kun je weer tonnen vooruit met lage km-kosten.


Bijlagen Afbeeldingen
   
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  verbruik B21 Kogelman 4 4.694 5 September 2016, 23:44
Laatste bericht: Gideon
  Verbruik pepijnb 21 18.139 3 January 2015, 19:12
Laatste bericht: pepijnb
  Overstap Saab naar Volvo, eerste adviezen voor aankoop 240 Jed 3 3.340 29 April 2011, 14:10
Laatste bericht: Bazis
  [245 DL bj. feb 1980] schade: wat was íe waard en hoe nu verder ? MartjeB 33 27.937 5 July 2009, 16:38
Laatste bericht: MartjeB
  overstap naar V70 Roelof 9 6.477 25 December 2008, 15:43
Laatste bericht: Dopski
  Vraagje verbruik 2.3 liter met 3 traps automaat op lpg Overloper 8 6.293 3 September 2008, 00:18
Laatste bericht: Overloper
  Verbruik van B230E & BW55. Bassius 27 14.405 21 December 2007, 20:59
Laatste bericht: Jw240
  Worden onze volvo's echt veel waard? Harry 53 28.591 17 October 2007, 10:37
Laatste bericht: Zwarte Flirt
  wat is mijn volvo waard? Bert koncept 12 9.371 2 March 2006, 20:41
Laatste bericht: Hans Nicolai
  wat is een b23 motor met 5-bak waard? bart_hendrickx 5 4.997 5 January 2006, 13:56
Laatste bericht: bart_hendrickx

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)