Berichten: 112
Topics: 52
Lid sinds: Nov 2006
12 November 2017, 10:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12 November 2017, 10:18 door socrates.)
goedemorgen mede volvoliefhebbers,
Het volgende is het geval... Sinds een aantal maanden klinkt de motor van mijn 245 sp uit 91 als een stofzuiger. Het komt vanuit de voorkant... Dus mijn eerste aandacht ging naar de sb pomp. Deze heb ik vervangen, dat hielp niet, vervolgens dynamo, waterpomp en viscofan vervangen (was allemaal aan een opknapbeurt toe) maar nog geen resultaat. Het gekke is dat zodra ik wd40 op de verbinding poelie viscofan spuit het geluid verdwijnt. Wat is dit....oh ja de riemen zijn ook vervangen.
Het eerdere topic op het forum hierover Inc het filmpje is precies zoals het bij mij ook is. Blok loopt verder prima...
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Misschien staan de poelies waar de riemen over lopen niet goed in elkaars verlengde?
Bijgeluiden kunnen een indicatie zijn dat er iets aan het afslijten is; misschien dat je die riemen daardoor moest vervangen?
Weet je zeker dat de viscofan goed is? [Die kan het geluid natuurlijk ook maken en dat klinkt ook als een stofzuiger.]
Als de auto koud is en stationair draait, dan moet de fan met een krant zijn tegen te houden, als de motor warm is, dan koppelt de fan vast, de krant houdt de fan niet meer tegen! [Dit is handig in een hete file 's zomers, als je geen rijwind hebt ...]
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Wat voor blok is het? De late blokken hebben een rubber demper in de krukaspoelie kan een rare suis/piep geven als die niet zo best meer zijn.
Maar ook als de boel niet netjes in lijn staat.
Berichten: 112
Topics: 52
Lid sinds: Nov 2006
(12 November 2017, 14:50)Dopski schreef: Wat voor blok is het? De late blokken hebben een rubber demper in de krukaspoelie kan een rare suis/piep geven als die niet zo best meer zijn.
Maar ook als de boel niet netjes in lijn staat.
Het is een b200f blok. Wat te doen als de demper niet goed is
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Een goeie gebruikte zoeken, of een oud type zonder rubber. Of er gewoon me leren leven is niets ergs.
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nou ja, als de trillingsdemper compleet los zit, worden de V snaren niet meer aangedreven, dus dat wordt lastig. Filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=hG5tXdWQE1A
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.717
Topics: 162
Lid sinds: Aug 2006
Haha wouw. Ik wist niet dat ze zo erg kapot konden.
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Inderdaad wow dat wist ik ook niet.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.247
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Kun je zoiets niet herstellen door injecteren met rubberlijm?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Berichten: 9.969
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 November 2017, 17:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 November 2017, 17:44 door Marc1970.)
Je kan het zeker proberen. Maar de demper heet niet voor niks zo, hij dempt een bepaalde draaiende trilling in de krukas (en dat was misschien weer nodig omdat de nieuwere B200/230 krukas iets dunner is en andere balansgewichten heeft). Daarom zitten er ook van die balanceergaten in geboord. Als je het gewicht weer 'ongeveer' met het TDC merkje bij TDC aan de as plakt, heb je goeie kans dat je precies meer trilling in het systeem brengt ipv minder.
Maar, waarschijnlijk kunnen Volvo krukassen best 'even' met wat meer trillingen ronddraaien.
Barre uitleg:
http://forums.turbobricks.com/showpost.p...stcount=14
Trouwens over het stofzuiger geluid, de gebruikelijke kapot-manier van deze Aisin viscofan is dat ie op 'aan' blijft staan, en dat hebben er best veel (op zich de veilige manier van stuk gaan). Kijk naar het spiraalveertje voorop, dat steekt in een asje, dit asje moet verdraaien als je de hele unit opwarmt boven het gasfornuis. En weer terug draaien als het spul afkoelt.
De spiraalveer is namelijk geen veer maar een bimetaal. Als je het asje weer gangbaar krijgt, heb je een viscofan gerepareerd!
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969